Vernieuwenderwijs

HAN – Academie Organisatie en Ontwikkeling: Verdiepende Didactische Bekwaamheid (VDB)

De Academie Organisatie en Ontwikkeling (AOO) van de HAN bestaat uit zes opleidingen (oa. bedrijfskunde, toegepaste pscyhologie en facility management). Binnen deze academie zijn verschillende opleidingen druk bezig om hun curriculum tegen het licht te houden. Dit met als reden dat er vaak nog met veel verschillende leerdoelen wordt gewerkt, de samenhang niet overal even duidelijk is en er soms erg veel summatieve beoordelingen worden gegeven. In het verlengde daarvan zijn veel docenten op zoek naar hoe zij formatief handelen beter kunnen integeren in hun onderwijs.

Om te ondersteunen bij het vraag van de academie hebben we de Verdiepende Didactische Bekwaamheid ontworpen. In dit leertraject staat het ontwerpen van een curriculum en verdiepende didactische kennis centraal. Daarmee is het een verdieping op de Basis Didactische Bekwaamheid (BDB), waarbij met name de aandacht voor het curriculum veel verdieping brengt. Hieronder de leeruitkomsten van de VDB, die tot stand zijn gekomen in samenspraak met de HAN Academy (interne opleidingen). In dit geval gaat het om richtlijnen: kaders waarbinnen wordt gewerkt, waarbij op maat wordt gekeken welke onderdelen het meest relevant zijn voor de casussen.

Leeruitkomsten Verdiepende Didactische Bekwaamheid (VDB)

Centraal in het leertraject stond voor alle deelnemers een casus die zij zelf konden aandragen. Voor de één was dit bijvoorbeeld het formuleren van leeruitkomsten voor de gehele opleiding en voor de ander het werken aan de didactische bekwaamheid van collega’s.

Het leertraject bestond uit 10 bijeenkomst waarin collega’s doorlopend nieuwe kennis kregen, zoals over formatief handelen, het ontwerpen van een krachtig curriculum, het bouwen van een krachtig toetsprogramma en het betrekken van collega’s bij de innovaties. Hierna gingen zij steeds aan de slag ging met een verdiepende opdracht, zoals het bespreken van feedback in hun eigen praktijk of het formuleren van leeruitkomsten om vervolgens de nieuwe kennis te koppelen aan hun casus. Door deze manier van werken ging de deelnemers actief aan de slag met de informatie én kreeg het meer betekenis. Dit laatste was in het gehele traject het belangrijkste: kijk dat jouw casus (praktijk) nodig heeft en pak dat uit de kennisimpulsen.

Door de opzet van de VDB hebben we toegewerkt naar ‘kleine olievlekken’ die zich de komende maanden (jaren) steeds verder aan uitbreiden in de opleiding. Om dat proces te bewaken hebben we over enkele maanden de eerste terugkomdag, waarin we met elkaar gaan kijken welke stappen iedereen heeft gezet en wat nodig is om dat te blijven doen.

Een erg leuk en waardevol traject om (vorm) te geven. Mooi om te zien hoe er betekenisvolle veranderingen hebben plaatsgevonden of zijn opgestart.

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.

Reageer

Geef een reactie

💡 Onze diensten

Wil je hiermee aan de slag en kun je hulp gebruiken? Als docenten en onderwijskundigen helpen we graag. Bekijk hier ons aanbod:

Ga naar →

Blijf op de hoogte!

Elke week dit soort artikelen & interessante linkjes ontvangen in onze nieuwsbrief?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!