Vernieuwenderwijs

7 manieren om rekening te houden met cognitieve belasting (poster)

We weten de laatste jaren steeds meer over het brein en leren. Zo weten we dat het nodig is om het brein aan het werk te zetten om te actief te leren, maar ook dat het daarbij belangrijk is om het niet te zwaar te belasten: dan blijft er minder ruimte over om nieuwe informatie te verwerken en uiteindelijk op te slaan in het langetermijngeheugen. Om daarbij te helpen hierbij een poster met 7 tips op rekening te houden met de cognitieve belasting.

Cognitive Load Theory

In een eerder artikel schreven we al wat de cognitive load theory (CLT) inhoud. De kern van de cognitive load theory is gebaseerd op verschillende aannames over hoe de hersenen werken. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen het korte-termijn geheugen en het lange-termijn geheugen. Simpel gesteld: in het korte-termijn geheugen past slechts een kleine hoeveelheid informatie. Op het moment dat dit geheugen vol zit blokkeert het, als het ware. Er is tijd nodig om de informatie naar het lange-termijn geheugen over te zetten, en pas dan komt er weer ruimte in het korte-termijn geheugen. Natuurlijk gaat dat niet op voor alle informatie: in het lange-termijn geheugen worden schema’s gemaakt waarin nieuwe informatie wordt toegepast. Dat verklaart bijvoorbeeld waarom je als expert in een onderwerp veel sneller nieuwe dingen kunt leren, dan wanneer je een beginner bent. Het is om die reden dat het bijvoorbeeld slim is om aan te sluiten bij de aanwezige voorkennis: dan blijft er meer ruimte over om nieuwe informatie te verwerken.

Er zijn verschillende manieren om rekening te houden met de cognitieve belasting, wat vaak neerkomt op enkele effectieve strategieën. Om te helpen deze inzichten te verspreiden vind je hieronder een poster met 7 tips op basis van die strategieën. De poster is te downloaden in het formaat A2 (hoge resolutie, kan ook op A3) en gemaakt om te worden opgehangen in docentenkamers of andere ruimtes waar mensen er wat aan hebben.

Poster: 7 tips voor de cognitieve belasting

Download (A2/A3)

 

Meer tips

Op zoek naar meer van dit soort tips? Bekijk dan eens onze vernieuwde website leer.tips. Deze website maken we in samenwerking met Neurohabits om te helpen bij het leren en bevat tips voor leerlingen, studenten, ouders, docenten en andere professionals rondom het brein en leren. Alle informatie op de website is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en onderwijservaring.

Meer downloads

Eerder al brachten we enkele andere posters uit met tips om (te helpen met) leren. Zo hebben we een poster gemaakt met 10 tips om te leren en een poster met 10 tips bij het lesgeven. Al onze downloads kun je terugvinden op onze pagina met downloads.

Veel plezier met de poster!

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige bij de Pabo en toegepaste psychologie, docent maatschappijleer en coördinator in het voortgezet onderwijs. Alumnus master leren en innoveren. Veel bezig met en praat graag over curriculumontwikkeling, leerstrategieën, leermythes, effectieve didactiek en leernetwerken. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

Reageer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Registreren →

📧 Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met onze nieuwste artikelen én interessante linkjes.

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →