Vernieuwenderwijs

Sluit je les af met een exit ticket

“Heeft iedereen het huiswerk opgeschreven? Dan mag je je spullen inpakken en wachten tot het tijd is.” Een manier waarop veel lessen eindigen. Een andere manier om het einde van een les goed te gebruiken, is met behulp van een ‘exit ticket’. Het is een kleine werkvorm die jou als docent feedback geeft én leerlingen bezig kan laten zijn met leerstrategieën.

Exit ticket

Het idee van een exit ticket is simpel: laat leerlingen aan het einde van de les een aantal vragen beantwoorden om op die manier leerlingen én jou als docent inzicht te geven in wat zij deze les hebben geleerd en/of hadden willen leren. Bij voorkeur zijn dit enkele vragen die leerlingen in 1-2 minuten kunnen beantwoorden. Vaak zijn dit inhoudelijke vragen over de leerstof, zodat leerlingen duidelijk krijgen wat zij al wel of nog niet begrijpen en zodat jij als docent kan zien wat leerlingen van de les hebben opgepikt. Een voorbeeld van een exit ticket:

https://www.klasse.be/126690/doel-les-bereikt-meten-exit-ticket/

Uiteraard kun je dit ook digitaal doen, bijvoorbeeld met behulp van een app als Socrative, Kahoot of Quizlet. Zorg er daarbij wel voor dat leerlingen niet elkaars antwoorden zien of dat er een score zichtbaar wordt: het gaat immers niet over beoordeling of race wie de beste is: het is bedoeld voor je eigen leerproces en/of feedback op de les.

Herhaling en gespreid leren

Ook kunnen exit-tickets gebruikt worden om leerstof te herhalen (retrieval practice) en gespreid te leren (spaced practice). Dit simpelweg door vragen te stellen over voorgaande lessen. Zoals Reinier en Ilona in hun recente artikel al uitlegde: leren is vergeten. Door vervolgens vragen te stellen over leerstof die al even niet aan bod is geweest, laat je leerlingen actief kennis naar boven halen, waardoor zij het weer minder snel vergeten (zie ook: de vergeetcurve). Daarbij is het aan te raden verschillende soorten vraagtypes te gebruiken en de leerstof willekeurig voorbij te laten komen, waardoor je bezig bent met interleaved practice. Zo kan een kleine, simpele opdracht dus goed bijdragen aan het leerproces van je leerlingen.

Exit slip: 3, 2, 1

Een andere populaire manier om de bovenstaande doelen te combineren, is de ‘exit slip’:

  • Benoem drie dingen die je geleerd hebt
  • Benoem twee dingen die je nog wilt leren
  • Benoem één vraag die je de volgende keer beantwoord wilt hebben

Als docent kun je deze laatste vraag dan beantwoorden voor de volgende keer. Deze manier van afsluiten vraagt inhoudelijk gezien vaak wat minder van leerlingen (je kunt vraag 1 immers ruim omschrijven), maar laat hen wel goed reflecteren op de les en krijg je als docent meer inzicht waar je leerlingen behoeften aan hebben. Ook geef je er zo dus een vervolg aan, waardoor je de volgende keer automatisch terugblikt.

https://www.storyboardthat.com/

Bell ticket

Een variant op de exit ticket is de ‘bell ticket’: geef de vragen aan het begin van de les. Op die manier kun je goed gebruiken maken van retrieval practice (zie hierboven). Daarnaast kun je de vragen zo structureren dat je relevante voorkennis activeert, zodat je leerlingen ondersteunt bij het leerproces van die les. Uiteraard kun je ook beide varianten combineren.

Meer ideeën opdoen voor exit tickets? Bekijk dan eens deze blogpost.

Kortom: een handige manier om je les nuttiger af te sluiten! Werk jij ook met exit tickets? Hoe doe je dat dan? We lezen het graag terug in een reacties hieronder!

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige bij de Pabo en toegepaste psychologie, docent maatschappijleer en coördinator in het voortgezet onderwijs. Alumnus master leren en innoveren. Veel bezig met en praat graag over curriculumontwikkeling, leerstrategieën, leermythes, effectieve didactiek en leernetwerken. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

5 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    • Hoi Peter,
      Super dat je er een webapplicatie voor hebt gemaakt. Nu wilde ik het proberen en zie ik dat ik een account moet aanmaken. Hoe zit dat qua AVG?

      • Hoi Femke,

        De leerlingen hoeven geen account aan te maken. Dat isdus volledig AVG proof!

        Als docent maak je wel een account aan omdat je je exittickets moet kunnen bewaren e.d.
        Je opgeslagen gegevens kun je vinden bij ‘mijn account’ in exitticket.nl

        • Hoi Peter,
          Ik heb ook even gekeken naar de website. Inderdaad mooi dat er een webapplicatie is gemaakt, maar ik mis de link naar het privacybeleid en de servicevoorwaarden. Voor het aanmaken van een account moet ik hiermee akkoord gaan, maar ik kan ze niet inzien. Waarschijnlijk een kwestie van een linkje leggen!?

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Registreren →

📧 Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met onze nieuwste artikelen én interessante linkjes.

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →