Vernieuwenderwijs

Programmatisch toetsen: waarom, wat en hoe?

Binnen het hogerberoepsonderwijs is een nieuwe vorm van toetsen in opkomst: programmatisch toetsen. Een vorm van toetsen en leren met als doel om breder te kijken naar de student als geheel, om zo een valide...

Curriculumontwerp

Belangrijke ontwikkelingen zoals formatief evalueren, het eigenaarschap van leerlingen en gepersonaliseerd leren vragen om een nieuwe blik op het bestaande onderwijsaanbod. een curriculum waar leerlingen middels feedup, feedback en feedforward meer de ruimte krijgen om fouten te maken, te kunnen leren en hun eigen talenten te onderzoeken. In onze artikelen besteden we aandacht aan het creëren van ruimte in het bestaande curriculum en het herzien van het curriculum als geheel.

Workshops, lezingen en meer

Op welke manier kun je als school, team of vakgroep je curriculum herzien zodat er bijvoorbeeld meer ruimte ontstaan voor formatief evalueren, eigenaarschap of leerstrategieën? We hebben veel ervaring met het ontwikkelen van nieuwe curricula en het herzien van bestaande, zowel vanuit de docentenrol als de onderwijskundige rol. Aan de hand van verschillende voorbeelden uit de praktijk en met behulp van onze eigen curriculumtoolkit helpen we docenten te onderzoeken het onderwijs anders kan worden opgezet. Daarbij kijken we ook naar verschillende onderzoeken over leren, om zo een waardevol ontwerpproces neer te zetten.

Artikelen

Hieronder staan onze artikelen rondom het onderwerp curriculumontwerp. De meeste recente artikelen staan bovenaan.

Boekentips

Top boeken rondom het onderwerp curriculumontwerp.

10 mindframes om leren zichtbaar te maken

What does this look like in the classroom

What does this look like in the classroom

In dit boek behandelen 18 experts tien verschillende onderwerpen binnen het onderwijs, waarbij steeds de vertaling van theorie naar praktijk centraal staat. Ieder onderwerp wordt eerst kort theoretisch behandeld. Vervolgens beantwoorden 2 experts op dat gebied veelgestelde vragen daarover. Een absolute aanrader!

Officiële omschrijving
Educators in the UK and around the world are uniting behind the need for the profession to have access to more high-quality research and evidence to do their job more effectively. But every year thousands of research papers are published, some of which contradict each other. How can busy teachers know which research is worth investing time in reading and understanding? And how easily is that academic research translated into excellent practice in the classroom In this thorough, enlightening and comprehensive book, Carl Hendrick and Robin Macpherson ask 18 of today's leading educational thinkers to distill the most up-to-date research into effective classroom practice in 10 of the most important areas of teaching.The result is a fascinating manual that will benefit every single teacher in every single school, in all four corners of the globe.

Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment

Leren zichtbaar maken met Formatieve Assessment

Officiële omschrijving
* Als je iedere leerling wilt laten zien dat hij kan groeien,
* als je het belangrijk vindt dat leerlingen eigenaar worden van hun leerproces,
* als je de focus wilt leggen op het leerproces en niet op 'het juiste antwoord geven',

dan is formatieve assessment de juiste benadering!

Formatief betekent dat je de prestaties van een leerling niet vergelijkt met die van andere leerlingen, maar met zijn eerdere resultaten. Daarmee breng je de persoonlijke ontwikkeling in beeld.
Onder assessment verstaan we de manier waarop je leerlingen vooruit helpt in hun leerproces: o.a. door feedback te geven, vragen te stellen, het leerdoel helder te maken en aan te geven hoe een 'goed' leerresultaat eruit ziet.

Leerlingen krijgen terugkoppeling van de leraar, maar ook van klasgenoten. Bovendien leren ze om zelf te reflecteren op hun leerresultaten. Zo maak je samen het 'leren' zichtbaar.

In dit boek laat Shirley Clarke zien hoe je dat concreet in de praktijk brengt. Een boek met vele voorbeelden en online video's. Het biedt inspiratie om meteen in je klas aan de slag te gaan!

Klaskit

Klaskit

Klaskit levert een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie weet hoe je onder meer effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden. Een echte aanrader!

Officiële omschrijving 
Waarom moeten kinderen nog uit het hoofd leren?
Word je door meer vakkennis automatische een betere leraar?
Hoe zet je een hele klas optimaal aan het denken?

Lesgeven kan je niet aan de hand van een checklist. Er is geen lijst van recepten die ervoor zorgt dat leerlingen dag na dag een geijkt stappenplan doorlopen en aan het eind van het schooljaar de juiste leerstof kunnen opdreunen. Niet alles werkt bij iedereen met hetzelfde resultaat of in dezelfde context. Maar dat betekent niet dat er geen hulpmiddelen zijn die echt impact hebben.

In dit boek gaat pedagoog Pedro De Bruyckere vanuit die gedachte op zoek naar succesvolle manieren die écht werken, en onderzoekt hij in welke omstandigheden ze werken, voor welke doelgroep, en waarom.

Klaskit levert een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie weet hoe je onder meer effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden.

Pedro De Bruyckere is pedagoog en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool in Gent, en bestrijdt mythes over onderwijs en leren. Zijn werk is internationaal bekend en meermaals vertaald. Hij is auteur van onder andere Jongens zijn slimmer dan meisjes en De jeugd is tegenwoordig.

Ensuring High-Quality Curriculum

Why Knowledge Matters

✉️ Net als meer dan 2500 anderen wekelijks een nieuwsbrief ontvangen, met onze nieuwste artikelen
én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!