Vernieuwenderwijs

Leergang krachtige didactiek

Word expert in diep leren!

Motivatieproblemen, toetsdruk, nieuwe evidence-informed inzichten… hoe geef je lessen die leiden tot diep leren bij leerlingen en studenten?

Een leergang van 1 jaar waarin je je kennis over krachtige didactiek verrijkt én deze inzichten gaat inzetten in je eigen lessen. Om hier invulling aan te geven ga je aan de slag met zes thema’s: het stimuleren van leren, aanleren, diep leren, doelgericht leren, grip op leren en samen leren. Dit doe je samen met collega’s van andere scholen onder begeleiding van Vernieuwenderwijs.

Diep in de inhoud, praktisch in de uitvoering en met een goede dosis enthousiasme – zoals je van ons bent gewend.

Aan het einde van de leergang heb je expertise over én ervaring met het inzetten van krachtige didactiek om leerlingen en studenten goed te laten leren. De expertise kun je inzetten om je eigen onderwijs te ontwerpen én collega’s te ondersteunen.

Doelgroep: VO, MBO, HBO en WO

Startdatum: 1 oktober 2022

Heb je vragen? Laat het ons weten, dan nemen wij z.s.m. contact met je op.

Wat je krijgt

Een exemplaar van de ons nieuwe boek ‘Verrijk je onderwijs – leren door ontwerp & neurowetenschappen’ (zomer 2022)
Toegang tot Pocket Didactiek, onze didactische app
Toegang tot onze online leeromgeving met de community, 20+ video’s zoals kennisclips en vodcasts, en andere materiaal

6 x per jaar een avondcollege (1 per module)
6 x per jaar een nieuwe mastertalk + ontwerpopdracht
6 x per jaar een interactieve webinar
1 x per jaar een fysieke netwerkbijeenkomst

De inhoud

Dit jaar nemen 150 professionals deel aan onze leergangen. Op basis van die ervaring hebben we dit jaar de leergang krachtige didactiek ontworpen. Zo stellen we stellen voor het ontwerpen en geven van krachtige lessen, de volgende zes thema’s centraal:

Module 1

Stimuleren van leren

  • Verschillende motivatietheorieën
  • Motivatie in ons brein
  • Kwalitatieve en kwantitatieve motivatie

Module 2

Aanleren

  • Effectieve directe instructie
  • Voorkennis activeren en benutten
  • Leren door te doen

Module 3

Diep leren

  • Van oppervlakkig naar diep leren
  • Effectieve leerstrategieën
  • Formatief handelen

Module 4

Doelgericht leren

  • Leerdoelen en succescriteria
  • Structuur en ruimte
  • Werken aan kwaliteitsbesef

Module 5

Grip op het leren

  • Krachtige feedback
  • Zelfregulatie
  • Metacognitie

Module 6

Samen leren

  • Hoge verwachtingen
  • Didactisch coachen
  • Differentiatie

Werkwijze

De leergang bestaat uit 12 actie-cyclussen, om zo te komen tot krachtige didactiek die leidt tot diep leren. Dus geen losse trainingen of studiedagen, maar een samenhangend programma van 1 jaar waarin je vanuit wetenschappelijke en onderwijskundige kennis én onze leservaring, praktisch aan de slag gaat onder onze begeleiding.

Hieronder een voorbeeld van een deel van actie-cyclus:

Leren waar en hoe je wilt

Leer hoe en wanneer je maar wilt. Er zijn vaste momenten voor mastertalks en webinars, en flexibele momenten voor instructievideo’s, podcasts en het lezen van artikelen. Op die manier kun je op je eigen manier en tempo aan de slag met krachtige didactiek.

Verdiepende inzichten

Krijg verdiepende onderwijskundige inzichten en leer hoe je dit kunt gebruiken voor jouw eigen lessen. Zo krijg je meer wetenschappelijke kennis, bouw je aan je eigen onderwijs én heb je een rugzak vol met didactische werkvormen.

Samen leren

Je bent onderdeel van onze community: leer samen met ons én collega’s van andere scholen en opleidingen. Zo leer je samen in verdiepende online sessies en kun je in de online leeromgeving vragen en ideeën delen en/of eigen materiaal beschikbaar stellen. Ook is er een fysieke netwerkdag.

Sneak preview

Eén online omgeving waar je al het materiaal kunt vinden én in gesprek kunt met ons en elkaar.

Uitgebreide informatie per video en webinar, zoals artikelen, downloads en ander materiaal. 

In gesprek met Dr. David Maij, neuropschygoloog en eigenaar van het bedrijf Neuro Habits.

In gesprek met Tamara van Schilt-Mol, lector Eigentijds Beoordelen en Beslissen aan de HAN.

Een keynote over motivatie, door Wessel Peeters

Een keynote over formatief handelen, door Juliette Dinghs.

Wie wij zijn

Wij zijn Wessel Peeters, Michiel Lucassen en Juliette Dinghs. Leraren, onderwijskundigen en bovenal onderwijsontwerpers. In 2015 zijn we Vernieuwenderwijs gestart om te delen wat we doen en tegenkomen. In de afgelopen jaren hebben we met onze expertise veel scholen en opleidingen geholpen met concepten zoals leerdoelen, formatief handelen, leerstrategieën en didactisch coachen.

De kracht van krachtige didactiek zit in de samenhang tussen die concepten. Wij geloven dat dit vraagt om docenten als ontwerpers. Dat het vraagt om docenten die zich ontwikkelen door hun onderwijs te (her)ontwerpen aan de hand van onderzoeken en ervaringen.

Dit bereik je niet in een studiedag of twee. Dit bereik je door de tijd te nemen, expertise te benutten en samen te leren. Om die reden zijn we begonnen met de leergang Krachtige Didactiek: om in één jaar samen met docenten te werken aan krachtig onderwijs. Doe je mee?

Kortom, dit ga je doen:

backward design

Stap voor stap

Je wordt stap voor stap meegenomen in het proces. Bekijk video’s, download materiaal, luister podcasts, leer samen in de community en stel je vragen tijdens onze webinars.

Samen leren

Doe nieuwe ideeën op, stel vragen en deel waar je in je school of opleiding tegen aanloopt. Leer van en met elkaar en bouw een netwerk op om samen te blijven leren.

Praktisch

Ga aan de slag met je eigen vak(gebied) of schoolbrede vraagstuk. Al het materiaal is zo gemaakt dat het vrijwel altijd direct toepasbaar is in je eigen praktijk.

Breed inzetbaar

Kwaliteit

Alle content wordt door ons ontwikkeld in samenwerking met inhoudsexperts. Op die manier zorgen we er voor dat alles onderbouwd, betrouwbaar en up-to-date is.

constructieve afstemming

Onderwijskundige inzichten

Ga aan de slag met onderwijskundige inzichten zoals Formatief handelen, Didactisch coachen, Motivatie en Leerstrategieën. Word expert in het ontwerpen van krachtig onderwijs.

Veranderkundige inzichten

Leer op welke manier je de nieuwe inzichten kunt overbrengen op collega’s: wordt een didactisch expert in jouw school of opleiding. Innoveer samen het onderwijs.

Hoe het werkt

Door je in te schrijven voor onze leergang Krachtige Didactiek
ben je één jaar lang onderdeel van onze community.
Hiervoor betaal een bedrag van €399,-.

Individu

Start 1 oktober 2022

Leergang van 1 jaar

Betaal direct of per factuur

Tot 1 juli met €100,- korting

€399,-

€299,-

Team

Extra korting

 Maatwerk

Interesse om met een team lid te worden van Vernieuwenderwijs Academie? Of met de gehele school of opleiding aan de slag met Vernieuwenderwijs Academie? Dit kan eventueel worden gecombineerd met een op maat traject. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Prijs op aanvraag

Veelgestelde vragen

1. Wat is de studiebelasting (SBU)?
Dit hangt sterk af van je eigen context en inzet. Als je deelneemt aan al onze activiteiten (video’s kijken, webinars en studiemiddagen volgen, inlezen, etc) kost dit ongeveer 50 uur. De opdrachten kosten ongeveer 30 uur. Dit maakt het totaal 80 SBU voor de gehele leergang.

2. Wat als ik niet aanwezig kan zijn bij alle bijeenkomsten?
Je deelt een groot deel van je leergang (mastertalks, opdrachten maken, lezen etc) zelf in. Het is waardevol om bij de online bijeenkomsten (webinars, studiemiddagen) te zijn, maar deze worden ook altijd opgenomen voor het geval je er niet bij kan zijn.

3. Moet je alles volgen en doen?
De leergang is gemaakt om jou (en je collega’s) te ondersteunen bij krachtige didactiek. We vinden eigenaarschap daarbij belangrijk en om die reden stellen we niks verplicht en kun je een hoop op eigen tempo en tijd doen. Je kiest dus zelf hoe intensief je deelneemt aan de leergang.

4. Wanneer vinden de bijeenkomsten plaats?
De webinars vinden plaats op woensdagmiddag vanaf 15:30 en één keer per module op donderdagavond 20:00. De video’s en het andere materiaal bestudeer je op je eigen tijd en tempo. De datums, inclusief de netwerkdag, volgen rond de zomervakantie.