Vernieuwenderwijs

Professionaliseren: waarom binnen je comfortzone blijven?

Waarom binnen je comfortzone blijven, als daarbuiten veel meer te beleven valt? Waarom ik dit artikel schrijf? Omdat ik ontzettend blij ben dat ik de Master Educational Needs heb gevolgd. Het heeft mij veel opgeleverd, zowel in mijn persoonlijke ontwikkeling als in mijn onderwijspraktijk. Wat het mij dan precies heeft opgeleverd en waarom ik professionalisering aanraad lees je verder in dit artikel. 

De Master Educational Needs

Allereerst wat houdt deze master in? Ik heb de master Educational Needs gevolgd met de leerroute gedragsspecialist. Hierin heb ik geleerd om leerlingen met uitdagend gedrag beter te begrijpen en te begeleiden. Je wordt dus echt opgeleid om de onderwijsexpert op het gebied van gedrag en leren te worden, waardoor je ook je collega’s kunt ondersteunen. Daarnaast zijn er nog tal van andere leerroutes te volgen, geheel passend bij je eigen interesses. Ik heb de master gevolgd aan de Hogeschool Windesheim, maar hij is ook bij andere onderwijsinstellingen te volgen.

Wat kan professionalisering je opleveren?

Zoals eerder aangegeven heeft het volgen van een master mij veel opgeleverd. Nu wil ik niet zeggen dat je per se een master moet volgen om je verder te professionaliseren. Er zijn natuurlijk meerdere routes, opleidingen en mogelijkheden om jezelf te blijven ontwikkelen. Kies daarom hetgeen dat het best bij jou en je leven past. Het volgen van een Master kost namelijk veel tijd en energie. Echter, je krijgt er ook heel veel voor terug.

Professionalisering

Tijdens het volgen van een master staat het ontwikkelen van een onderzoekende houding centraal. Hiervan kan je ontzettend veel profijt hebben in je dagelijkse onderwijspraktijk. De onderzoekende houding zorgt ervoor dat je kritisch en opbouwend kan denken, dingen wil begrijpen, bereiken, delen, vernieuwen en weten. Met een open houding kan je opzoek gaan naar eigen veronderstellingen en oordelen uitstellen. Dit alles draagt bij aan het verder optimaliseren van de dagelijkse onderwijspraktijk en het ontwikkelen en uitvoeren van de functie Gedragsspecialist. Kortom, je leert de touwtjes in handen te nemen, de eindjes aan elkaar te knopen en de knopen door te hakken.

Daarnaast leer je tijdens de master ook om door middel van een open en actieve (luister)houding te communiceren. Communicatie is een onderwerp dat gedurende de hele opleiding centraal staat en waar je veel mee oefent. Nu merk ik hoe ontzettend veel mij dat oplevert in mijn werk als docent en gedragsspecialist. Doordat je verschillende gesprekstechnieken leert op verschillende interactieniveaus krijgen je woorden meer invloed. Kortom de communicatie wordt effectiever. Hier hoort ook het luisteren naar leerlingen en collega’s bij. Echt horen wat iemand zegt, ofwel horen wat een leerling soms nog niet zo goed kan vertellen. Hierdoor ga je het gedrag achter de leerling begrijpen. Waardoor er weer grip op het gedrag kan ontstaan. Het begrip voor het gedrag en daarmee het creëren van grip op het gedrag van de leerling, zorgt ervoor dat je de leeromgeving verder kunt optimaliseren.

Persoonlijke ontwikkeling

Het professionaliseren door middel van het volgen van een master naast je baan is pittig. Echter geeft het je persoonlijke ontwikkeling ook een enorme boost. De persoonlijke ontwikkeling die je doormaakt werkt ook weer door in hoe jij je manifesteert binnen je dagelijkse onderwijspraktijk.

Tijdens de Master Educational Needs leer je veel over gedrag en leren en daarmee dus ook over je eigen gedrag. Hierdoor verandert je mindset. Je gaat dingen met een andere bril op bekijken. Je zult buiten je comfortzone moeten stappen om je verder te ontwikkelen. Dit is in het begin erg spannend. Maar zoals ik al zei: je mindset veranderd gedurende het professionaliseringstraject. Op een gegeven moment ga je misschien wel denken: waarom binnen je comfortzone blijven, als daarbuiten veel meer te beleven valt? Je gaat ontdekken dat een andere manier van denken en werken je ook veel kan opleveren. Die andere manier van denken en werken ontstaat doordat je een helikopterview gaat ontwikkelen. Zoals ik eerder schreef: je neemt de touwtjes in handen, knoopt de eindjes aan elkaar en gaat knopen doorhakken. Hier zorgt die helikopterview voor. Ondanks dat het buiten je comfortzone stappen in het begin erg spannend is zorgt het ervoor dat je jezelf leert kennen. En jezelf leren kennen is toch wel de meest boeiende weg die je kunt bewandelen.

Werkgeluk

Professionalisering en persoonlijke ontwikkeling samen zorgen voor werkgeluk. Je bent bezig met je te specialiseren in een bepaald vakgebied. Hierdoor kun je je bezighouden met waar je kwaliteiten en interesses liggen. Het zorgt ervoor dat je kan doen waar je blij van wordt. Hierbij draait het erom dat jouw dagelijkse werkzaamheden passen bij jouw belangrijkste persoonlijke waarden. Je doet dingen waar je van houdt en in gelooft. Daarnaast kan professionalisering ervoor zorgen dat je werk uitdagender wordt. Je gaat misschien op een andere manier werken, of een andere functie uitvoeren dat beter aansluit bij jouw kwaliteiten, interesses en persoonlijke waarden. Kortom professionalisering kan ervoor zorgen dat je geprikkeld wordt en voldoening uit je werkzaamheden haalt.

Al met al kan professionalisering je erg veel opleveren. Toch is dit soms lastig te zien. Dit kan meerdere redenen hebben. Zo kan het ervaren van een hoge werkdruk of een druk (gezins)-leven meespelen. Het kijken naar wat wel kan en lukt is dan raadzaam. En groeien doet pijn dus jezelf ontwikkelen soms ook! Vergeet dan vooral niet te kijken naar wat je terug kunt krijgen uit de investering die professionalisering kost. Het levert je uiteindelijk namelijk ook heel veel op.

Marinka Schipper

Docent en Gedragspecialist (MEd) in het VO, eigenaar van coachingspraktijk Skills Academy. Alumna Master Educational Needs- gedragspecialist. Veel bezig met gedrag en leren en blijven professionaliseren. Grote nieuwsgierigheid naar waar het gedrag van leerlingen vandaan komt. Grote liefde voor ontregeling van gedrag, denken en voelen en hoe dat van invloed kan zijn op de (leer)-prestaties van een kind.

Reageer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →