Vernieuwenderwijs

Maak leren hoorbaar! Aan de slag met audio in de klas

Nog niet al te lang geleden was het bijna niet mogelijk om iets goeds met audio te doen in de les. Het was nodig om een studio of in ieder geval opname apparatuur te hebben, maar sinds de smartphone is het eenvoudiger dan ooit om iets met geluidsopnames te doen. Hier vandaag 4 verschillende manieren waarop je audio kunt inzetten in het onderwijs, zodat je het leren hoorbaar kunt maken.

Podcast

Misschien wel de eenvoudigste manier om aan de slag te gaan met geluid in de klas is door leerlingen een podcast te laten maken. Podcasts zijn een soort radiouitzendingen die te downloaden zijn. Hier kan natuurlijk muziek in komen, maar leerlingen kunnen het format vooral goed gebruiken om interviews een plaats te geven, discussies vast te leggen en/of zichzelf als expert presenteren.

Audio-tour

Een andere goede manier om de kennis van leerlingen te laten zien is door een audio-tour te maken. Dit kan bijvoorbeeld in een stad of in een museum, waarbij het zowel ‘echt’ kan zijn (een geschiedkundige rondleiding door Utrecht), als deels op fantasie (een rondleiding door een museum met de 10 mooiste werken volgens de leerling).

Subtlemob

Een Subtlemob is een audio-tour, maar dan met een leuke twist: je zit als luisteraar in een verhaal. Dat betekent dat je met je oordopjes in een verhaal doorloopt, waarbij iedereen onderdeel kan zijn van dit verhaal. Heel erg spannend, en vooral heel leuk om met een groep te doen. Leerlingen kunnen zo de sfeer van een bepaalde tijd neerzetten, maar ook inhoudelijk laten zien dat ze weten waar ze het over hebben. Het volgende filmpje laat een mooi voorbeeld zien:

Nummer maken

Sommige leerlingen zijn zelf al bezig met muziek, dus waarom zou je dit niet toepassen in de les? Door leerlingen een muzieknummer te laten maken moeten ze in relatief weinig woorden een concept uitleggen, iets dat altijd helpt om het leren te laten zien! De keuze is enorm als het gaat om het type muziek, en van veel nummers is een zogenaamde ‘instrumental’ te vinden op internet.

Deze vier vormen van het gebruik van audio in de les zijn niet alleen leuk, maar ook nuttig om toe te passen. Met alleen een telefoon en een appje kunnen de meeste leerlingen al goed aan het werk. Een tip is om het bewerken wel op een computer te doen, waarbij Audacity een gratis programma is waar je snel mee aan de slag kunt. Hoe zou je dit zelf inzetten in de les?

Avatar

Michiel Lucassen

Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

Reageer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met onze nieuwste artikelen én interessante linkjes.

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →