Terry McLaurin Jersey  7 Misvattingen over creativiteit in de les - Vernieuwenderwijs
Vernieuwenderwijs

7 Misvattingen over creativiteit in de les

Over creativiteit in het onderwijs wordt veel geschreven door ons. Toch klinkt het vaak makkelijk om te roepen dat er meer creativiteit in lessen moet komen. Want wanneer je aan de slag wil gaan met het leren van creativiteit merk je al snel dat er allerlei ideeën zijn die niet kloppen. In dit artikel daarom de 7 belangrijkste misvattingen over creativiteit in de klas.

1. “Het is niet origineel…”

Voor veel leerlingen (en docenten…) is de eerste misvatting over creativiteit dat iets origineel moet zijn om creatief te zijn. Want wanneer is eigenlijk iets origineel? Voor de iPhone waren er al verschillende andere smartphones, er zijn tientallen verschillende merken voor auto’s en kijk ook eens naar mode. Door het kleiner te maken (een nieuw ‘merk’ in plaats van een nieuwe ‘categorie’) haal je deze druk weg bij de leerling.

2. “Ik moet alleen zijn voor creatieve ideeën…”

Het beeld van de creatieve genie die alleen in zijn werkkamer of garage knutselt en ineens met een creatief idee komt is iets wat mensen erg aanspreekt. Ook leerlingen denken vaak dat de meest creatieve ideeën ontstaan wanneer ze alleen zijn. Goede ideeën ontstaan juist vaak in samenwerking! Door telkens een stap verder te gaan in het denken met anderen komen de echte creatieve ideeën vanzelf bovendrijven.

3. “Ik heb geen inspiratie…”

Wat zou het mooi zijn als er echt zoiets was als inspiratie: een soort bliksemstraal die inslaat en je ineens een super goed idee geeft. Helaas is de waarheid anders: inspiratie is eigenlijk niets anders dan hard werken. Door te zoeken naar verbanden, divergent denken te oefenen en een open blik te houden krijg je al snel creatieve ideeën. Wachten is dus geen optie: je moet actief aan de slag!

4. “Ik had een goed idee, maar…”

Actief aan het werk gaan betekent echter niet dat je automatisch goede ideeën krijgt. Of eigenlijk: het betekent niet dat je direct een creatieve oplossing vindt. Onze hersenen werken niet als een machine die aan en uit kan en daarom kunnen ideeën op de raarste momenten opduiken. Belangrijk dus om altijd iets te hebben waarin je een idee kunt vastleggen, want zo snel als een idee komt, zo snel kan het weer verdwijnen…

5. “Mijn eerste idee is het beste…”

Ook dit zie je veel bij leerlingen: het eerste idee is volgens hen direct het beste idee. Hierdoor krijgen leerlingen tunnelvisie en accepteren ze ook nauwelijks meer feedback op het idee. De oplossing? Dwingen om verder te kijken en te denken. Op die manier komen er steeds meer ideeën, waarbij de combinatie kan zorgen voor een heel creatief idee.

6. “Dit idee is niet goed genoeg…”

Aan de andere kant zijn er ook leerlingen die hier problemen mee hebben: het zoeken naar een perfect idee. Zoeken naar perfectie is erg gevaarlijk, want het is onbereikbaar. Hierdoor haken leerlingen af, waarbij ze uiteindelijk niets af hebben. Vergeet dus dat iets perfect moet zijn, het gaat erom dat het af is.

7. “Creativiteit is niets voor mij…”

De laatste misvatting over creativiteit is dat het iets ‘zweverigs’ en ongrijpbaars is. We weten steeds meer over hoe de hersenen functioneren, en daarbij is het bedenken van creatieve ideeën vooral een proces waarop je zelf kunt sturen. Iedereen kan dit leren en bewust mee aan de slag gaan.

Bovenstaande misvattingen over creativiteit zijn vast erg herkenbaar uit de les, en door hier bewust aandacht aan te geven leer je leerlingen dat het misvattingen zijn. Wat doe je zelf aan het ontwikkelen van creativiteit in de klas? Laat het ons weten via Twitter of in de reacties hieronder!

Avatar

Michiel Lucassen

Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

Reageer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met onze nieuwste artikelen én interessante linkjes.

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →
Darrell Henderson Womens Jersey