Apps en Tools

ClassroomScreen: van simpel idee in Utrecht naar klaslokaal in Texas

Geschreven door Laurens Koppers

ClassroomScreen is een gratis te gebruiken website (digibord). Dit digitale klassenbord heeft handige widgets, zoals een stoplicht, timer, werksymbolen en tekenveld. De website begon als simpel platform om werkinstructies te tonen en is inmiddels uitgegroeid tot een platform wat dagelijks door duizenden docenten wereldwijd wordt gebruikt. In dit artikel alles over het idee, de ontwikkeling en de groei van het platform. 

Het ontstaan van ClassroomScreen

Als leerlingen duidelijk weten wat ze moeten doen tijdens een les, stimuleert dat hen om met de lesstof aan de gang te gaan. Ze willen weten wat ze moeten doen, onder welke voorwaarden ze het moeten doen en hoelang ze het moeten doen. Dit zijn dan ook vaak de instructies die ik op het digibord zet als m’n leerlingen aan het werk gaan. Tijdens een natuurkundeles aan 2 havo keek ik nog eens naar wat ik op het digibord had geschreven: saai en niet inspirerend. Geen fraai gezicht. Ineens ontdekte ik een behoefte bij mezelf. Een behoefte om de lesinstructie duidelijker en aantrekkelijker te maken.

Ik besloot een simpele website te maken waarmee je in je klaslokaal snel enkele werkinstructies kunt tonen. Bij voorkeur met overzichtelijke symbolen. De eerste versie van ClassroomScreen voorzag in deze basisbehoefte, namelijk een tekstvak om instructies in te typen, werksymbolen zoals ‘samenwerken’, een klok en een eenvoudige timer. Dat alles met een mooie afbeelding op de achtergrond. Ik liet de eerste versie van ClassroomScreen zien aan een vriend die in het basisonderwijs werkt en hij zei: “Als je een groter publiek wilt bereiken, moet je er een stoplicht aan toevoegen, daar werken ze in het basisonderwijs veel mee.” Zo bracht hij mij op het idee om meer van dit soort ‘widgets’ toe te voegen.

ClassroomScreen in het Chinees

De eerste versie met het stoplicht, de timer, klok en werksymbolen zette ik online. Via Facebook en Twitter heb ik de website gedeeld met andere docenten. Tot dusver was ClassroomScreen alleen beschikbaar in het Nederlands en Engels. Een Italiaanse docent besloot op eigen initiatief alle tekst te vertalen, en vroeg mij of ik ook een Italiaanse versie kon maken. Dat bracht mij op het idee om een woordenlijst toe te voegen. Hierna stroomden de vertalingen binnen: van Arabisch tot Portugees, en van Zuid-Afrikaans tot Chinees. Inmiddels is ClassroomScreen in dertig talen beschikbaar.

De verzoekjes stromen binnen

De kracht van social media werd zo heel duidelijk: vrijwel alle docenten kwamen via Twitter en Facebook in contact met de website. En het bleef niet bij vertaalverzoeken, er kwamen ook verzoeken binnen om meer widgets toe te voegen, zoals de QR-code en de decibelmeter.

Het was leuk om te zien hoe andere docenten van over de hele wereld ClassroomScreen in hun lessen gebruikten: via social media deelden docenten foto’s van hun klaslokaal met ClassroomScreen op de achtergrond. Ook werden berichten over de website door docenten gedeeld, zoals deze Facebooktutorial van een docent uit Texas.

Ik heb inmiddels meer tijd in deze website gestopt dan ik aanvankelijk had gedacht. Wat mij motiveert is de feedback die ik krijg van docenten, waaraan ik merk dat ClassroomScreen bij hen in dezelfde behoefte voorziet als bij mijzelf.

Docenten delen hun ClassroomScreen

Inmiddels maken zo’n 5.000 mensen per dag gebruik van ClassroomScreen. Vooral in Amerika is de tool populair (ik denk mede door de video van de Texaanse docent). De essentie van ClassroomScreen is sinds het begin niet veranderd. Het is gratis en je kunt er snel en eenvoudig werkinstructies mee laten zien. Daarnaast is het visueel aantrekkelijk. Hoe je de tool verder toe wilt passen, moet je vooral zelf ontdekken op www.classroomscreen.com.

Mocht jij nog verbeterpunten zien, laat het vooral weten!

Tumult Hype

De hele website is gemaakt in Tumult Hype. Dat is een programma waarmee je, zonder al te veel kennis van programmeren, een website of animaties kunt ontwikkelen.

Bij Vernieuwenderwijs zijn we continu op zoek naar inspirerende onderwerpen, waarbij ook gastschrijvers meer dan welkom zijn om een artikel te plaatsen! Interesse? Neem dan gerust contact met ons op.

Over de schrijver

Laurens Koppers

Docent en afdelingsleider op het St. Bonifatiuscollege in Utrecht. Geïnteresseerd in onderwijsvernieuwingen, ICT in het onderwijs, gamification en de rubriek “Het gedachtegoed van”.

1 Reactie

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Net als meer dan 1000 anderen wekelijks een nieuwsbrief ontvangen, met onze nieuwste artikelen
én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!