Vernieuwenderwijs

Life in Five Seconds: een leuke manier om samen te vatten

Hoe vat je het presidentschap van Barack Obama in 4 icoontjes samen? En de periode waarin Hitler aan de macht was? Of het stuk “Romeo and Juliet” van Shakespeare? Life in Five Seconds gaat over precies dat. Het is een erg leuk en leerzaam gegeven om met leerling mee te werken in de klas, waarbij woorden en beelden op een aantrekkelijke manier worden gecombineerd: een mooie tool voor dual coding. Hoe ziet dat er dan uit? En wat kun je er precies mee? Dat lees je in dit artikel. 

Life in Five Seconds

Life in Five Seconds: The Short Story of Absolutely Everything – ook wel bekend onder de noemer Shortology – is een humoristisch boek waarin, aan de hand van icoontjes (sticky figures), gebeurtenissen, personen en films worden samengevat. Dit maakt dat grote, vaak complexe gebeurtenissen worden teruggebracht tot de kern, waardoor het in enkele seconden te lezen is (vandaar de naam). Het levert een boek op dat leuk is om te ‘lezen’ en waarbij je, mits je bekend met het gegeven dat wordt uitgelegd, meteen de icoontjes zult begrijpen.

Tevens is er ook het boek: ‘Film in Five Seconds: over 150 great movie moments – in moments!’ waarbij, zoals de titel al doet vermoeden, ruim 150 films zijn teruggebracht to enkele icoontjes.

Hieronder nog een uitleg achter het concept van Life in Five Seconds:

Dual Coding

Samenvatten is een handige manier van leren: het helpt om leertekst te ordenen en kan vervolgens als naslagwerk worden gebruikt bij het herhalen van de leertekst. Daarbij is het effectief om naast tekst, ook afbeeldingen te gebruiken – precies wat er bij Life in Five Seconds gebeurt. Dit wordt dual coding genoemd: simpel uitgelegd komt door deze leerstrategie de informatie op twee manieren je hersenen binnen, waardoor het beter beklijft. Leerlingen worden gedwongen om op een leuke, visuele manier tot de kern te komen – iets waarvoor je de lesstof goed voor moet kennen. Zoals we al eens omschreven in dit artikel over het werken vanuit kerndoelen, is het een effectieve manier om leerlingen informatie te laten verwerken: het is vaak leuker én soms duidelijker dan het simpelweg maken van opdrachten.

Toepassing

Wat kun je er mee in de praktijk? Bij diverse vakken, zoals geschiedenis, maatschappijleer en natuurkunde vragen we leerlingen om grote, complexe onderwerpen te begrijpen. Samenvatten is daarbij een effectieve werkvorm, en door te werken met Life in Five Seconds kun je op een leuke manier de leerstrategie dual coding introduceren. Een manier kan zijn om met de klas enkele voorbeelden te bekijken (er zijn er genoeg online te vinden en wat ze erg leuk vinden!) en vervolgens leerlingen  zelf op die manier te laten samenvatten. Een voorbeeld uit de eigen praktijk is ‘de kabinetsformatie in 5 seconden’ of ‘de eerste wereldoorlog in 5 seconden’. Het levert mooie en nuttige producten op, waar leerlingen met veel plezier aan werken!

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige, daarvoor docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding in het voortgezet onderwijs. Alumnus master leren en innoveren. Veel bezig met en praat graag over curriculumontwikkeling, hersenen & leren, formatief evalueren, gamification en digitale didactiek. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

Plaats reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✉️ Nieuwsbrief

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Account maken →

🔎 Ook interessant: