Vernieuwenderwijs

6 Boeken voor in de kerstvakantie (2020)

Kerstvakantie! Tijd om even uit te rusten en bij te komen. Want het was een drukke periode, die ook nog eens eindigde met een heftige boodschap. Ben je opzoek naar een goed boek om te lezen? We vroegen het onze lezers, en daar kwamen deze 6 boeken uit!

12 Bouwstenen voor effectieve didactiek

Er is de afgelopen jaren steeds meer duidelijk geworden over wat werkt als het op leren aan komt. Door verschillende onderzoeken en praktische toetsing in de klas kun je zo tot een mooi overzicht komen, en dat is precies wat de schrijvers van dit boek hebben gedaan. In 12 Bouwstenen komen alle onderdelen langs die te maken hebben met het onthouden, begrijpen en toepassen van nieuwe kennis, waarbij gekeken wordt naar wat het meest effectief is. Hoewel alles gebaseerd is op onderzoek is het vooral een praktijkboek: de bouwstenen zijn zo geschreven dat ze praktisch te gebruiken zijn. Daarnaast is er nog een mooi platform met lesvoorbeelden van verschillende docenten die dit toepassen in verschillende vakgebieden. Een aanrader dus!

Meer info & Bestellen

The Hidden Lives of Learners

Een bijzonder boek, en echt de moeite waard om te lezen. Graham Nuthall dook letterlijk het leven van de leerlingen in, en je krijgt zo een knappe blik vanuit de andere kant in het klaslokaal. Vaak gaat het in onderwijsboeken over wat je als docent anders moet doen, of wat er uit onderzoek blijkt. De insteek van dit boek is heel anders: wat gebeurt er eigenlijk in het hoofd van de leerlingen?

Het boek is in het engels, maar wel vlot geschreven. Het geeft een bijzondere inkijk in wat er gebeurt na de instructie. Zo krijg je meer inzicht in wat je als docent kunt doen om aan te sluiten bij het leren van de leerling zelf. De moeite waard!

Meer info & Bestellen

Pedagogische Tact

Luc Stevens is een van Nederlands bekendste pedagogen, en ook op hoge leeftijd nog enorm betrokken bij het onderwijs. Zijn visie is te vatten in 6 woorden: eerst het kind, dan de leerling.

In Pedagogisch Tact gaat het over ‘op het goede moment het juiste doen, ook in de ogen van de leerling’. Dat klinkt wat zweverig misschien, maar zet een duidelijke toon. Dit boek gaat niet over ‘lesgeven’. Het gaat over ‘leraar zijn’.

Daarbij gaan de schrijvers behoorlijk de diepte in, en komen er een aantal interessante modellen en theorieën langs. De moeite waard als je opzoek bent naar verdieping van je beroep!

Meer info & Bestellen

Understanding how we learn

Een prettig geschreven boek vol met onderzoeken en bijbehorende voorbeelden over hoe mensen (leerlingen) effectief kunnen leren. Ter illustratie van die uitleg is het gehele boek gevuld met tekeningen, diagrammen en icoontjes. Het boek is geschreven door twee cognitieve psychologen die veel onderzoek hebben gedaan naar het brein en leren en gaat kernachtig in op zaken als het werkgeheugen, leerstrategieën, concentratie, retrieval practice en onderwijsmythes.

Zij slaan continue een brug tussen de onderzoeken en het onderwijs, wat het boek erg bruikbaar maakt voor iedereen die werkt met leerlingen of studenten. Heb je interesse in onderwerpen als het brein en leren, leerstrategieën of evidence informed onderwijs, dan is dit een boek waar je absoluut geen spijt van zult hebben.

Meer info & Bestellen

Het Element

In de lange lijst van slechte berichten uit 2020 stond ook het overlijden van Ken Robinson. Voor veel docenten is Ken Robinson een van de eersten die het nadenken over onderwijs heeft opgestart.

In Het Element schopt Ken Robinson op aanstekelijke wijze tegen een heleboel dingen die vast leken te staan. Intelligentie, het schoolsysteem, leren voor een baan… Met een hele hoop voorbeelden probeert hij je aan het denken te zetten.

Hoewel sommige dingen inmiddels achterhaald of onderuit gehaald zijn, het blijft een interessant boek. Zoek je iets om je denken over onderwijs uit te dagen, dan is dit dus zeker de moeite waard!

Meer info & Bestellen


Socrates op sneakers

De Socratische Wijze gaat uit van vragen stellen. Door steeds uit te gaan van een nieuwe vraag blijf je nieuwsgierig en openstaan. En aan de andere kant krijg je steeds interessantere antwoorden die dichter bij de kern komen.

Maar hoe doe je dit nu eigenlijk, zulke vragen stellen? En wat is een goede vraag? Zoals het hoort bij een boek over filosofie laat het je nadenken over tal van verschillende zaken. Kern: het gaat minder om de vraag an-sich, maar meer om de houding achter de vraag.

Interessant dus, en het helpt in de dagelijkse praktijk als docent. De moeite waard!

Meer info & Bestellen

Met deze boeken kun je alle kanten op! Misschien spreekt het ene boek je meer aan dan het andere. Het loont om soms een boek te lezen met een mening die toch nét anders is dan wat jij denkt! Hoe dan ook: veel leesplezier. Heb je zelf nog tips? Laat het dan weten in de reacties hieronder.

Avatar

Michiel Lucassen

Docent, onderwijsontwerper & maker. Altijd veel ideeën, en op zoek naar de verbinding tussen leren, creativiteit en technologie. Onderwijs kan altijd beter, maar mag ook zeker leuker! Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

1 reactie

Geef een reactie

💡 Ons aanbod

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk ons aanbod voor meer informatie:

Ga naar →

Blijf op de hoogte!

Elke week dit soort artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!