Vernieuwenderwijs

Leer.tips update #1

Afgelopen oktober is de website leer.tips online gegaan. Op deze website staan op onderzoek gebaseerde tips voor het leren. De afgelopen dagen is de website voorzien van diverse updates, waarover je kunt lezen in dit artikel.

Leer.tips?

In een artikel van afgelopen oktober schreven we over het idee achter project leer.tips. De website is ontstaan vanuit onze interesse in hersenen en leren en de wil om meer evidence-informed te werken. Het doel van de website is om te ondersteunen bij het leren, waarbij je door middel van de bronvermelding de herkomst kan bekijken of jezelf verder kunt verdiepen in de tips. Deze week heeft de website de eerste update gehad, waarover meer informatie in dit artikel.

Update #1 – mei 2018

Allereerst is er zijn de tips opgesplitst: er is nu een deel met algemene leertips én een deel met leermanieren. De algemene tips kunnen worden gezien als voorwaarden waardoor je effectief kan leren en de leermanieren als concrete manieren van leren. De tips binnen de laatste categorie zijn als extra ondersteuning waar mogelijk voorzien van downloads.

Daarnaast zijn er nieuwe onderdelen toegevoegd aan de website. Allereerst is er een downloadpagina, waar documenten te vinden zijn die helpen bij het leren. Dit zijn zowel document van externe bronnen als vanuit het platform zelf. We gaan dit onderdeel geleidelijk aan uitbreiden. Ten tweede is er een apps & tools pagina, waar gratis te gebruiken apps en tools te vinden zijn die kunnen helpen bij het leren. Ten derde is een een verdiepend deel toegevoegd aan de website: boeken & theorieën, bedoeld voor mensen die graag dieper in gaan op hersenen en leren.

Als onderdeel van het verdiepende-deel zijn er drie pagina’s met onderwijstheorieën toegevoegd: één over de executieve functies, één over de cognitieve leerstrategieën en één over de cognitive load theory, allen voorzien van korte informatie en boeken die over het onderwerp gaan. In een volgende update zullen hier meer theorieën aan worden toegevoegd en zullen er passende tips te zien zijn op de pagina’s. Voor mensen die interesse hebben leren en onderzoek is er een pagina met boekentips aangemaakt. Hier vind je – makkelijk te lezen – boeken die gaan over evidence-informed (door bewijs geïnformeerd) leren; onderzoek over leren.

Tot slot is er voor een nieuw, meer passend logo gekozen en is de homepage vernieuwd, zodat je eerst een menu te zien krijgt.

We blijven de zojuist omschreven delen in de komende weken continue aanvullen. Daarnaast zal er in de volgende update(s) worden gekeken naar de mogelijkheid van YouTube video’s, een forum en een uitgebreider deel voor de verschillende theorieën rondom leren.

Ontwikkeling en nuance

Het is een project, wat ook inhoudt dat het continu in ontwikkeling is. Nieuwe onderzoeken worden verwerkt, waardoor er tips kunnen veranderen, verdwijnen of bijkomen en ook de categorieën kunnen veranderen. Daarnaast is de huidige website een tweede opzet; het is geen definitief ontwerp.

Ook is het belangrijk om duidelijk, maar ook genuanceerd te zijn: feiten over leren staat niet zo vast als feiten over bijvoorbeeld medicatie. Ook kunnen er discussies zijn over onderzoeken. Er is dan ook geprobeerd kritisch te zijn bij het plaatsen van de tips en daarbij in het achterhoofd te houden dat niet alle tips voor iedereen gelden: Iedereen leert op zijn of haar eigen manier.

Feedback, tips of opmerkingen zijn altijd welkom: laat bij een tip gerust een reactie achter of gebruik onze e-mailadres of het contactformulier om contact op te nemen.

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding, alumnus master leren en innoveren, spelfanaat en gadgetfreak. Actief bezig met onderwijsinnovatie door te onderzoeken, bloggen en lezingen en workshops verzorgen over formatief evalueren, gamification digitale tools en het werken vanuit de kerndoelen.

Plaats reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✏️ Artikel plaatsen

Wil je ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak je eigen account aan, waarmee je artikelen kan maken, indienen en beheren.

Registreren

✉️ Nieuwsbrief

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!