Vernieuwenderwijs

Barend legt uit: Blended learning (video)

De wereld van onderwijs zit bomvol lastige concepten. Denk aan blended learning, synchroon en asynchroon leren of constructive alignment: onderwijsconcepten waar je als docent flink het hoofd over kan breken. In de animatieserie ‘Barend legt uit’ legt auteur Barend Last daarom lastige onderwijsconcepten, makkelijk uit. Dit keer: blended learning.

Blended learning

Onderwijs geven kan op veel manieren: in een groep of individueel, fysiek of online, synchroon of asynchroon. Al die manieren vereisen een andere aanpak. Wanneer je ze op de juiste wijze weet te combineren, verrijk je de leerervaring van de student. Die combinatie heet blended learning. Toch is het een lastig de duiden concept. Dit heeft te maken met de vele definities die rondzingen, waardoor er hardnekkige misvattingen zijn ontstaan. In deze eerste video uit de serie ‘Barend legt uit’ wordt het concept daarom duidelijk gedefinieerd.

Waarom is blended learning waardevol?

Er is veel onderzoek gedaan naar blended learning, maar de opzet en resultaten van al die onderzoeken lopen nogal uiteen. Blended learning is namelijk geen one-size-fits-all benadering, en kent in de praktijk dus ontelbaar veel verschillende uitwerkingen. Daarnaast richten de onderzoeken zich niet alleen op de effectiviteit van blended learning, ze richten zich ook op de implementatie, de ondersteuning eromheen, de motivatie erachter, en ga zo maar door. Dat maakt het formuleren van algemeen geldende voor- en nadelen lastig. Toch zijn er bepaalde generieke conclusies te trekken die in veel onderzoeksresultaten voorkomen.

  • Blended learning zet de student centraal;
  • Blended learning kan flexibeler en toegankelijker onderwijs bieden;
  • Studenten presteren goed in blended cursussen;
  • Studenten hebben een voorkeur voor blended learning;
  • Blended learning leidt tot beter gebruik van ruimte en werkt kostenbesparend;
  • Met blended learning beschik je als docent over een breder scala aan werkvormen;
  • Blended learning biedt meer mogelijkheden voor formatieve evaluatie.

Video

Meer weten?

Wil je graag meer weten over blended learning? Neem dan een kijkje op onze themapagina over ‘Blended learning’ of lees het boek ‘Blended learning en onderwijsontwerp: Van theorie naar praktijk’.

Meer weten over Barend? Neem een kijkje op www.barendlast.com.

Barend Last

Barend Last (1986) begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor onderwijsinnovatie ontstond. Hij interesseerde zich vooral voor de vraag: ‘Waarom doen we eigenlijk wat we doen?’ en stroomde daarom door naar de wetenschappelijke wereld. Hij werkte onder meer als consultant, manager en onderwijsmaker in verschillende lagen van het onderwijs. Inmiddels werkt hij als onderwijskundig adviseur bij de Universiteit Maastricht. Hier houdt hij zich bezig met de implementatie van blended learning, met een focus zowel op goede inzet van ICT als het benutten van de fysieke onderwijsruimte. Barend is auteur van het in 2021 verschenen boek ‘Blended learning en onderwijsontwerp: Van theorie naar praktijk’.

Reageer

Geef een reactie

💡 Onze diensten

Wil je hiermee aan de slag en kun je hulp gebruiken? Als docenten en onderwijskundigen helpen we graag. Bekijk hier ons aanbod:

Ga naar →

Blijf op de hoogte!

Elke week dit soort artikelen & interessante linkjes ontvangen in onze nieuwsbrief?

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!