Vernieuwenderwijs

Leergang curriculumontwerp

Word de ontwerper van je eigen onderwijs!

Werken met leerdoelen en leeruitkomsten, grote toetsdruk, methodes die niet voldoen, blended leren… hoe ontwerp je duurzaam, krachtig en ontwikkelingsgericht onderwijs?

Een leergang van 1 jaar, waarin je alles leert wat je nodig hebt om van les-gever te veranderen in onderwijsontwerper. Om hier invulling aan te geven ga je aan de slag in vier periode’s aan de slag met leerdoelen en leeruitkomsten, betekenisvolle toetsing, formatief handelen en diep en motiverend leren. Ook ga je aan de slag met blended leren en veranderkunde.

Diep in de inhoud, praktisch in de uitvoering en met een goede dosis enthousiasme – zoals je van ons bent gewend.

Aan het einde van de leergang heb je expertise in het ontwikkelen van een krachtig curriculum op basis van wetenschappelijke inzichten en eigen ervaring. De expertise kun je inzetten om je eigen onderwijs te ontwerpen én collega’s te ondersteunen.

Doelgroep: VO, MBO, HBO en WO

Aanmelden: Met 250 deelnemers zit de leergang voor 2022 – 2023 vol. Aanmelden voor 2023 – 2024 is al wel mogelijk. Vol = Vol.

Heb je vragen? Laat het ons weten, dan nemen wij z.s.m. contact met je op.

Wat je krijgt

Een exemplaar van Curriculumontwerp in een notendop
Een exemplaar van de CurriculumKit
Toegang tot Pocket Didactiek, onze didactische app

Toegang tot onze online leeromgeving met de community, 20+ video’s zoals kennisclips en vodcasts, en ander materiaal
4 x per jaar een avondcollege (1 per module)
8 x per jaar een interactieve webinar (1 per module)
1 x per jaar een fysieke netwerkbijeenkomst

De inhoud

De leergang begint met een introductie, waarin we ingaan op:

  • Wat een krachtig curriculum maakt
  • Modellen van curriculumontwerp
  • Visies op het curriculum

Hierna volgen er vier modules van 8 weken:

Module 1

Leerdoelen en leeruitkomsten

  • Leerdoelen en succescriteria formuleren
  • Leeruitkomsten formuleren en flexibilisering
  • Een krachtige samenhangende leerlijn ontwerpen

Module 2

Toetsing

  • Verschillende manieren om het leren zichtbaar te maken
  • Validiteit toetsing door aansluiting op leerdoelen
  • Verschillende vormen, zoals Programmatisch toetsen

Module 3

Formatief handelen

  • Praktisch werkvormen voor formatief handelen
  • Formatieve checkmomenten richting de toetsing
  • Formatief handelen als onderdeel van het ontwerp

Module 4

Motiverend en diep leren

  • De werking van het brein en geheugen: over motivatie en leerstrategieën
  • Van oppervlakkig naar diep leren doormiddel van een krachtig ontwerp

Ook besteden we tijdens de verschillende modules aandacht aan:

Blended en online leren

  • Blended en online leren als onderdeel van het ontwerp
  • In samenwerking met Barend Last

Veranderkunde

  • Collega’s betrekken bij curriculuminnovatie
  • Van klein idee tot organisatiebreed implementeren

Werkwijze

De leergang bestaat uit 8 ontwerp-cyclussen (2 per module), waarin je stap voor stap wordt meegenomen in het ontwerpproces. Dus geen losse trainingen of studiedagen, maar een samenhangend programma van 1 jaar waarin je vanuit wetenschappelijke en onderwijskundige kennis, praktisch aan de slag gaat onder onze begeleiding.

Daarbij bepaal je zelf wat je wanneer toepast op je eigen praktijk: dit kan eigenlijk lopen aan de ontwerp-cyclussen of langzamer gaan, bijvoorbeeld omdat je als team een jaar bezig gaat met schrijven van leerdoelen of leeruitkomsten. De leergang is er op gericht de kennis te verrijken.

Hieronder een voorbeeld van een ontwerp-cyclus:

Leren waar en hoe je wilt

Leer hoe en wanneer je maar wilt. Er zijn vaste momenten voor mastertalks en webinars, en flexibele momenten voor instructievideo’s, podcasts en het lezen van artikelen. Op die manier kun je op je eigen manier en tempo bezig gaan met curriculumontwerp.

Verdiepende inzichten

Krijg verdiepende onderwijskundige inzichten en leer hoe je dit kunt gebruiken bij het (her)ontwerpen van het curriculum. Zo krijg je meer wetenschappelijke kennis, bouw je aan je eigen onderwijs én heb je een rugzak vol met didactische werkvormen.

Samen leren

Je bent onderdeel van onze community: leer samen met ons én collega’s van andere scholen en opleidingen. Zo leer je samen in verdiepende online sessies en kun je in de online leeromgeving vragen en ideeën delen en/of eigen materiaal beschikbaar stellen. Ook is er een fysieke netwerkdag.

Sneak preview

Eén online omgeving waar je al het materiaal kunt vinden én in gesprek kunt met ons en elkaar.

Uitgebreide informatie per video en webinar, zoals artikelen, downloads en ander materiaal. 

In gesprek met Dr. David Maij, neuropschygoloog en eigenaar van het bedrijf Neuro Habits.

In gesprek met Tamara van Schilt-Mol, lector Eigentijds Beoordelen en Beslissen aan de HAN.

Een keynote over Blended leren in curriculum, door Barend Last.

Een keynote over leerdoelen en leeruitkomsten, door Wessel Peeters.

Wie wij zijn

Wij zijn Wessel Peeters, Michiel Lucassen, Linda Litjens en Inge van Schijndel. Leraren, onderwijskundigen en bovenal onderwijsontwerpers. In 2015 zijn we Vernieuwenderwijs gestart om te delen wat we doen en tegenkomen.In de afgelopen jaren hebben we met onze expertise veel scholen en opleidingen geholpen met concepten zoals leerdoelen, formatief handelen, programmatisch toetsen en krachtige didactiek.

De kracht van goed onderwijs zit in de samenhang tussen die concepten. Wij geloven dat dit vraagt om docenten als ontwerpers. Dat het vraagt om docenten die zich ontwikkelen door hun onderwijs te (her)ontwerpen aan de hand van onderzoeken en ervaringen.

Dit bereik je niet in een studiedag of twee. Dit bereik je door de tijd te nemen, expertise te benutten en samen te leren. Om die reden zijn we begonnen met de leergang Curriculumontwerp: om in één jaar samen met docenten te werken aan krachtig onderwijs. Doe je mee?

Kortom, dit ga je doen:

backward design

Stap voor stap

Je wordt stap voor stap meegenomen in het proces. Bekijk video’s, download materiaal, luister podcasts, leer samen in de community en stel je vragen tijdens onze webinars.

Samen leren

Doe nieuwe ideeën op, stel vragen en deel waar je in je school of opleiding tegen aanloopt. Leer van en met elkaar en bouw een netwerk op om samen te blijven leren.

Praktisch

Ga aan de slag met je eigen vak(gebied) of schoolbrede vraagstuk. Al het materiaal is zo gemaakt dat het vrijwel altijd direct toepasbaar is in je eigen praktijk.

Breed inzetbaar

Kwaliteit

Alle content wordt door ons ontwikkeld in samenwerking met inhoudsexperts. Op die manier zorgen we er voor dat alles onderbouwd, betrouwbaar en up-to-date is.

constructieve afstemming

Onderwijskundige inzichten

Ga aan de slag met onderwijskundige inzichten zoals Blended leren, Backward design en Constructieve afstemming. Word expert in het ontwerpen van krachtig onderwijs.

Veranderkundige inzichten

Leer op welke manier je de nieuwe inzichten kunt overbrengen op collega’s: wordt een curriculumexpert in jouw school of opleiding. Innoveer samen het onderwijs.

Hoe het werkt

Door je in te schrijven voor onze leergang Curriculumontwerp
ben je één jaar lang onderdeel van onze community.
Hiervoor betaal je een bedrag van €499,-.

Inschrijven 2023 - 2024

Met 250 deelnemers zit de leergang voor dit schooljaar vol. Wel kun je je alvast aanmelden voor 2023 – 2024. We zetten je dan op onze mailinglijst zodat je als eerste de keuze hebt je definitief in te schrijven zodra dit kan (april 2023).

Wil je je aanmelden met een groep collega’s? Neem dan contact op met academie@vernieuwenderwijs.nl.

Vol = Vol.

Veelgestelde vragen

1. Wat is de studiebelasting (SBU)?
Dit hangt erg sterk af van je eigen context en inzet. Als je deelneemt aan al onze activiteiten (video’s kijken, deelnemen aan webinars, literatuur lezen, etc) kost dit ongeveer 75 uur. Het vertalen er van naar je eigen praktijk kost 50 – 75 uur. Dit maakt het totaal 125 – 150 SBU voor de gehele leergang, maar hierin heb je veel vrijheid.

2. Wat als ik niet aanwezig kan zijn bij alle bijeenkomsten?
Je deelt een groot deel van je leergang (mastertalks, opdrachten maken, lezen etc) zelf in. Het is waardevol om bij de online bijeenkomsten (webinars, studiemiddagen) te zijn, maar deze worden ook altijd opgenomen voor het geval je er niet bij kan zijn.

Wanneer zijn de bijeenkomsten?

Bekijk hier de datums en tijden van de online college avonden, webinars en de fysieke netwerkdag. De webinars en colleges worden ook opgenomen, dus deze kun je ook altijd terugkijken.

3. Moet je alles volgen en doen?
De leergang is gemaakt om jou (en je collega’s) te ondersteunen bij curriculumontwerp. We vinden eigenaarschap daarbij belangrijk en om die reden stellen we niks verplicht en kun je een hoop op eigen tempo en tijd doen. Je kiest dus zelf hoe intensief je deelneemt aan de leergang.

4. Wanneer vinden de bijeenkomsten plaats?
De webinars vinden plaats op woensdagmiddag vanaf 15:30 en één keer per module op donderdagavond 20:00. De video’s en het andere materiaal bestudeer je op je eigen tijd en tempo. De datums, inclusief de netwerkdag, volgen rond de zomervakantie.