Vernieuwenderwijs

HowTo #1: Gamification met Edmodo

In onze HowTo posts gaan we iedere paar weken met ondersteuning van een video in op het gebruik en de didactische toepassing van een van de tools. In de videoā€™s wordt stap-voor-stap ingegaan op de werking van de tool, waarbij er in het artikel verdere uitleg wordt gegeven over de manier waarop je de tool kunt inzetten.Ā 

In deze HowToĀ gaan we in op de werking vanĀ EdmodoĀ en hoe je het kunt inzetten voor gamification.

Edmodo

EdmodoedmodoĀ is een gratis, makkelijk te gebruiken elektronische leeromgeving (ELO), die inmiddels ook bijna geheel in het Nederlands beschikbaar is. Het systeem is duidelijk opgezet met de docenten en leerlingen in het achterhoofd; in de basis heeft het veel weg van een facebook voor het onderwijs, al is het dan wel volledige gericht op dat laatste en is het een veilige, afgesloten leeromgeving – een leeromgeving die leerlingen gemakkelijk oppakken en vaak erg prettig vinden om te gebruiken. Ā Edmodo heeft veel administratieve basisfuncties, zoals een cijferregistratie, folders waarin je bestanden kunt zetten en de mogelijkheid om leerlingen materiaal te laten inleveren, maar bied ook veel andere functies die het nĆ©t wat aantrekkelijker maken dan veel andere bekendeĀ systemen. EĆ©n daarvan is de mogelijkheid om met groepen te werken.

Groepen

Groepen zijn als het ware digitale klaslokalen. De docent maakt een groep aan, leerlingen worden lid van de groepĀ en kunnen dan alle ‘posts’ (opdrachten, mededelingen etc.), andere leerlingen en folders binnen die groep zien. Binnen ze groepen kunnen subgroepen aangemaakt worden. Deze subgroepen kunnen bijvoorbeeld gebruikt wordenĀ voor verschillende onderdelen van je vak of om leerlingen in groepjes in te delen, maar ook om voor gamification; namelijk door subgroepen als levels in te delen.

Gamification

levelsDoor verschillende subgroepen met als naam levelĀ 1, level 2 etc. aan te maken creĆ«er je een levelsysteem. Je kunt alle leerlingen in (subgroep) level 1 zetten, daarop opdrachten klaarzetten die de leerlingen maken en hen vervolgens, als zij het goed doen, doorschuiven naar het volgende level. Leerlingen zullen op die manier ‘levels halen’, iets wat in onze ervaring erg motiverend werkt; leerlingen roepen al snel enthousiast “Yes! Ik zit in level 3!”. Om het nog wat spannender te maken kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om iederĀ de levels te laten stijgen in moeilijkheid en door in het laatsteĀ een ‘eindbaas’ (slotopdracht) toe te voegen.. vervolgens kun je er er een quest van maken.. wie lukt het om deze te volbrengen?Ā Een andere optie is omĀ beloningen te koppelen aan het behalen van levels, zoals het behalen van punten: op die manier worden leerlingen sterk extrinsiek gemotiveerd.

App

Er is ook een app van Edmodo, die het nog gemakkelijker maakt om snel dingen te regelen, zoals het bekijken van gemaakte opdrachten en het verschuiven van leerlingen – iets wat de leerlingen overigens ook goed kunnen bijhouden via de app.

Meer

Naast het gebruik van levels, zijn er nog andere manieren om Edmodo te gebruiken in gamification. Hierover meer in HowTo #2!

Wessel Peeters

Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs en onderwijskundige bij Buurtcollege Agora Maas en Peel. Daarvoor enkele jaren onderwijskundige in het HBO en negen jaar docent Maatschappijleer en Geschiedenis op het Vmbo en Havo. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.

1 reactie

Geef een reactie

šŸ’” Onze diensten

Wil je hiermee aan de slag en kun je hulp gebruiken? Als docenten en onderwijskundigen helpen we graag.Ā Bekijk hier ons aanbod:

Ga naar ā†’

Blijf op de hoogte!

Elke week dit soort artikelen & interessante linkjes ontvangen in onze nieuwsbrief?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!