Vernieuwenderwijs

Afrekenen met de afrekencultuur; Een andere manier van ‘beoordelen’

Als gymleraar op een vmbo school in Amersfoort werkte ik in mijn eerste jaren met een ‘handige’ checklijst. Heb je trap 6 bij de Shuttle-Run-test (piepjestest) dan krijg je het cijfer 6. In...

Curriculumontwerp

Belangrijke ontwikkelingen zoals formatief evalueren, het eigenaarschap van leerlingen en gepersonaliseerd leren vragen om een nieuwe blik op het bestaande onderwijsaanbod. een curriculum waar leerlingen middels feedup, feedback en feedforward meer de ruimte krijgen om fouten te maken, te kunnen leren en hun eigen talenten te onderzoeken. In onze artikelen besteden we aandacht aan het creëren van ruimte in het bestaande curriculum en het herzien van het curriculum als geheel.

Workshop, lezing of advies

Op welke manier kun je als school, team of vakgroep je curriculum herzien zodat er meer ruimte ontstaat voor meer formatief onderwijs waar de leerlingen meer eigenaarschap heeft? We hebben veel ervaring met het ontwikkelen van nieuwe curricula en het herzien van bestaande, zowel vanuit de docentenrol als de onderwijskundige rol. Aan de hand van verschillende voorbeelden uit de praktijk en met behulp van onze eigen curriculumtoolkit helpen we docenten te onderzoeken het onderwijs anders kan worden opgezet. Daarbij kijken we ook naar verschillende onderzoeken over leren, om zo een waardevol ontwerpproces neer te zetten.


Meer informatie Neem contact op

✉️ Net als meer dan 2500 anderen wekelijks een nieuwsbrief ontvangen, met onze nieuwste artikelen
én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!