Vernieuwenderwijs

Powerful teaching: een boek vol lestips voor leerstrategieën

Op welke manier kun je makkelijker leerstof herhalen? En wat leren je leerlingen nu écht van hun huiswerk? Het zijn twee van de vragen die je tegenkomt in het boek Powerful Teaching. In dit boek, geschreven door een cognitieve psycholoog en een docent, wordt uitgebreid ingegaan op 4 krachtige evidence-based leerstrategieën, waarbij er naast onderzoeken vooral erg veel lesideeën worden gegeven. Een echte aanrader! In dit artikel lees je waarom. 

Unleash the Science of Learning

In hun recent verschenen boek leggen cognitief psycholoog Pooja Agarwal en docent Patrice Bain uit wat volgens hen (onderzoek) 4 effectieve leerprincipes (‘powertools’) zijn en op welke manier je deze kunt verwerken in je lessen. Deze powertools zijn volgens hen: retrieval pratice, spaced practice, interleaved practice en feedback-gedreven metacognitie. Oftewel het testen van jezelf, het spreiden van leren in de tijd, het afwisselen van vraagtypes en het actief ontvangen en verwerken van feedback. Het zijn leerprincipes die in veel onderzoeken zijn teruggekomen en dan ook terecht kunnen worden aangemerkt als ‘powertools’.

In het boek wordt er allereerst per hoofdstuk stilgestaan bij één powertool. Daarbij wordt er afwisselend ingegaan op dingen die je in de les kan doen en waarom dat volgens onderzoek, en ervaring, effectief is. Het prettige daarbij is dat de lesvoorbeelden die worden gegeven erg laagdrempelig zijn: waarschijnlijk herken je er een paar en leer je door het lezen van dit boek deze net wat krachtiger neer te zetten. Het vergt daarnaast vaak nauwelijks voorbereiding. Ook de onderzoeken worden daarbij laagdrempelig gebracht: er wordt vooral ingegaan op de bevindingen.
In de verschillende hoofdstukken worden de verschillende powertools ook aan elkaar verbonden, doordat opdrachten bijvoorbeeld leerlingen gespreid in de tijd, zichzelf laten testen. Iets later in het boek wordt hier nog wat meer bij stilgestaan, door duidelijk te maken hoe je verschillende opdrachten in de les zo effectief mogelijk kan inzetten.

In het tweede deel van het boek wordt het onderwerp wat breder getrokken en wordt er bijvoorbeeld ingegaan op hoe je leerlingen bewust leerstrategieën kunt aanleren, hoe je hierbij ouders kan betrekken en op welke manier je collega’s kan overtuigen en ondersteunen bij het werken met powertools. Het zorgt voor een erg compleet, praktijkgericht boek.

Voorbeelden

Het boek staat vol met simpele lesideeën. Een leuk voorbeeld is The Dice Game: laat leerlingen duo’s maken, geef hen een genummerde lijst met 6 begrippen en een dobbelsteen. Vervolgens rollen leerlingen om de beurt de dobbelsteen en leggen vervolgens aan elkaar het corresponderende begrip uit. Dit kunnen ook vragen zijn die moeten worden beantwoord en er kan uiteraard ook gekozen voor 12 items en 2 dobbelstenen. Een simpel spel dat snel is gemaakt, uitgelegd en gespeeld. Een mooi voorbeeld van retrieval practice.

Een ander voorbeeld is de Big Basket Quiz (BBQ): een bak met op papier geschreven vragen over leerstof van deze én voorgaande weken. Bijvoorbeeld quizvragen die leerlingen wekelijks hebben gehad. Vervolgens pak je als docent 10 willekeurige vragen en schrijven leerlingen per vraag hun antwoord op. De vragen worden vervolgens weer teruggestopt in de bak en de week erop weer verder aangevuld met nieuwe quizvragen. Wederom een simpel spel, waarbij je enerzijds werkt aan retrieval practice, maar door dit steeds te herhalen ook bezig bent met spaced practice.

Praktijkgericht, leuk om te lezen en erg compleet

Zo staan er nog veel meer voorbeelden, lesmateriaal en foto’s uit de lessen in het boek. Je bemerkt dan ook duidelijk dat er mensen uit de praktijk hebben meegeschreven aan dit boek. Het leuke aan het boek is daarnaast dat er veel herkenbare voorbeelden uit het dagelijks leven worden gepakt, zoals het uit je hoofd leren van een route of het stampen voor een tentamen (‘wat vaak goed werkt! Hoe kun je dit aanpakken in je curriculum?’). Wat dit boek daarbij erg compleet maakt, is dat het naast de lessen ook in gaat op zaken daar omheen, zoals je sectie, de directie en ouders. Een veelzijdige handleiding dus die erg nuttig is voor je lessen.

Wil je dieper in gaan op waarom de leerstrategieën werken, oftewel de onderzoeken erachter, dan raden we je aan een boek zoals Understanding how we learn te lezen. In dit boek wordt uitgebreid stilgestaan bij de onderzoeken rondom het brein en leren, met daarbij ook enkele tips. Wil je vooral bezig gaan met de vertaling van de leerstrategieën naar de eigen lespraktijk, dan is dit boek zeker een aanrader! Kijk ook eens op hun website https://www.powerfulteaching.org/resources, waar je veel lesmateriaal kunt vinden. Veel leesplezier!

Meer info & Bestellen

 

Avatar

Wessel Peeters

Onderwijskundige aan de Pabo en Toegepaste Psychologie. Daarvoor oa. docent Maatschappijkunde en coördinator Havo. Genomineerd voor leraar van het jaar 2018. Praat graag over en is graag bezig met didactiek, leerstrategieën, curriculumontwerp en veranderkunde. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

Reageer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →