Vernieuwenderwijs

Vernieuwenderwijs: Hoe, Wat en Waarom

Afgelopen week gebeurde er iets bijzonders. Zonder dat we het in de gaten hadden bleken we de 250.000 unieke bezoekers gehaald te hebben! Een mooi moment om terug te blikken op iets meer dan twee jaar Vernieuwenderwijs.

In maart 2015 zijn wij begonnen met Vernieuwenderwijs. Sindsdien proberen we beiden om elke week een artikel te schrijven, omdat we eigenlijk allebei hetzelfde idee hebben. Als het gaat over onderwijs, dan leven we wat ons betreft in een tijd met fantastische mogelijkheden. Dankzij het internet zijn nieuwe ideeën en meningen snel te vinden, dankzij nieuw onderzoek weten we steeds meer over hoe hersenen werken, én nieuwe technologie stelt ons in staat om beter en anders les te geven. Daarbij ontbrak volgens ons een plek waar dit allemaal terug te vinden was, en zo begon Vernieuwenderwijs stil als een plek waar we zelf dergelijke nieuwe ontdekkingen vastlegden.

De eerste maanden begonnen voorzichtig: we hadden nog geen duidelijke richting (gewoon veel schrijven!) en we hadden ook nog niet een duidelijk publiek (elke docent? alleen VO docenten?). We kozen ervoor om geen reclame te gebruiken, en negeerden aanvragen voor adverteren. Tot nu toe is dat ook niet nodig. We krijgen steun van onze school, en steken er daarnaast ook zelf veel tijd in om Vernieuwenderwijs zo goed/leuk/mooi/snel/handig mogelijk te maken.

Inmiddels hebben we meer dan 180 artikelen geschreven, meer dan 250.000 bezoekers mogen verwelkomen en krijgen we steeds meer reacties op artikelen. Met name over dat laatste zijn we erg blij: we zien Vernieuwenderwijs als een platform en hopen dat er gesprekken ontstaan over wat we schrijven en delen. Daarom bieden we ook ruimte aan gastschrijvers. Mocht je zelf graag schrijven over onderwijs, dan ben je meer dan welkom!

Wij worden erg blij van de kritische opmerkingen, de positieve reacties en de tips op het gebied van spelling (sorry!). Het is leuk om materiaal wat je gemaakt hebt terug te zien op andere scholen, zoals bijvoorbeeld de poster ‘43 manieren om leren zichtbaar te maken’, of de toolkit voor LOB.

Soms zien we ook de keerzijde van het internet: plagiaat. Meer dan eens is het voorgekomen dat we onze eigen teksten terugvinden op een andere website. Vaak volstaat een mailtje om dit aan te passen, en meestal is het ook niet met kwade bedoelingen. Onlangs zijn we zelfs letterlijk gekopieerde teksten tegengekomen in een document van een nieuwe school. We vinden het jammer als zoiets gebeurt: je kunt ons makkelijk bereiken via mail, facebook of twitter! We vinden het vooral leuk om te weten als onze artikel worden gebruikt en gaan graag in gesprek over waarover we schrijven: We vinden het leuk om mee te denken.

Kortom: vanuit een gedeelde passie voor het verbeteren van onderwijs zijn we na twee jaar erg trots op wat we gemaakt hebben. Iedereen die betrokken is: dank jullie wel! Op naar de volgende twee jaar 🙂

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding, alumnus master leren en innoveren, spelfanaat en gadgetfreak. Actief bezig met onderwijsinnovatie door te onderzoeken, bloggen en lezingen en workshops verzorgen over formatief evalueren, gamification digitale tools en het werken vanuit de kerndoelen.

3 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✏️ Artikel plaatsen

Wil je ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak je eigen account aan, waarmee je artikelen kan maken, indienen en beheren.

Registreren

✉️ Nieuwsbrief

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!