Vernieuwenderwijs

Vernieuwenderwijs Academie

Word de ontwerper van je eigen onderwijs!

Leerachterstanden, grote toetsdruk, methodes die niet voldoen.. hoe ontwerp je duurzaam, krachtig en betekenisvol onderwijs?

Een leergang van 1 jaar, waarin je alles leert wat je nodig hebt om van les-gever te veranderen in onderwijsontwerper. Om hier invulling aan te geven ga je aan de slag met vier thema’s: leerdoelen, betekenisvolle toetsing en formatief handelen en leeractiviteiten. Dit doe je samen met collega’s van andere scholen onder begeleiding van Vernieuwenderwijs.

Diep in de inhoud, praktisch in de uitvoering en met een goede dosis enthousiasme – zoals je van ons bent gewend.

Aan het einde van de leergang heb je expertise in het ontwikkelen van een krachtig curriculum op basis van wetenschappelijke inzichten en eigen ervaring. De expertise kun je inzetten om je eigen onderwijs te ontwerpen én collega’s te ondersteunen.

Doelgroep: VO, MBO, HBO en WO

Startdatum: 1 oktober 2021 | Meld je nu aan voor 2022 – 2023!

Heb je vragen? Laat het ons weten, dan nemen wij z.s.m. contact met je op.

Wat je krijgt

Een exemplaar van de CurriculumKit
Een exemplaar van Curriculumontwerp in een notendop
Toegang tot onze online leeromgeving met community
Toegang tot Pocket Didactiek, onze didactische app
8 x per jaar een nieuwe mastertalk + ontwerpopdracht
8 x per jaar een aansluitende online sessie
4 x per jaar een avondcollege (1 per periode)
1 x per jaar een fysieke netwerkbijeenkomst

De inhoud

Voor het leggen van een stevige inhoudelijke basis om jouw curriculum te (her)ontwerpen, staan de volgende vier thema’s centraal:

Periode 1
Leerdoelen

  • Leerdoelen en succescriteria formuleren
  • Een samenhangende leerlijn creëren

Periode 2
Toetsing

  • Verschillende manieren het leren zichtbaar te maken
  • Validiteit toetsing door aansluiting leerdoelen

Periode 3
Formatief handelen

  • Praktisch werkvormen voor formatief handelen
  • Formatief handelen als onderdeel van het ontwerp

Periode 4
Leeractiviteiten

  • De werking van het brein en geheugen
  • Leerstrategieën toepassen en aanleren

Werkwijze

De leergang bestaat uit 8 ontwerp-cyclussen, drie per thema, om zo te komen tot een (her)ontwerp van je eigen curriculum. Dus geen losse trainingen of studiedagen, maar een samenhangend programma waarin je vanuit wetenschappelijke en onderwijskundige kennis praktisch aan de slag gaat.

Hieronder een voorbeeld van een cyclus:

Leren waar en hoe je wilt

Leer hoe en wanneer je maar wilt. Er zijn vaste momenten voor mastertalks en webinars, en flexibele momenten voor instructievideo’s, podcasts en het lezen van artikelen. Op die manier kun je op je eigen manier en tempo bezig gaan met curriculumontwerp.

Verdiepende inzichten

Krijg verdiepende onderwijskundige inzichten en leer hoe je dit kunt gebruiken bij het (her)ontwerpen van het curriculum. Zo krijg je meer wetenschappelijke kennis, bouw je aan je eigen onderwijs én heb je een rugzak vol met didactische werkvormen.

Samen leren

Je bent onderdeel van onze community: leer samen met ons én collega’s van andere scholen en opleidingen. Zo leer je samen in verdiepende online sessies en kun je in de online leeromgeving vragen en ideeën delen en/of eigen materiaal beschikbaar stellen. Ook zijn er twee fysieke netwerkdagen per jaar.

Sneak preview

Wie wij zijn

Wij zijn Wessel Peeters en Michiel Lucassen. Docenten, onderwijskundigen en bovenal onderwijsontwerpers. In 2015 zijn we Vernieuwenderwijs gestart om te delen wat we doen en tegenkomen. In de afgelopen jaren hebben we met onze expertise veel scholen en opleidingen geholpen met concepten zoals leerdoelen, formatief handelen, programmatisch toetsen en krachtige didactiek.

De kracht van goed onderwijs zit in de samenhang tussen die concepten. Wij geloven dat dit vraagt om docenten als ontwerpers. Dat het vraagt om docenten die zich ontwikkelen door hun onderwijs te (her)ontwerpen aan de hand van onderzoeken en ervaringen.

Dit bereik je niet in een studiedag of twee. Dit bereik je door de tijd te nemen, expertise te benutten en samen te leren. Om die reden zijn we begonnen met Vernieuwenderwijs Academie: om in één jaar samen met docenten te werken aan krachtig onderwijs. Doe je mee?

Kortom, dit ga je doen:

backward design

Stap voor stap

Je wordt stap voor stap meegenomen in het proces. Bekijk video’s, download materiaal, luister podcasts, leer samen in de community en stel je vragen tijdens onze webinars.

samen leren

Samen leren

Doe nieuwe ideeën op, stel vragen en deel waar je in je school of opleiding tegen aanloopt. Leer van en met elkaar en bouw een netwerk op om samen te blijven leren.

soorten onderwijs

Praktisch

Ga aan de slag met je eigen vak(gebied) of schoolbrede vraagstuk. Al het materiaal is zo gemaakt dat het vrijwel altijd direct toepasbaar is in je eigen praktijk.

Breed inzetbaar

Kwaliteit

Alle content wordt door ons ontwikkeld in samenwerking met inhoudsexperts. Op die manier zorgen we er voor dat alles onderbouwd, betrouwbaar en up-to-date is.

constructieve afstemming

Onderwijskundige inzichten

Ga aan de slag met onderwijskundige inzichten zoals Blended learning, Backward Design en Constructieve Afstemming. Wordt expert in het ontwerpen van krachtig onderwijs.

formatief handelen

Veranderkundige inzichten

Leer op welke manier je de nieuwe inzichten kunt overbrengen op collega’s: wordt een curriculumexpert in jouw school of opleiding. Innoveer samen het onderwijs.

Inschrijven 2022 - 2023

De academie is dit jaar met 150 leden gestart en zit daarmee vol!

Wil je je alvast aanmelden voor 2022 – 2023? Laat dan hieronder je naam en e-mailadres achter, dan zetten we je op onze mailinglijst zodat je als eerste de keuze hebt je definitief in te schrijven zodra dit kan.







    Interesse met een groep? Zo ja, hoeveel personen (ongeveer)?



    Veelgestelde vragen

    1. Wat is de studiebelasting (SBU)?
    Dit hangt sterk af van je eigen context en inzet. Als je deelneemt aan al onze activiteiten (video’s kijken, webinars en studiemiddagen volgen, inlezen, etc) kost dit ongeveer 50 uur. De opdrachten kosten ongeveer 30 uur. Dit maakt het totaal 80 SBU voor de gehele leergang.

    2. Wat als ik niet aanwezig kan zijn bij alle bijeenkomsten?
    Je deelt een groot deel van je leergang (mastertalks, opdrachten maken, lezen etc) zelf in. Het is waardevol om bij de online bijeenkomsten (webinars, studiemiddagen) te zijn, maar deze worden ook altijd opgenomen voor het geval je er niet bij kan zijn.