Lesideeën Onderwijsontwikkeling

Feedback in de klas: 5 tips!

Geschreven door Michiel Lucassen

Goede feedback geven is misschien wel de beste manier om het leren te bevorderen. Volgens John Hattie, die metaonderzoek doet naar het onderwijs, draagt het veel bij aan de ontwikkeling van leerlingen. Kort gezegd: het geven van goede feedback versnelt en verbeterd het leren van de leerling. Maar hoe doe je dat nu? Hier onder 5 tips voor het geven van Feedback:

Goede Feedback is…

Gericht op de taak, niet op de persoon:
Feedback moet gericht zijn op het werk dat een leerling doet, niet op de leerling zelf. Daarbij moeten er natuurlijk voorbeelden gegeven worden van hoe de leerling het werk kan verbeteren. Door te richten op de taak maak je de feedback onpersoonlijk, en daardoor staat de leerling het meest open om iets te doen met deze feedback.

Duidelijk en concreet
Feedback moet de wat, hoe, en/of waarom vraag beantwoorden voor een probleem. Dit type feedback is effectiever dan simpelweg het controleren van het resultaat, waarbij alleen verteld wordt dat iets fout of goed is. Bij goede feedback gaat het namelijk over van fout naar goed.

Behapbaar
De feedback moet in kleine stukjes gedeeld worden met de leerling, zodat het niet te veel wordt en de leerling de feedback naast zich neer legt of niet meer weet wat hij/zij er mee kan. Door het stap voor stap uit te leggen voorkom je dit al voor een deel. Het kan daardoor ook zo zijn dat je als docent moet kiezen waar je de nadruk van de feedback legt, omdat er nog te veel verbeterd moet worden.

Zo eenvoudig als maar zijn kan (maar niet te simpel!)
Eenvoudige feedback is gericht op controle van de doelstelling en het geven van een tip, complexe feedback is daarentegen gericht op verschillende punten. Door de feedback zo eenvoudig mogelijk te houden kan een leerling er het meeste mee. Maak het echter niet té simpel: dan levert het weer te weinig op.

Zo objectief mogelijk (en als het kan geschreven)
Uit onderzoek blijkt dat geschreven feedback meer toevoegt dan gesproken feedback. Dit verklaard wellicht ook waarom feedback van computers meer oplevert dan feedback van mensen. Doordat het onpersoonlijk is kán het alleen maar over de taak gaan, waardoor de lerende meer open staat voor de feedback.

Bekijk ook deze handige video:

Dit zijn de 5 belangrijkste tips bij het geven van feedback. Natuurlijk is het geven van Feedback veel complexer dan alleen deze 5 tips, maar het zijn goede punten om in het achterhoofd te houden bij het gebruik van feedback in de klas. Vragen of opmerkingen? Laat het ons dan vooral weten!

 

 

Over de schrijver

Michiel Lucassen

Docent Innovatie & Prototyping, maar bovenal een enthousiaste en gedreven leraar met veel ideeën over hoe onderwijs beter, leuker en mooier kan. Veel bezig met en praat graag over makersonderwijs, creativiteit, 21st century skills en onderwijs voor de toekomst.

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Net als meer dan 1000 anderen wekelijks een nieuwsbrief ontvangen, met onze nieuwste artikelen
én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!