Vernieuwenderwijs

Grafisch Lyceum Rotterdam: 2-daagse curriculumontwerp

Bij de opleiding Mediaredactiemedewerker op het Grafisch Lyceum Utrecht wordt dit jaar toegewerkt naar een nieuw curriculum. Aanleidingen voor deze vernieuwing waren een nieuw kwalificatiedossier en de wens om het curriculum flexibeler te maken. Als start van deze herziening hebben we een tweedaagse georganiseerd waarin het team heeft toegewerkt naar een blauwdruk van het curriculum.

Deze tweedaagse vond plaats op een externe locatie inclusief overnachting, wat er voor zorgde dat het team zich volledig kon focussen op het proces én tegelijkertijd 2 waardevolle, gezellige dagen met elkaar hadden.

Tijdens de eerste dag van de tweedaagse hebben we allereerst stilgestaan bij de visie op het curriculum Vervolgens heeft het team, aan de hand van het nieuwe kwalificatiedossier, toegewerkt naar leeruitkomsten. Dit hebben we gedaan door de werkprocessen in groepen te verdelen en deze te herschrijven. Om daartoe te komen hebben we het team eerst geleerd wat een krachtig curriculum maakt, waarbij we zijn ingegaan 7 kenmerkende aspecten van een krachtig curriculum, waaronder constructieve afstemming. Hierna hebben we stilgestaan bij het formuleren van leeruitkomsten.

Tijdens de tweede dag is er gewerkt aan het selecteren van de toetsen het plannen van de verschillende onderdelen. Deze dag hebben we stilgestaan bij de verschillende manieren waarop je het leren kunt zichtbaar maken, de functies van toetsing en het belang van feedback en herhaling in het curriculum. Vanuit de gemaakte basis is er toegewerkt naar de mogelijkheid van flexibilisering: waar en hoe kunnen studenten keuzes maken?

Aan het einde van de tweedaagse had het team een blauwdruk, waar we na enkele weken weer op terug gaan komen. De volgende stappen zijn het verder concretiseren van het curriculum en het maken van de beoordelingsrubrics. Daarna volgen nog een aantal bijeenkomsten waarbij de focus ligt op krachtige didactiek, zoals formatief handelen, didactisch coachen en leerstrategieën.

We kijken terug op twee erg waardevolle, plezierige en leerzame dagen die een krachtig blauwdruk hebben opgeleverd waar het team zich écht eigenaar van voelt.

Ook aan de slag met het (her)ontwerpen van het curriculum?

Bekijk ons aanbod

Wessel Peeters

Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs en onderwijskundige bij Buurtcollege Agora Maas en Peel. Daarvoor enkele jaren onderwijskundige in het HBO en negen jaar docent Maatschappijleer en Geschiedenis op het Vmbo en Havo. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.

Reageer

Geef een reactie

💡 Onze diensten

Wil je hiermee aan de slag en kun je hulp gebruiken? Als docenten en onderwijskundigen helpen we graag. Bekijk hier ons aanbod:

Ga naar →

Blijf op de hoogte!

Elke week dit soort artikelen & interessante linkjes ontvangen in onze nieuwsbrief?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!