Vernieuwenderwijs

De buitenwereld naar binnen halen: samenwerken met externe partners

De leerling de school uit, en de buitenwereld naar binnen halen. Het klinkt vaak als een grote en best vage ambitie, waarbij er vooral veel georganiseerd moet worden. Okey, een excursie organiseren is niet zo ingewikkeld, maar hoe zorg je dat je leuke samenwerkingen vindt met bedrijven en organisaties? In dit artikel kijken we naar wat je hebt aan zulke samenwerkingen en waarom het de moeite waard is om er in te investeren.

Waarom eigenlijk?

Leren in een rijke leeromgeving maakt dat leerlingen zich beter ontwikkelen. En, laten we eerlijk zijn, de meeste lokalen zijn daar niet perse op bedacht. Daarnaast zitten leerlingen ook vaak met de vraag: waarom leren we dit? En het is ook nog eens belangrijk dat leerlingen zo veel mogelijk verschillend werk zien, zodat ze daarna een betere keuze kunnen maken richting een vervolgstudie. Eigenlijk is het dus gek dat een school zo vaak gesloten is voor mensen van buiten. Bedrijven, organisaties en zelfstandigen kunnen een mooie toevoeging zijn aan het lesprogramma, waarbij je direct antwoorden kunt geven op de bovenstaande vragen.

De waarde voor de leerlingen is daarbij al snel groot: het laat zien dat iets wat je leert waarde heeft wanneer je het kunt gebruiken buiten de school, en een samenwerking met een externe partij kan daar enorm bij helpen. Denk bijvoorbeeld aan het werken met externe opdrachtgevers, wat kan gaan over een ontwerpopdracht, maar ook over een maatschappelijk onderzoek! En eigenlijk kan dat van heel groot, zoals in een projectvorm, tot heel klein: een jonge ondernemer die komt vertellen over wat hij of zij nu doet, of het helpen van een ouder persoon in de wijk. Hoe dan ook: het zorgt voor een meer divers programma voor de leerlingen, en dus voor een rijkere leeromgeving.

Waar moet je rekening mee houden?

Het werken met externe partijen levert vaak veel voordelen op: het zorgt voor betekenisvolle momenten in het leren van de leerling. De contacten met iemand uit het werkveld of het echt helpen van iemand met een opdracht is dan ook een waardevolle manier van leren. Het kost wel wat werk, dus het is goed om de volgende punten in het achterhoofd te houden:

  • Verwachtingen: Eigenlijk het belangrijkste, het zorgen dat de verwachtingen van iedereen juist zijn. Het is zonde als een opdrachtgever teleurgesteld is in het werk van de leerlingen, omdat niet helder was wat het niveau was. Andersom is het voor leerlingen niet leuk als ze wel mee mogen denken, maar er niets gedaan wordt met de uitkomsten. Van te voren juiste verwachtingen scheppen zorgt voor een beter proces en eindresultaat.
  • Tijd: Het is meer werk om met een externe partner iets te plannen dan alleen of met je collega’s. Daarbij zijn de werktijden van het onderwijs niet altijd praktisch voor een ondernemer, of andersom. Ga er vanuit dat het in het begin meer tijd kost, al is dit een investering die je verderop in het proces vaak terug ziet.
  • De klik: vaak stranden leuke projecten en ideeën om een simpele reden: er is geen goede klik tussen de docent/leerlingen en de opdrachtgever. Het is soms lastig in te schatten, maar als er te veel moeite gedaan moet worden dan klopt er iets niet. Het kan dan soms ook fout zitten tussen de leerlingen en de externe partij, waardoor leerlingen afhaken en juist gedemotiveerd raken.
  • Kosten: Heel praktisch, maar zeker nodig: wees duidelijk over de investering van uren en de kosten die hier wel of niet aan hangen. Het meest fijne is natuurlijk om het met ‘gesloten beurs’ te regelen, dus bedenk ook wat de andere partij heeft aan de samenwerking.
  • Overgeorganiseer: Hoe klein kun je een project of samenwerking maken met een impact die groot is? Door te zorgen dat er zo min mogelijk georganiseerd moet worden maak je de samenwerking zo soepel mogelijk. Begin klein, zoek elkaar vaak op en probeer op die manier te kijken hoe de samenwerking op lange termijn sterker kan worden.

Bovenstaande punten maken het misschien zwaarder dan het is om aan de slag te gaan met iemand of iets buiten school. Eigenlijk is het vooral erg leuk en zorgt het voor veel enthousiasme. Een eerste mailtje of telefoontje is zo gedaan, en je weet nooit wat voor leuks/moois/interessants daar uit kan volgen! Daarbij kan de leerling zelf ook een grote rol spelen: waarom niet als opdracht de leerling zelf een partij buiten school laten zoeken?

Michiel Lucassen

Michiel Lucassen

Docent Innovatie & Prototyping, alumnus master leren en innoveren, maar bovenal een enthousiaste en gedreven leraar met veel ideeën over hoe onderwijs beter, leuker en mooier kan. Veel bezig met en praat graag over makersonderwijs, creativiteit, 21st century skills en onderwijs voor de toekomst.

Plaats reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✉️ Nieuwsbrief

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Account maken →