Vernieuwenderwijs

5 vragen voor het nieuwe schooljaar

De afgelopen maanden onderwijs waren anders. Anders omdat het onderwijs niet altijd vormgegeven kon worden zoals gewenst was of we gewend waren. Voor de een was het een mooie manier om op een andere manier les te geven, maar menigeen heeft vooral het fysieke contact met leerlingen leren herwaarderen. Wat de afgelopen periode in ieder geval heeft gedaan, is gesprekken op gang gebracht: gesprekken over hoe goed onderwijs gegeven kan worden. Vaak boeiende vragen om mee bezig te zijn. In dit artikel bespreken we er 5, waarbij ook bronnen om je er verder in te verdiepen!

1. Hoe kunnen we goed les op afstand geven?

In het MBO en HBO wordt er grotendeels online lesgegeven. In het VO en PO is dat gelukkig voorbij, al blijft het natuurlijk spannend hoe het loopt. Geef je (deels) online les, hoe kun je dit dan op een goede (effectieve) manier doen, zodat leerlingen er echt wat aan hebben? We hebben een reeks artikelen geschreven over afstandsonderwijs, waarbij we bijvoorbeeld zijn ingaan op effectieve online didactiek en 4 tools om studenten te laten samenwerken. Binnenkort volgen er meer artikelen in deze categorie: houd deze dus zeker in de gaten als je hier graag meer over wilt weten!

2. Waarom toetsen we wat we toetsen?

Steeds meer scholen zijn bezig met ‘formatief evalueren’, wat door het afstandsonderwijs een boost lijkt te hebben gekregen. Meer nog dan het focussen op het begrip ‘formatief’ (waarover veel misvattingen zijn), is het goed om met een team te werken aan goed lesgeven en betekenisvol toetsen. Bespreek met elkaar wanneer je met elkaar welke beslissing neemt en waarom je die neemt: wat maakt dat een toets echt wat zegt over het leerproces? Hierover hebben we veel artikelen! Hoe doe je dit online? Hierover heeft het Netwerk Formatief Evalueren recent 3 artikelen geschreven die zeker handig zijn om te lezen.

3. Hoe kunnen we leerlingen goede feedback geven?

Feedback geven is een essentieel onderdeel van het leren. Maar hoe geef je nu een volle klas leerlingen feedback? En hoe dit je dit online? Vlak voor de zomervakantie schreven Dominique Sluijsmans en Valentina Devid hierover een tweeluik, waarin bijvoorbeeld 10 concrete handreikingen worden gegeven om feedback toe te passen in de praktijk, zoals het geven van collectieve ipv individuele feedback. Concreet en meteen toepasbaar.

4. Hoe kunnen alle leerlingen actief laten leren?

Leerlingen actief laten denken, zorgt er voor dat zij leren. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door hen vragen te stellen. Maar hoe zorg je er daarbij voor dat alle leerlingen het antwoord willen geven, oftewel nadenken? Hoe betrek je alle leerlingen bij het leerproces? Daar zijn verschillende werkvormen voor. In dit artikel geven we 5 voorbeelden, die je ook online kunt toepassen. Wil je graag meer werkvormen? Bekijk dan zeker eens Pocket Didactiek, een app die wij hebben ontwikkeld, waarin je meer dan 35 werkvormen, tools, achtergrondinformatie en meer kunt vinden! Wetenschappelijk onderbouwd en meteen te gebruiken voor je eigen lessen.

5. Hoe kunnen we leerlingen meer eigenaar maken van het leerproces?

Eigenaarschap vergoten, het lijkt een eeuwige missie van het onderwijs. Maar wat is nu eigenaarschap? Daarover zijn veel definities te vinden. En op welke manier kun je het dan vergroten? Daarover schreef David Maij, gedragspsycholoog, afgelopen jaar een interessante blog. Ook denken we bij deze vraag nog vaak terug aan onze studiereis naar New York, waar eigenaarschap voor leerlingen vanzelfsprekend was.

 

En zijn er nog veel meer vragen waar je mee bezig kan zijn. Misschien heb je wel andere vragen gekregen naar aanleiding van het afstandsonderwijs? Of misschien heb je recent wel het onderwijsvragenboek gelezen? Goed om hoe dan ook in het achterhoofd te houden bij de bovenstaande vragen: onderwijsinnovatie gebeurt niet op papier, het is een proces. Bouw samen aan de school waar je trots op bent.

Succes met dit schooljaar, wij gaan weer ons best doen jullie van boeiende en behulpzame artikelen te voorzien 😊

 

Met welke vraag houd jij je bezig dit jaar? We lezen het graag hieronder terug!

 

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige HAN University of Applied Sciences. Daarvoor 9 jaar docent Maatschappijkunde Vmbo en coördinator Havo. Praat graag over en is graag bezig met: didactiek, curriculumontwerp, cognitieve psychologie en veranderkunde. Actieve ontwikkelaar en onderzoeker. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

Reageer

Geef een reactie

💡 Onze diensten

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie:

Ga naar →

Blijf op de hoogte!

Elke week dit soort artikelen & interessante linkjes ontvangen?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!