Vernieuwenderwijs

Leerstrategieën

Op welke manier kunnen leerlingen volgens onderzoek binnen de cognitieve psychologie effectief leren? Door veel onderzoeken in de afgelopen decennia weten we op welke manier mensen effectief kunnen leren, én wat mythes zijn op het gebied van leren. De onderwijsontwikkelingen die momenteel gaande zijn, vragen leerlingen om veel zelfregulatie ofwel zelfsturend leren. Dit houdt in dat leerlingen zelfstandig, op basis van metacognitie, keuzes kunnen maken: iets wat vaak erg moeilijk is voor leerlingen en studenten, aangezien hun hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Eén van de manieren waarop je leerlingen kan ondersteunen, is door ze te helpen bij het eigen maken van leerstrategieën.

Workshops, lezingen en meer

Wat zijn dan leerstrategieën precies? En hoe kun je deze aanleren? Aan de hand van onze eigen lessen en theoretische kennis over de hersenontwikkeling en metacognitie, laten we zien op welke manier leerstrategieën goed kunnen worden toegepast bij het leren en op welke manier je effectief leerstrategieën kan aanleren tijdens de lessen. Daarbij kunnen bijvoorbeeld we ingaan op welke manier je een strategie als dual coding, retrieval practice en spaced learning effectief in je lessen integreert of welke veel voorkomende mythes er zijn rondom leren.

Artikelen

Hieronder staan onze artikelen rondom het onderwerp leerstrategieën.
De meeste recente artikelen staan bovenaan.

Boekentips

Top boeken rondom het onderwerp leerstrategieën.

Powerful Teaching

Zelfregulerend leren

Juffen zijn toffer dan meesters

Understanding how we learn

Klaskit

Klaskit

Klaskit levert een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie weet hoe je onder meer effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden. Een echte aanrader!

Officiële omschrijving 
Waarom moeten kinderen nog uit het hoofd leren?
Word je door meer vakkennis automatische een betere leraar?
Hoe zet je een hele klas optimaal aan het denken?

Lesgeven kan je niet aan de hand van een checklist. Er is geen lijst van recepten die ervoor zorgt dat leerlingen dag na dag een geijkt stappenplan doorlopen en aan het eind van het schooljaar de juiste leerstof kunnen opdreunen. Niet alles werkt bij iedereen met hetzelfde resultaat of in dezelfde context. Maar dat betekent niet dat er geen hulpmiddelen zijn die echt impact hebben.

In dit boek gaat pedagoog Pedro De Bruyckere vanuit die gedachte op zoek naar succesvolle manieren die écht werken, en onderzoekt hij in welke omstandigheden ze werken, voor welke doelgroep, en waarom.

Klaskit levert een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie weet hoe je onder meer effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden.

Pedro De Bruyckere is pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool in Gent, en bestrijdt mythes over onderwijs en leren. Zijn werk is internationaal bekend en meermaals vertaald. Hij is auteur van onder andere Jongens zijn slimmer dan meisjes en De jeugd is tegenwoordig.

Why Knowledge Matters