Vernieuwenderwijs

Curriculumontwerp.nl: een open toolbox voor onderwijsontwerp

Op welke manier kun je als team een krachtig curriculum ontwerpen dat past bij jullie visie? Onderwijs ontwerpen is een leuk én complex proces. Om daarbij te helpen hebben we een open toolbox gemaakt die je als team kunt gebruiken om stap voor stap je curriculum te (her)ontwerpen. Verrijk je kennis, ga aan de slag met opdrachten en gebruik aanvullend materiaal! In dit artikel alles over de toolbox.

Curriculumontwerp

Bij het (her)ontwerpen van het curriculum komen verschillende aspecten kijken, zoals de visie, leerdoelen of leeruitkomsten, de toetsing en didactiek. Wat is jullie visie op onderwijs en opleiden? Wat zijn heldere doelen of leeruitkomsten? Hoe kunnen leerlingen of studenten deze zichtbaar maken? Hoe willen jullie daarover beoordelen en beslissen en welke leeractiviteiten dragen er aan bij dat zij ze beheersen?

De aspecten krachtig en duurzaam aan elkaar verbinden vraagt om een collectief ontwerpproces: samen het onderwijs ontwerpen. Hieraan werken vraagt om tijd, ruimte en bovenal een gedegen aanpak. Voor de aanpak hebben we een open toolbox samengesteld die je samen kunt gebruiken.

De toolbox

De toolbox is samengesteld op basis van wetenschappelijke onderzoek en onze eigen ervaring met het ontwerpen van onderwijs. Zo biedt de toolbox handvatten om samen met het team stap voor stap toe te werken naar een krachtig en duurzaam curriculum in het VO, MBO of HO. Of dit nu gaat om een kleine wijziging, grote herziening of een compleet nieuw curriculum.

De toolbox is opgezet vanuit backward design en het toewerken naar constructieve afstemming en bestaat uit 6 fasen, ieder voorzien van bijbehorende artikelen, video’s, opdrachten en aanvullend materiaal:

  • Doordachte visie
  • Leerdoelen & leeruitkomsten
  • Leren zichtbaar maken
  • Beoordelen en beslissen
  • Krachtige leeractiviteiten
  • Samenhangend geheel

De fasen zijn in volgorde te doorlopen óf los te gebruiken, afhankelijk van waar als je als team staat in het (her)ontwerpproces. Daarbij is het een open toolbox om twee reden: 1) iedereen kan en vrijblijvend gebruik van maken en 2) we werken de content regelmatig bij zodat het altijd de meeste waardevolle en nuttige tools bevat om jou en je team te ondersteunen.

Open de toolbox

Veel plezier met het (her)ontwerpen van het curriculum!

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs. Daarvoor onderwijskundige in het hoger onderwijs en leraar geschiedenis en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, toetsing, leren leren en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar, onderzoeker en spreker.

Avatar

Michiel Lucassen

Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

Reageer

Geef een reactie

💡 Onze diensten

Wil je hiermee aan de slag en kun je hulp gebruiken? Als docenten en onderwijskundigen helpen we graag. Bekijk hier ons aanbod:

Ga naar →

Blijf op de hoogte!

Elke week dit soort artikelen & interessante linkjes ontvangen in onze nieuwsbrief?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!