Vernieuwenderwijs

De 3 functies van een digitaal portfolio

We schreven al eerder op Vernieuwenderwijs over het fenomeen ‘digitaal portfolio’. Maar waarom gebruik je eigenlijk een digitaal portfolio? Welke functies heeft het nodig? In dit artikel gaan we in op de 3 belangrijkste functies van een digitaal portfolio: bewaren en vastleggen, reflecteren en presenteren. Alle drie de functies zijn belangrijk, omdat het bij alle drie gaat over verschillende vaardigheden die leerlingen moeten leren voor een succesvolle verdere carrière.

Functie 1: bewaren en vastleggen

De eerste functie klinkt eenvoudig: het bewaren van materiaal wat leerlingen gemaakt hebben. Op dit moment doen en maken leerlingen veel verschillende dingen, waarbij ze niet altijd het idee hebben dat dit direct tot leren leidt. Daarom is het belangrijk dat leerlingen leren om hun werk zelf vast te leggen en te bewaren, omdat ze op die manier eenvoudig terug kunnen kijken naar naar wat ze gemaakt, gedaan en geleerd hebben. Dit hoeft niet openbaar te zijn, het is de persoonlijke map van de leerling zelf.

Functie 2: reflecteren

Naast het simpelweg bewaren is het voor leerlingen ook belangrijk om te leren terug te kijken naar het werk dat ze maken. Door te reflecteren op het geleerde breng je een diepere laag aan, waardoor het geleerde beter beklijft. Dit reflecteren kan op verschillende niveaus: van eenvoudige reflectie als het kijken naar wat leerlingen ‘mooi’ of ‘goed’ vinden tot diepere reflectie waarbij leerlingen kijken naar waarom ze bepaalde dingen hebben gedaan en wat ze de volgende keer anders zouden doen. Het moeilijke aan deze functie is dat dit voor veel leerlingen niet direct eigen is om dit te doen.

Functie 3: presenteren

Niet alles wat je doet of maakt hoeft gepresenteerd te worden. Een belangrijke functie van een portfolio is om te dienen als een voorbeeld van de mooiste en beste dingen die een leerling heeft gedaan. Doordat de leerling al het werk verzameld heeft én hierop gereflecteerd heeft kan de leerling een doordachte keuze maken in welk werk de leerling wil laten zien aan de wereld. Hierdoor maak je het leren zichtbaar, maar zorg je er ook voor dat een leerling altijd voorbeelden heeft van waar hij/zij goed in is. Dit kan natuurlijk altijd veranderen, dus het is dan ook niet erg als leerlingen dit telkens aanpassen.

Bij het opzetten van een digitaal portfolio en het kiezen van een tool die daarbij past is het belangrijk om te kijken naar deze functies. Ook in het begeleiden van leerlingen in het opzetten van dit portfolio is het belangrijk dat ze deze 3 verschillende functies zien, zodat ze optimaal benut worden. Leerlingen leren hierdoor eigenaar te worden van hun eigen werk, hierop te reflecteren én dit te delen met de wereld.

Michiel Lucassen

Michiel Lucassen

Docent, alumnus master leren en innoveren, maar bovenal een enthousiaste en gedreven leraar met veel ideeën over hoe onderwijs beter, leuker en mooier kan. Veel bezig met en praat graag over makersonderwijs, creativiteit, 21st century skills en onderwijs voor de toekomst. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

1 reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Beste, als kandidaat directie moet ik een digitaal portfolio insturen . Hierin moet ik oa relevante professionalisering ingeven .
    Welke tool kan ik best gebruiken .
    Alle tips zijn welkom !

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Registreren →

📧 Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met onze nieuwste artikelen én interessante linkjes.

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →