Vernieuwenderwijs

Gepersonaliseerd leren in de jaren ’70

Gepersonaliseerd leren is belangrijk in het moderne onderwijs. Voorheen waren dit begrippen als ‘adaptief onderwijs’ of ‘differentiatie’. Al hoewel erg geen eenduidige omschrijving bestaat over wat gepersonaliseerd leren precies is, wordt het vaak wel gepresenteerd als een nieuw en belangrijk gegeven bij het klaarstomen van onze leerlingen voor de huidige maatschappij, zeker nu het mogelijk is met apparaten als de iPad en Chromebook.. maar hoe nieuw is het? en hadden ze daar vroeger dan geen apparaten voor?

Persoonlijk onderwijs

In deze video van de onderwijsbeurs op 1 april 1972 komen enkele, destijds nieuwe, audiovisuele middelen naar voren die zouden kunnen worden ingezet om meer persoonlijke onderwijs mogelijk te maken. Leuk om te zien in het kader van de huidige ontwikkelingen met betrekking tot gepersonaliseerd onderwijs:

Picture-in-Picture Projector

In de video komt één van de eerste Picture-in-Picture (PIP)-Projectoren naar voren: een apparaat waarmee leerlingen individueel op hun eigen tempo video’s (op super8 film in cassette) kunnen bekijken en geluidsfragmenten kunnen beluisteren. Mede door de relatie hoge prijs is het apparaat nooit echt een succes geworden:

PIP-projector

Blind Typen

Een ander apparaat wat in de video naar voren komt is de Scheidegger Typomatic TMS. Een variant op de typemachine waar je 10-vingerig mee kunt leren typen. Op de toetsen zitten kleuren om je vingers goed te plaatsen. Met behulp van Typomat worden door middel van licht en geluid de knoppen “stored in the mind”.

Typomatic   Typomat scherm
Typomatic blad   Scheidegger Store in mind
Klik op afbeeldingen om deze te vergroten.

Meer apparaten uit die tijd, zoals opname apparatuur, kun je vinden op deze pagina van website van Beeld en Geluid. Ook staat daar meer beeldfragmenten.

Heb je nog zelf nog herinneringen of wellicht zelfs foto’s over ‘persoonlijke onderwijs’ uit deze tijd of misschien zelfs nog wel verder terug in de geschiedenis? We zien het graag terug in de reactie onder deze post.

Altijd goed om moderne onderwijs ontwikkelingen in perspectief te blijven zien!

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige op de Pabo, docent maatschappijleer en coördinator in het voortgezet onderwijs. Alumnus master leren en innoveren. Veel bezig met en praat graag over curriculumontwikkeling, leerstrategieën, leermythes, effectieve didactiek en leernetwerken. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

Reageer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Registreren →

✉️ Nieuwsbrief

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →

✉️ Net als meer dan 2500 anderen wekelijks een nieuwsbrief ontvangen, met onze nieuwste artikelen
én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!