Vernieuwenderwijs

Geef leerlingen direct feedback met GoFormative

Leerlingen leren erg veel van feedback. Zo blijkt uit de meta-analyse van John Hattie (2012) dat het één van de meest effectieve onderwijsstrategieën is. Eerder schreven we al een artikel over met daarin 5 tips over goede feedback, maar op welke manier kun je die tips nu effectief toe passen als je 25-30 of meer leerlingen in je klas hebt? Hoe kun je er voor zorgen dat iedere leerlingen snel en individueel goede feedback krijgt? Daarbij kan Formative goed helpen.

Feedback

GoFormative is een feedbacktool. Met deze tool kun je lesmateriaal en vragen klaarzetten voor je leerlingen, om vervolgens in één overzicht live te zien waar iedere leerling mee bezig is en daarop feedback te geven. Deze feedback kan zowel een cijfer (1-10) als geschreven zijn. Leerlingen krijgen deze feedback meteen te zien en kunnen dit mits ingesteld gebruiken om hun antwoord te herzien. Aan het einde van de les kun je alle opdrachten en gegeven feedback exporteren als excel bestand, wat erg handig kan zijn voor zowel jou, de leerlingen als derden (huiswerkbegeleiding, ouders etc.).

Formative

Formative is gratis en via de browser te gebruiken. Als docent ga je naar de website, maak je een account aan (via Google) en kom je vervolgens op een dashboard uit. Hier kun je enkele voorbeeldlessen inzien, een video tutorial bekijken (aan te raden) of meteen je eigen les in elkaar zetten door op New Assignment! te drukken.

Formative 1

Een assignment bestaat uit vragen en eventueel content. Content wil zeggen: video’s, afbeeldingen en tekst. Je vragen kunnen dus daarover gaan, maar dat hoeft niet. Je kun verschillende soorten vragen toevoegen: multiple choice, kort antwoord, goed/fout en show your work – dit laatste is een type vraag waarbij leerling vrij kunnen tekenen (al dan niet op een door jou toegevoegd afbeelding) en kan bijvoorbeeld handig zijn om leerlingen dingen te laten aanwijzen. Alle onderdelen kunnen voorzien worden van tips.

PDF of Word

Ook kun je een Word of PDF bestand er in laden en vervolgens op door jouw bepaalde plaatsen vragen toevoegen: zo kun je een kant-en-klare toets inladen en digitale antwoord mogelijkheden er in zetten (knopje waar leerlingen op klikken zodat ze het kunnen invullen). Zo kun je binnen enkele minuten(!) een hele toets correct en wel digitaliseren! Erg handig dus.

Denk je klaar te zijn met het maken van de les? Dan kun je op >Preview> drukken om het te bekijken.

Schermafbeelding 2016-03-11 om 12.42.28

Assign

Vervolgens kun je je les delen met je leerlingen. Dit doe je door op >Live Results te klikken. In deze omgeving zie op de knop Assign staan. Je kunt nu je les op 2 manieren delen, namelijk zonder registratie (code, link, Google classroom, code embedded op een website) of mét registratie. Voor deze laatste optie moet je een klas aanmaken waar leerlingen via een unieke code lid van kunnen worden, door zich te registreren op de website. Het voordeel van deze laatste optie is dat je geschreven feedback kunt geven én dat alle feedback ten alle tijden zichtbaar is voor zowel jou als de leerlingen. Een registratie is gratis en zo gedaan en zodoende dus zeker aan te raden.

feedback

Live Results

Zodra de leerlingen toegang hebben tot je les kunnen jij en je leerlingen aan de slag. Via deze Live Results pagina kun je, zoals de titel al zegt, live meekijken wat je leerlingen doen. Je kunt de antwoorden per vraag of in één overzicht bekijken. Vervolgens kun je op antwoorden klikken en een score toewijzen en geschreven feedback toevoegen. Leerlingen krijgen dit direct te zien en kunnen – als je dit zo instelt – hun antwoord herzien. Uiteindelijk kun je leerlingen ook nog een eindscore toewijzen en het hele proces exporteren zodat zij het mee naar huis kunnen nemen. Op deze manier zorg je dus voor directe feedback op maat.

Didactisch idee

Een idee kan ook zijn om één van je leerlingen achter je computer te zetten en feedback te geven aan mede-leerlingen. Onderzoek én de ervaring leert dat leerlingen dit erg leuk en leerzaam vinden.

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige, voorheen docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding, alumnus master leren en innoveren. Actief bezig met onderwijsinnovatie door te onderzoeken, bloggen en lezingen en workshops verzorgen over formatief evalueren, hersenen & leren, gamification, digitale tools en het werken vanuit de kerndoelen.

2 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✏️ Artikel plaatsen

Wil je ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak je eigen account aan, waarmee je artikelen kan maken, indienen en beheren.

Registreren

✉️ Nieuwsbrief

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!