Vernieuwenderwijs

HowTo #3: Samenwerken met Trello!

In onze HowTo posts gaan we iedere paar weken met ondersteuning van een video in op het gebruik en de didactische toepassing van een van de tools. In de video’s wordt stap-voor-stap ingegaan op de werking van de tool, waarbij er in het artikel verdere uitleg wordt gegeven over de manier waarop je de tool kunt inzetten.

In deze HowTo gaan we in op Trello, een gratis platform waarmee leerlingen én docenten makkelijk en overzichtelijk kunnen plannen, een proces inzichtelijk kunnen maken en kunnen samenwerken. Een tool die gebruikt kan worden voor eduscrum, oftewel om je leerlingen op een goede manier met elkaar te laten samenwerken – iets wat wij vaak op deze manier doen!

Trello

trelloTrello een gratis website en app (ios en android) waarmee je middels cards (digitale post-it’s) je werk kunt organiseren. Dit wordt gedaan door de kaartjes op zelfgemaakte lists (digitale prikborden) te ‘prikken’ en te verplaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld een ‘to-do’,  ‘mee bezig’ en ‘gedaan’ list aanmaken en verschillende taken op de kaartjes schrijven, die je vervolgens naar mate je taken afrond verschuift. Zo wordt visueel duidelijk wat je nog moet doen, waar je mee bezig bent en wat je al hebt afgerond. De omgeving waar je de cards en lists aanmaakt heet een board. Je board kun je delen met anderen, die je board kunnen bekijken, van commentaar kunnen voorzien en/of er ook in werken.

Samenwerken

Door het board te delen, creëer je een mooie mogelijkheid om samen te werken, iets waar het platform in de kern voor is ontwikkeld. Samen met andere kun je lists aanmaken, kaartjes aanmaken en er zo in werken. Daarbij is het zichtbaar wie met welk kaartje werkt én is er de mogelijkheid de kaartjes van kleurenlabels te voorzien. Zo is het voor iedereen heel overzichtelijk wie met wat bezig is. Tip daarbij om de list ‘controle’ aan te maken, zodat andere groepsgenoten een taak kunnen controleren voordat het in de ‘gedaan’ list komt. Uit ervaring kunnen wij zeggen dat leerlingen erg succesvol samenwerken op deze manier: het is voor hen continu inzichtelijk wie wat doet en zo ook of de taken eerlijk zijn verdeeld – erg mooi als je leerlingen zichzelf en als groep laten becijferen (“Jullie krijgen samen 24 punten, wat is een eerlijke verdeling?”). We bemerken dat leerlingen vrijwel geheel zelfsturend worden door op deze manier te werken. Daarnaast werkt het ook erg motiverend om de boards van groepjes soms op de beamer te zetten, om zo klassikaal te kijken hoe de verschillende groepjes er voor staan (laat je als docent toevoegen aan hun board). Ook ervaren wij dat leerlingen Trello uit zichzelf gaan gebruiken bij een volgende keer dat ze moeten samenwerken: zij zien er zelf er sterk het nut van in.

trello board

Eduscrum

eduscrumDe hierboven omschreven methode van samenwerken is afkomstig van Eduscrum, een bewerking van Scrum voor alle vormen van onderwijs: ‘Scrum is een goed uitgewerkte methodiek om mensen intensief, plezierig en met veel resultaat te laten samenwerken. Scrum is ontwikkeld in de IT wereld als antwoord op schijnbaar onbeheersbaar complexe IT projecten. In de IT is Scrum booming: steeds meer hele grote bedrijven werken met Scrum. Ook andere sectoren gaan over tot Scrum. De opbrengsten zijn overal enorm: snelheid, werkplezier en resultaten nemen direct toe’. Eigenaarschap is daarbij een belangrijk kernwoord. Traditioneel werkt Eduscrum met vellen papier en post-it’s, dus het is wel aan te raden om je hierin te verdiepen alvorens je Trello er voor inzet. Meer info? Klik hier voor de eduSCrumgids in PDF.

Uitgebreid

trello cardTrello is op een simpele manier uitgebreid: je kunt een kaartje ‘openklappen’ om zo in het kaartjes te schrijven (handig het bijvoorbeeld van feedback te voorzien), er een bijlage aan toe te voegen, een planning er in te zetten etc. Daarnaast kun je kaartjes van labels voorzien, delen middels een unieke link en  archiveren om te bewaren. De verschillende opties bij de kaartjes maken dat je Trello voor veel verschillende dingen kunt gebruiken. Het prettige daarbij is dat het een optie is: je kunt er ook voor kiezen om op een laagdrempelige manier te werken.

Veelzijdig

Trello is veelzijdig. Naast dat je het door leerlingen kunt laten gebruiken om effectief samen te werken en te plannen, leent het zich ook uitstekend om samen met een collega aan een project te werken. Dit kan met de ‘to-do’ lists, maar ook met lists als ‘ideeën’, ‘kernwoorden’, ‘voorbeelden’ etc. Een andere toepassingsvorm is het board open te stellen voor iedereen om zo feedback te ontvangen, zoals de makers van de computergame ‘Brackets’ hebben gedaan. Meer voorbeelden vind je hier.

Trello is een website en als app verkrijgbaar voor zowel Android als IOS – geheel gratis.

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige bij de Pabo en toegepaste psychologie, docent maatschappijleer en coördinator in het voortgezet onderwijs. Alumnus master leren en innoveren. Veel bezig met en praat graag over curriculumontwikkeling, leerstrategieën, leermythes, effectieve didactiek en leernetwerken. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

4 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Beste Wessel,

    Vandaag heb ik een congres gehad, waarbij onder andere Trello is genoemd als tool voor gepersonaliseerd werken. Het lijkt me erg interessant, maar ik wil graag weten hoe ik per leerling kan zien hoever hij/zij is met de opdrachten die ik in Trello heb gezet. Doe ik dat door een team aan te maken? Ik wil eigenlijk de enige zijn die hun voortgang kan zien en niet dat zij dat allemaal van elkaar kunnen zien.

    • Dag Annette,

      Goede vraag! Zelf laat ik leerlingen altijd allemaal een account aan maken en vervolgens één iemand een board maken en de groepsgenoten én mijzelf uitnodigen (op een board, rechts, middels de e-mailadressen). De naam van hun board bestaat dan uit de namen van de groepsgenoten. Zo zit als je als docent bij alle boards (en kun je zowel monitoren als dingen plaatsen), terwijl de leerlingen alleen bij hun groepje op de board zitten. Dit werkt altijd erg makkelijk en is dan ook zo gedaan.

      Uiteraard kan dit ook individueel: leerlingen maken hun eigen board en voegen jou toe. Het handige van deze manier is dat de leerlingen eigenaar zijn van hun board, wat vaak beter werkt dan dat ze zomaar op een board worden neergezet.

      Door de omschreven manier komen alle boards onder ‘my boards’ (algemeen) te staan. Als je de boards toch liever in een team hebt, dan moet je zelf de boards aan maken en leerlingen er op uitnodigen. Nadeel daar van is vervolgens ook dat leerlingen elkaars board kunnen zien.

  • Beste Wessel,
    Ben mij aan het verdiepen in Trello, nu vraag ik mij af of je ook documenten als bijlage kunt toevoegen aan een kaart vanuit Onedrive voor bedrijven. Ik zie alleen de mogelijkheid vanuit Onedrive. Onze leerlingen slaan hun bestanden op via hun 365 office account bij Onedrive voor bedrijven.
    Kun je mij ook aangeven wat je het verschil vindt van werken met Trello en OneNote, vooral wat betreft het monitoren van voortgang van leerlingen bij bepaalde projecten. Heb jij hier ervaring mee?

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Registreren →

📧 Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met onze nieuwste artikelen én interessante linkjes.

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →