Vernieuwenderwijs

Nieuwe vaardigheden, ander onderwijs

Het onderwijs is tegenwoordig constant op zoek naar vernieuwing. Denk bijvoorbeeld aan de onderzoeken omtrent educatie die bijna dagelijks in de media verschijnen en de wisselende lesmethoden. We willen duidelijk verandering en dat is logisch in onze dynamische maatschappij. Bedrijven en instellingen zijn nieuwe vaardigheden belangrijk gaan vinden en daarom moet het onderwijs mee veranderen om leerlingen de handvaten te geven voor hun toekomstige carrière.

Zo zien we de laatste tijd een toenemende aandacht voor 21st century skills. Een nieuwe skillset die leerlingen tegenwoordig, volgens velen, nodig zullen hebben om zich staande te kunnen houden in de maatschappij. Daarom moeten we proberen om deze vaardigheden te implementeren in de lessen. Toch is het lastig voor scholen om een balans te vinden tussen formele kennisoverdracht en persoonlijke ontwikkeling. Daarom willen wij u in dit artikel een paar tips geven, zodat u deze kan toepassen in uw eigen lessen.

21st century skills in het onderwijs

Het is steeds belangrijker geworden om uniek te zijn en om karakter te tonen. Bedrijven zoeken werknemers die zelfstandig zijn en onderscheidend vermogen kunnen creëren. Om dit te stimuleren, kun je bijvoorbeeld de leerlingen hun creativiteit boosten. Een van de oefeningen is een creatieve schrijfoefening, maar voordat je daaraan begint is een korte introductie over creativiteit wel zo tof. Laat de klas eerst een alien tekenen. Als ze hiermee klaar zijn, laat je de leerlingen staan. Ze krijgen een paar vragen, waarbij ze moeten gaan zitten als het antwoord ‘ja’ is. De vragen zijn:

  1. Heeft de alien zintuigen?
  2. Heeft de alien ledematen?
  3. Is de alien symmetrisch?

Veel tot alle leerlingen zullen inmiddels zijn gaan zitten. Dit komt doordat je gewend bent om een alien dezelfde eigenschappen te geven als elk ander levend wezen. We denken namelijk allemaal in patronen en het is daarom belangrijk om daarbij stil te staan. Leg daarna uit dat het daarom belangrijk is om juist ‘outside of the box’ te denken.

Na deze korte introductieoefening, kun je beginnen aan de schrijfoefening. Projecteer hiervoor vijf bekende personen op het bord. Laat elke leerling een persoon uitkiezen, waardoor sommigen over dezelfde personen zullen moeten schrijven. Leg vervolgens uit dat ze een verhaal moeten schrijven over het succes van de persoon die ze hebben uitgekozen. Laat ze in de ‘ik’-vorm schrijven waarom zij zo bekend zijn geworden. Hierdoor leren ze zich te verplaatsen in een ander en zie je dat elke leerling een ander verhaal bedenkt bij dezelfde persoon.

Kritisch denken

Ook is het kritisch denken cruciaal geworden. Zoals eerder genoemd, is het steeds meer van belang geworden om uniek te zijn. We zitten over het algemeen niet te wachten op kuddedieren, maar mensen die een eigen visie hebben en zelf kunnen reflecteren om zo zichzelf te blijven ontwikkelen op persoonlijk vlak. Probeer daarom lessen te geven in bijvoorbeeld reflecteren.

Een van de oefeningen die vaker gebruikt wordt is het zogenaamde ‘Wheel of Life’. Hierbij kijkt men naar de verschillende aspecten binnen hun leven. Vervolgens kunnen de leerlingen/studenten kijken waar ze tevreden en minder tevreden over zijn binnen hun leven door middel van punten te geven. Dit doen ze in een tabel zoals

hiernaast afgebeeld. Zo krijgen zij een mooi overzicht van de diverse aspecten uit hun leven. Als een bepaalde dimensie minder punten krijgt en door deze ontevredenheid meer energie kost, kun je als docent gaan bijsturen en ondersteuning bieden.

Ook kun je kijken wat belangrijk en minder belangrijk is voor een leerling/student, zodat zij zich uiteindelijk meer kunnen focussen op de belangrijke zaken in hun leven. Vaak hebben ze zelf al het idee dat ze weten hoe hun leven ongeveer in elkaar zit, maar door het invullen van de tabel ontstaan vaak nieuwe inzichten. Je leert zo als docent de leerling/student beter kennen en kan hem of haar daarna beter begeleiden op school.

 

Heb je ook een bijzondere ervaring of interessant idee, bijvoorbeeld een lesopzet, onderzoek, boek of tool, of wil je graag een opiniestuk plaatsen? Maak dan hier je eigen account aan, waarmee je zelf artikelen kan plaatsen en beheren!

Bob Rekelhof

Bob Rekelhof

Mijn naam is Bob Rekelhof. Nadat ik tijdens mijn studiejaar op de pabo gek werd van de manier waarop het onderwijs is geregeld, besloot ik journalistiek te gaan studeren. Daarnaast heb ik mij gelieerd aan stichting Be Innovated, een stichting die zich inzet om jongeren in hun kracht te zetten. Hiermee hoop ik een positieve invloed uit te oefenen op onze maatschappij, met name op ons onderwijs.

Plaats reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✏️ Artikel plaatsen

Wil je ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak je eigen account aan, waarmee je artikelen kan maken, indienen en beheren.

Registreren

✉️ Nieuwsbrief

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!