Vernieuwenderwijs

Leerlingen die hacken: Problemen of mogelijkheden?

Hackers. Scholen zijn er bang voor, leerlingen willen het leren, en ergens is er ook een ‘dark web’ waar allerlei illegale dingen gebeuren. Niet direct iets om als school mee bezig te willen zijn, toch? Maar als je weet dat er bij hacken ook heel veel geleerd wordt, dan is het misschien toch nodig om hier iets mee te doen. Maar wat?

Leerlingen die hacken

We kennen inmiddels de verhalen: leerlingen die wachtwoorden van docenten kraken, leerlingen die cijfers aanpassen, docenten die niet helemaal goed om kunnen gaan met hun laptops. Bij 3Lab was er in augustus het programma ‘Hackers’ wat daarbij een goed beeld schetst van de mogelijkheden. En vaak worden deze leerlingen ook nog enorm gestraft, terwijl je als school hier ook anders mee om kan gaan.

Mogelijkheden

Want waar gaat het bij hacken eigenlijk over? Hackers zijn uitermate goed in problemen oplossen, computational thinking en zijn (logischerwijs) digitaal vaardig. Daarnaast werken veel hackers samen in groepen, zijn ze creatief in hun oplossingen en zijn ze erg leergierig. Klinkt als de perfecte 21st century leerling, toch? Ook kunnen de meeste hackers programmeren en zijn ze erg mediawijs. Zo gezien moeten scholen hacken dus eigenlijk stimuleren!

Nuance

Daarbij is het wel belangrijk om het verschil te zien tussen verschillende soorten hackers. Je hebt namelijk goedwillige (white-hat) en kwaadwillige (black-hat) hackers. Het is daarbij geen gek idee om leerlingen te leren hoe white-hat hackers te werk gaan. Deze hackers gebruiken hun kennis en vaardigheden om netwerken te verbeteren, veiligheidsproblemen op te sporen en te zorgen dat ieders privacy gewaarborgd kan blijven. Dit komt omdat enerzijds door hun ethisch besef, en anderzijds door de beloning die daar tegenover staat.

programmeren om te hackenStel je voor dat je als school openlijk uitdraagt naar leerlingen dat ze beloond worden wanneer ze het systeem kunnen hacken? Grote bedrijven maken al jaren gebruik van deze tactiek, en dat levert veel op! Ook zou je deze ‘hacker-leerlingen’ in kunnen schakelen om docenten digi-wijs en mediawijs te maken. Het zorgt er dan juist voor dat leerlingen bewuster om gaan met internet, media en ict.

Leerlingen stimuleren

Je kunt leerlingen zelfs leren hacken! Er zijn op verschillende pagina’s te vinden waar leerlingen alles kunnen proberen om de desbetreffende site te hacken. Voor De Correspondent schreef Dimitri Tokmetzis hier ook een aantal leuke artikelen over, waar hij ook het belang aan geeft van het zelf kunnen (begrijpen) van wat hacken is. De al eerder genoemde documentaire van 3Lab is ook interessant om te kijken, met name met leerlingen. Als laatste zijn er website’s als Codecademy waar leerlingen (in het Engels) kunnen leren programmeren, iets wat echte hackers moeten kunnen.

Okee, nu wil er mee aan de slag!

Er zijn al verschillende interessante sites genoemd, maar hier onder nog een kort overzicht:

Michiel Lucassen

Michiel Lucassen

Docent Innovatie & Prototyping, alumnus master leren en innoveren, maar bovenal een enthousiaste en gedreven leraar met veel ideeën over hoe onderwijs beter, leuker en mooier kan. Veel bezig met en praat graag over makersonderwijs, creativiteit, 21st century skills en onderwijs voor de toekomst.

Plaats reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✉️ Nieuwsbrief

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Account maken →

🔎 Ook interessant: