Vernieuwenderwijs

Het Dunning-Kruger effect: blind zijn voor je eigen fouten

Nieuwe dingen leren is een lastig proces, en daar lopen we als docenten dan ook vaak tegenaan. En hoe vaak gebeurt het dan wel niet dat een leerling denkt dat hij of zij alles weet, en dat dit dan helemaal...

📖 Leerstrategieën

De onderwijsontwikkelingen die momenteel gaande zijn, vragen leerlingen om veel zelfregulatie ofwel zelfsturend leren. Dit houdt in dat leerlingen zelfstandig, op basis van metacognitie, keuzes kunnen maken: iets wat vaak erg moeilijk is voor leerlingen en studenten, aangezien hun hersenen (met name de prefrontale cortex) nog volop in ontwikkeling zijn. Eén van de manieren waarop je leerlingen kan ondersteunen, is door ze te helpen bij het eigen maken van leerstrategieën.

👐 Workshop, lezing of advies

Wat zijn dan leerstrategieën precies? En hoe kun je deze aanleren? Aan de hand van onze eigen lessen en theoretische kennis over de hersenontwikkeling en metacognitie, laten we zien op welke manier leerstrategieën goed kunnen worden toegepast bij het leren en op welke manier je effectief leerstrategieën kan aanleren tijdens de lessen. Daarbij kunnen we ingaan op enkele specifieke leerstrategieën of meer algemeen ingaan op wat de verschillende strategieën inhouden.

Meer informatie Neem contact op

📚 Leestips

✉️ Net als meer dan 2500 anderen wekelijks een nieuwsbrief ontvangen, met onze nieuwste artikelen
én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!