Vernieuwenderwijs

Wijs in 60 seconden: Growth Mindset

In de videoserie ‘Wijs in 60 seconden’ gaan we, als aanvulling op een verdiepend artikel, kernachtig in op de huidige onderwijsontwikkelingen, zodat je iets duidelijk en snel kan begrijpen. In deze video: de Growth Mindset.

Wat is het?

De vraag of onze intelligentie en vaardigheden (capaciteiten) vast staan is eeuwen oud. Natuurlijk, je leert je hele leven… maar ontwikkelen we daardoor ook onze capaciteiten? Daarover zijn in wezen 2 verschillende overtuigingen: Onze capaciteiten staan vast en onze capaciteiten kunnen groeien. Concreter zijn de gedachten hierover geworden toen Amerikaanse psychologe Carol Dweck (2006), verbonden aan de Stanford University, onderzoek deed naar de motivatie van prestaties van leerlingen en daarbij concludeerde dat er twee soorten mindsets (denkstijlen) zijn: De fixed mindset (vast) en growth mindset (groeien).  Mensen die een meer fixed mindset hebben, hebben de overtuiging dat capaciteiten vast staan (Murphy, 2008). Mensen die een meer growth mindset hebben, hebben de overtuiging dat je capaciteiten kunt ontwikkelen (Murphy, 2008).

Waarom is het belangrijk?

Het hebben van een growth mindset heeft een positieve effect op leerlingen. Zo blijkt uit onderzoek dat (Walters, 2015):

• Growth Mindset training voor betere prestaties kan zorgen. (Blackwell et al., 2007; Yeager and Dweck, 2012; Good, Aronson, & Inzlicht, 2003).

• Growth mindedness er voor zorgen dat leerlingen deep learning skills (kritisch denken, samenwerken; softkills, 21st century skills) gebruiken en zo makkelijker herstellen van het halen van een laag cijfer (Grant and Dweck, 2003).

• Het prestatieverschil tussen leerlingen met een growth mindset kleiner wordt of verdwijnt. Anders gezegd: stereotype groepen die normaal slechter presteerde (denk jongens, denk achtergestelde groepen), kwamen meer om één lijn met de rest. Stereotypering wordt zo doorbroken. (Aronson et al., 2002; Blackwell et al., 2007; Good et al., 2003)

Wat kun je er mee?

Maar op welke manier kun je er nu tijdens je lessen of begeleiding van leerlingen er voor zorgen dat zij niet met een sterke fixed mindset rondlopen? Enkele belangrijke tips (Masters, 2013; Walters, 2015) kunnen zijn: zorg voor nuttige succeservaringen, creëer een risico-vrije leeromgeving, geef feedback op het proces (waarover zij controle hebben) en geef breinles.

Meer weten over dit onderwerp?

Wil je graag meer weten over het onderwerp? Lees dan het artikel ‘Growth Mindset: Wat is het en hoe leer je het aan?‘, waarin uitgebreider wordt ingegaan op de growth mindset, incl. handige bronnen die je kan gebruiken.

Meer van dit soort video’s?
Abonneer je op ons YouTube-kanaal! https://www.youtube.com/c/VernieuwenderwijsNl

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding, alumnus master leren en innoveren, spelfanaat en gadgetfreak. Actief bezig met onderwijsinnovatie door te onderzoeken, bloggen en lezingen en workshops verzorgen over formatief evalueren, gamification digitale tools en het werken vanuit de kerndoelen.

Plaats reactie

Geef een reactie

✏️ Artikel plaatsen

Wil je ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak je eigen account aan, waarmee je artikelen kan maken, indienen en beheren.

Registreren

✉️ Nieuwsbrief

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✉️ Net als meer dan 2000 anderen wekelijks een nieuwsbrief ontvangen, met onze nieuwste artikelen
én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!