Vernieuwenderwijs

Flipping the classroom: studiedruk, motivatie, interactiviteit en behoud van kennis

Interessant onderzoek naar flipping the classroom dat is uitgevoerd bij de vakken hematologie en oncologie bij een medische opleiding in Utrecht. Aan de hand van dagelijks door studenten bijhouden studietijd bij traditionele lessen (2014) en flipped lessen (2015) en lesobservaties is er gekeken naar studiedruk, motivatie, interactiviteit en het behoud van kennis. Kortom: wat voor effect op het leerrendement heeft de implementatie van flipping the classroom? Een verrassend positief onderzoek, daar waar diverse onderzoeken in het verleden juist wat negatiever waren.

Hoogtepunten
• Student workload during flipped classrooms was similar, whereas exam preparation was significantly less time consuming.
• Teachers in flipped classrooms spend less time on factual knowledge as opposed to in-depth information.
• The in-class observations suggest more interactivity in flipped classrooms, but this was not significant.
• Students in flipped classrooms perceive higher self-efficacy compared to students in traditional education.
• Retention of knowledge and self-efficacy scores showed no difference after ten months.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0360131519301113

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige, daarvoor docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding in het voortgezet onderwijs. Alumnus master leren en innoveren. Veel bezig met en praat graag over curriculumontwikkeling, hersenen & leren, formatief evalueren, gamification en digitale didactiek. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

Plaats reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →

✉️ Net als meer dan 2500 anderen wekelijks een nieuwsbrief ontvangen, met onze nieuwste artikelen
én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!