Vernieuwenderwijs

Wat zijn de 21st century skills?

’21st century skills’, het is een veel gehoorde term de laatste jaren. Maar wat is het nu eigenlijk, en waar staat het voor? Is het überhaupt wel belangrijk? In deze serie van 4 artikelen zullen we hier dieper op in gaan.

“De 21st century skills” worden voor het eerst genoemd in 2003 door de ‘Partnership for 21st century skills’ naar aanleiding van verschillende onderzoeken in de VS, begonnen in 1991 door het U.S. Department of Labor met het onderzoek ‘What Work Requires of Schools’ (Secretary’s Commission on Achieving Necessary Skills, 1991). Hierin wordt duidelijk aangegeven dat de Amerikaanse economie om een ander type arbeider vraagt dan voorheen, en dat er voor een succesvol leven nieuwe vaardigheden nodig zijn.

Dit was één van de eerste onderzoeken op dit gebied gevolgt door verschillende anderen, waarop in 2003 de ‘Partnerhip for 21st century skills’ werd opgericht door verschillende partijen uit de onderwijswereld en het bedrijfleven om de gewenste vaardigheden te benoemen en uit te werken tot een raamwerk. Het doel was om het gat te dichten tussen kennis en vaardigheden die leerlingen op school meekrijgen en de kennis en vaardigheden die nodig zijn in het werk en de gemeenschap van de 21ste eeuw. De P21 kwam tot een raamwerk voor onderwijs in de 21ste eeuw in 2003, dat vervolgens in 2007 en 2009 verder uitgewerkt is. (P21, 2011) Deze organisatie is niet de enige die bezig is geweest met het uitwerken van deze vaardigheden, maar wel de meest toonaangevende. Chris Dede (Dede, 2010) heeft de verschillende raamwerken vergeleken en komt daarin ook tot de conclusie dat er en grote mate van overeenstemming is. Omdat dit als basis genomen wordt als het gaat over 21st century skills zal dit ook al voorbeeld dienen.

Om het door P21 ontworpen raamwerk van vaardigheden goed uit te leggen wordt gebruik gemaakt van de volgende afbeelding en de daaropvolgende tabel (P21, 2011):

rainbow_final_outlines


Schermafbeelding 2015-02-23 om 16.25.48

Het gaat hierbij dus over verschillende vaardigheden en thema’s die altijd belangrijk zijn geweest, maar waar in de 21ste eeuw nog meer de nadruk op moet liggen om te zorgen voor een succesvolle toekomst in zowel het werk als het sociale leven (P21, 2011). Er is daarom een duidelijke focus op creativiteit, kritisch denken, samenwerking en burgerschap en het gebruik van nieuwe media en mediawijsheid. Daarnaast is dit systeem gericht op de uitkomsten, oftewel, wat leerlingen zouden moeten kunnen wanneer zij met een diploma van school gaan. Hiervoor moet er ook op een andere manier gekeken worden naar de manier van normeren en beoordelen, vandaar het onderdeel ‘21st century education support system’. Daarnaast is er bij de 21ste century skills ook een duidelijke focus op het gebruik en omgaan met nieuwe technologieën, zoals te zien is in de categorie ‘Information, Media and Technology skills’.

We weten nu dus wat de 21st century skills zijn, maar zijn ze eigenlijk nodig? In het volgende deel van deze serie gaan we in op de noodzaak, gezien vanuit de wetenschappelijke literatuur.

Avatar

Michiel Lucassen

Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

1 reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met onze nieuwste artikelen én interessante linkjes.

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →