Vernieuwenderwijs

Padlet in de Engelse les: meer dan een prikbord

Een van de handigste ict-tools in de les is Padlet. Het is een online prikbord waar je informatie met je leerlingen kunt delen. Diverse mogelijkheden zijn er om het in te zetten, en soms zijn er onvermoede toepassingen. Hieronder kun je een aantal toepassingen lezen die je in een les Engels zou kunnen gebruiken, of het nu een hybrideles of een oude vertrouwde offline les. Vanzelfsprekend kun je Engels vervangen door Frans, Duits of om het even welke andere (moderne) vreemde taal.

Voorkennis activeren

Om leerstof voor de leerlingen betekenis te geven en hen op de ‘aan’-stand te zetten probeer je als docent aan te haken bij hun belevingswereld, bij hun eigen referentiekader inzake het thema dat je wilt behandelen. Aan het begin van de les zou je aan je leerlingen kunnen vragen welke associaties ze bijvoorbeeld bij Engeland hebben. Als je die vraag, zoals geregeld gebeurt, klassikaal stelt, zijn er altijd wel die leerlingen die als eerste hun vinger opsteken. En vaak geven wij leraren hen direct de beurt. Dat betekent dat voor de andere leerlingen het signaal uitgaat dat zij niet hoeven te werken omdat de ‘strebertjes toch altijd de beurt krijgen.’ En daar stopt voor de meeste leerlingen dan het leerproces omdat zij niet gezien worden. In plaats van je vraag dus klassikaal te stellen, en dan als docent te reageren op de leerlingen die als eerst de vingers opsteken zou je de vraag dus ook op Padlet kunnen posten. Het voordeel:

  1. iedereen kan in een veilige omgeving reageren (als je de instellingen goed hebt staan);
  2. als je de leerlingen 10 seconden wachttijd geeft, wordt iedereen uitgenodigd te gaan nadenken (zichtbaarheid van leren en denken, Ebbens & Ettekoven);
  3. niemand kan zich aan het denkproces onttrekken (individuele aanspreekbaarheid, Ebbens & Ettekoven);
  4. je erkent ieders eigen, waardevolle connectie met het thema en de leerling wordt gezien (Deci & Ryan).

De een zal denken aan het Engelse ontbijt, de ander aan Manchester United, weer een ander aan Londen en tot slot zal er ook een leerling zijn die aan een leuke vakantie met de ouders denkt. Alle input op het prikbord kan een aanleiding zijn om het gesprek op gang te brengen en van daaruit door te gaan naar je thema.

Een tweede optie is om Padlet in te zetten voor het aanleren van en oefenen met leerstrategieën. Tijdens een les Engels kun je de leerlingen een korte leestekst geven die ze individueel moeten lezen. Vervolgens moeten ze de bijbehorende vragen beantwoorden. Ten slotte kun je de leerlingen vragen om een samenvatting te maken, deze te posten om de samenvatting vervolgens samen te bespreken. Hoe organiseer je dat? Je maakt bijvoorbeeld drie kolommen: een voor de leerlingen geboren tussen januari-april, een voor mei-augustus en de derde voor september-december. Het creeërt ook een andere manier van groepen indelen 😉 De leerlingen plaatsen hun samenvatting en vervolgens kan iedereen deze bekijken. Wat kun je met de informatie doen?

  1. Peer feedback door de klasgenoten laten geven (tips en tops );
  2. Aan leerlingen vragen welke keuzes ze hebben gemaakt en stilstaan bij hun strategie. Zo stimuleer je dat ze metacognitieve leerstrategieën oefenen;
  3. Elke leerling de output van klasgenoten laten bekijken en de geleverde feedback zelf verwerken;
  4. De leerlingen op basis van de geboden en uitgewisselde informatie laten resumeren hoe je een goede samenvatting maakt.

Speelse inleiding tot grammatica

Ten slotte zou je Padlet kunnen inzetten voor een grammaticaal onderwerp zonder dat je grammatica expliciet ‘uitlegt’. Stel, je wilt de verleden tijd in de les Engels uitleggen. Natuurlijk kun je de zogenaamde Past Simple tense door middel van directe instructie uitleggen en dan oefeningen laten uitvoeren. Voor hen is dat dan vaak de bevestiging dat grammatica ‘saaaai’ is. Waarom het kunnen toepassen van de verleden tijd relevant is, weet de leerling niet direct. Door op een prikbord in Padlet te vragen wat de leerlingen het vorig weekend hebben gedaan, gegeten, gezien etc., kun je ze iets over hun leven laten vertellen. Je krijgt ‘pareltjes’ van zinnen waar je als docent Engels weer dankbaar gebruik van kan maken. Denk aan typische fouten zoals:

  • “On Saturday I stay at home“
  • “I maked a videoclip”
  • “I sleep very long”
  • “On Sunday I eated a pizza”, 
  • “I was going to Eindhoven on Friday” 

Er zullen ook goede zinnen zijn:

  • “I ate at Mc Donald’s
  • “I did my homework”
  • “I went to my dad”

Je kunt de leerlingen laten focussen op verschillende vervoegingen van een werkwoord, of hen vragen wat ze bij verschillende werkwoorden opvalt. Hopelijk ontwaren ze op het Padlet-prikbord dan een patroon. De een zal zeggen dat sommige werkwoorden op -ed eindigen. Weer anderen zal het onregelmatige van sommige werkwoorden opvallen: sleeped of is het slept? Is het maked of is het made? Door ze naar de zinnen te laten kijken, en te vragen of ze patronen herkennen, kun je ze de grammatica net op een andere manier aanbieden, ook wel de inductive approach in language teaching genoemd. Op deze manier gebruik je Padlet om op een speelse manier grammaticaregels te laten ontdekken.

Kortom

Padlet is dus meer dan alleen een interactief prikbord; het biedt verschillende vakdidactische moge­lijkheden voor (taal)onderwijs in de klas. De uitnodiging is om er dan ook vanuit vakdidactisch perspectief naar te kijken want ICT-didactiek is een middel, niet het doel. Dus durf te experimenteren!

Bahtiyar Koçan

Na een loopbaan als vertaler/ technical writer (Engels & Duits) en ict-trainer ben ik sinds 2013 werkzaam als docent Engels en ict-coördinator. Ik houd van experimenteren met nieuwe les- en werkvormen. Ook praat ik graag mee over projectmatig werken, effectief gebruik van ict in de les, alternatieve toetsvormen. Heb ervaring met ict-innovatietrajecten in scholen. Leerlingen willen me nog wel eens proberen te lijmen met chocolade, ijs en andere zoetigheden 😉

2 reacties

Geef een reactie

  • Leuke ideeën, Bahtiyar!

    Ik heb zelf vorig jaar geëxperimenteerd met jumbled paragraphs als demo voor een workshop, zie https://padlet.com/elona_manders/readingtask. De leerlingen / studenten moeten zelf eerst puzzelen (de letters vd juiste kopjes vormen een woord als bevestiging dat ze dat deel goed hebben). Bij het nakijken moeten ze aan de docent vragen om de paragrafen en kopjes op de juiste plek te schuiven, want dat werkt helaas niet voor anderen.
    Er zijn ook collega’s die escape rooms dmv Padlet maken, ook leuk om eens te proberen.

    Hartelijke groet, Elona

    • Beste Elona,

      Wat een leuke toepassing van Padlet! Ik zou ook graag escape rooms willen gebruiken maar was zelf nog niet daaraan toegekomen. Heb je voorbeelden? Het zou leuk zijn vakdidactische ideeën uit te wisselen. Jammer dat daar geen echt platform voor is. Behalve dan op FB maar daar moet je ook heel selectief in zijn want daar is dan weer heel erg veeel. Misschien zien we elkaar op de HAN weer want ik ga volgend jaar met de Master beginnen…

      Hartelijke groet,
      Bahtiyar

💡 Onze diensten

Wil je hiermee aan de slag en kun je hulp gebruiken? Als docenten en onderwijskundigen helpen we graag. Bekijk hier ons aanbod:

Ga naar →

Blijf op de hoogte!

Elke week dit soort artikelen & interessante linkjes ontvangen in onze nieuwsbrief?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!