Vernieuwenderwijs

Laat leerlingen samenwerken met Google Drive

Een vaardigheid die in het onderwijs vaak aan bod komt is ‘samenwerken’. Eerder schreven we al een artikel over effectief samenwerking met collega’s. Eén van de tools die daar aan bod komt, Google Drive, kan ook leerlingen héél goed helpen om effectief samen te werken. In dit artikel de basis uitleg over de werking van het platform en enkele voordelen voor leerlingen én docenten op een rij. 

Google Drive

Google Drive is de verzamelnaam voor Google Documenten, Presentaties en Formulieren. Deze online dienst geeft de mogelijkheid om bestanden in de cloud op te slaan en tegelijkertijd te werken aan documenten of presentaties. Het is als een lege harde schijf waarbinnen je een mappenstructuur aanmaakt waarin je bestanden plaats, die je vervolgens met anderen kunt delen. Het is een platform dat wij dagelijks gebruiken en waarmee wij ook leerlingen graag kennis laten maken (iets waar zij altijd zeer blij mee zijn!). Om gebruik te maken van het platform heb je een Google account nodig. De meeste leerlingen hebben dit al omdat zij een telefoon met Android als besturingssysteem hebben en anders is het aanmaken van een account snel gedaan. Daarnaast kun je binnen de mappenstructuur ook filmpjes, foto’s, pdf bestanden etc. plaatsen (en delen met anderen). Een handig platform dus!

Bestanden delen

Eén van de grootste voordelen van Google Drive is de mogelijkheid om bestand te delen met anderen. Door via het emailadres of via een link een bestand te delen (die de ander dan kan inzien, van feedback kan voorzien óf ook kan bewerken) wordt de ander mede eigenaar en kan diegene het gedeelde bestand of de gedeelde map in zijn of haar eigen Drive plaatsen. Op die manier kun je ten alle tijden bij het zelfde bestand. Bijkomend voordeel is dat je het bestand nooit ‘verstuurd’: je geeft iemand inzage. Mocht je dus dingen aanpassen, dat zal de ander dat zien. Op die manier hoef je nooit een bestand opnieuw te versturen omdat er een foutje in staat. De persoon die het bestand deelt blijft wel hoofd eigenaar: gaat het bestand naar de prullenbak, dan zal de rest het ook niet meer kunnen zien: tenzij hij of zij er in kan werken, dat is iemand mede-eigenaar en blijft het voor diegene zichtbaar.

Samen aan bestanden werken

Heb je een bestand gedeeld met de instelling ‘mag ook bewerken’, dan kan de ander er net als jou in werken. Je kunt dan ook tegelijkertijd in het bestand werken: je kan door kleuren (en de accountnamen) zien wie wat schrijft, wie welke wijzigingen maakt etc. (ook is een geschiedenis van wijzigingen zichtbaar): je kunt dus daadwerkelijk één product maken, in plaats van allemaal losse onderdelen die je later samenvoegt. Daarbij is en blijft het uiteraard goed om persoonlijk te overleggen (met het groepje om tafel), maar is er ook de mogelijkheid om met elkaar te chatten in de hoek van het werkscherm. Op die manier kun je ook snel dingen aan elkaar doorgeven, mocht dat wenselijk zijn. Leerlingen ervaren dit als erg prettig, zo merken wij: zij krijgen ook continu inzicht in datgene wat de ander doet, waardoor je ook elkaar kunt controleren en helpen. Zij voelen zich allemaal eigenaar.

Hieronder een kort filmpje over het samen aan bestanden werken:

Altijd bij je bestanden kunnen

Is een klasgenoot ziek? Gelukkig kan iedereen in de groep bij het bestand. Loopt je computer vast? Gelukkig slaat Google Drive automatisch op na ieder woord dat wordt toegevoegd. Het grote voordeel van Drive, wat ook leerlingen zo ervaren, is dat veelvoorkomende problemen zoals zojuist omschreven vrijwel nooit voorkomen. Daarbij komt dat het in de cloud wordt opgeslagen: een kapotte USB stick of gecrashte harde schijf zal dus geen probleem kunnen vormen. We bemerken dat leerlingen het, zeker richting het eindexamen, toch wel prettig vinden om altijd en overal bij hun bestanden te kunnen, zonder verdere zorgen. Omdat het in de cloud staat, kun je dus ook via je mobiel, tablet etc. bij al je bestanden. Ook als docent kan ik worden toegevoegd aan hun bestand, al is het maar om feedback te geven.

google-apps-education-wallpaper

Google Apps for Education

Ook Google is bezig met onderwijs en zo is er ook de mogelijkheid om als school Google App for Eduction te gebruiken. In dat geval kunnen leerlingen en medewerkers middels hun emailadres van school een Google Account krijgen en gebruik maken van Google Drive, wat dan overkoepelend wordt beheerd door school. Leerlingen kunnen nog steeds hun eigen Drive deel beheren, maar als school kun je dit wel altijd inzien, hen helpen etc. Daarnaast bied Apps for Education nog andere voordelen, zoals onbeperkte opslagruimte, bestanden makkelijk archiveren, extra veiligheid (bestanden en mappen deel je in principe alleen met mensen binnen dezelfde organisatie, mits je expliciet anders aangeeft) en koppeling met andere onderdelen van Apps for Education, zoals Google Agenda. Hoeveel dit alles kost? Het 100% gratis, zonder reclame of wat voor kosten dan ook: Google laat toekomstige mensen graag kennis maken met hun product.

Uiteraard kan hierbij privacy wel een gespreksonderwerp zijn: wil je gevoelige bestanden in de cloud (bij Google) hebben staan? Een belangrijk iets om te bespreken, al is het ook goed om te bedenken dat ook een bedrijf als Magister de bestanden ‘ergens’ op een server heeft opgeslagen, net zoals Google dat doet.

Google Classroom

Eén van de platformen waar Google Drive erg goed mee samenwerkt, is het sinds kort vernieuwende Google Classroom. Deze elektronische leeromgeving maakt het mogelijk om opdrachten klaar te zetten, feedback te geven, dingen te becijferen etc. Meer hierover in een volgend artikel, waarbij we stap-voor-stap zullen ingaan op het gebruik er van.

Ook Apple ziet het voordeel van samenwerken en sinds kort kun je ook in iWork tegelijkertijd in een bestand werken.

 

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige bij de Pabo en toegepaste psychologie, docent maatschappijleer en coördinator in het voortgezet onderwijs. Alumnus master leren en innoveren. Veel bezig met en praat graag over curriculumontwikkeling, leerstrategieën, leermythes, effectieve didactiek en leernetwerken. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

Reageer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Registreren →

📧 Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met onze nieuwste artikelen én interessante linkjes.

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →