Terry McLaurin Jersey  4 tools om een digitaal portfolio te maken - Vernieuwenderwijs
Vernieuwenderwijs

4 tools om een digitaal portfolio te maken

Leerlingen creëren enorm veel producten gedurende het schooljaar; werkstukken, tekeningen, opdrachten etc. Voorheen kwam een groot deel hiervan noodgedwongen thuis of op school in een stoffige kast, eindigde het in de prullenbak óf kwam het sporadisch in het portfolio van leerlingen terecht. Hoeveel werk gaat hierdoor wel niet ‘verloren’? Nu zoveel werk (thuis of op school) digitaal wordt gemaakt is gelukkig een stuk makkelijk om dingen te bewaren en om er bewust bij te stil te staan.

Met hun mobiele telefoon kunnen leerlingen nu gemakkelijk een foto maken van het gemaakte werk en er vervolgens iets over schrijven; leerlingen voelen meer eigenaarschap. Aan dit digitale portfolio kan vervolgens ook het aanstaande loopbaandossier worden gekoppeld (‘waarom ben je trots op dit werk?’), waardoor de leerlingen nog eens zijn voorbereid op het nieuwe vmbo programma.

Maar welke tools kun je nu gebruiken om leerlingen een digitaal portfolio te maken?
Hieronder volgen er 4.

WordPress

WordPress is een veel gebruikt platform waar veel websites op een gemakkelijke manier mee zijn vormgegeven. Kennis van coderen is geen verreisde: je installeert WordPress op een website, maakt een keuze uit duizenden thema’s en richt deze vervolgens geheel naar eigen wens in: je maakt menu-knoppen aan, zet er pagina’s in en kiest welk lettertypes en kleuren er getoond worden; oftewel je vult de kapstok.

In de praktijk kan er bijvoorbeeld voor gekozen worden om in de onderbouw een één thema te hanteren en in te richten, die leerlingen vervolgens zelf kunnen personaliseren en vullen (door hen accounts te geven die niet alle rechten hebben), en leerlingen in de bovenbouw vervolgens binnen gestelde kaders hun eigen thema te kiezen. Op die manier worden zij eigenaar van hun persoonlijke digitale portfolio én zijn zij bezig met het leren omgaan met WordPress.

Om te beginnen is het aan te raden om leerlingen een website te laten aanmaken op de website van het platform zelf: https://nl.wordpress.com/ (dat wordt bijvoorbeeld vernieuwenerwijs.wordpress.nl), hierdoor hoeft er geen website host gezocht te worden én is de instap voor zowel docenten als leerlingen relatief laag, aangezien veel al is klaargezet en je stap-voor-stap door het proces wordt geleid.

De meest uitgebreide maar ook meest complexe (maar nog steeds makkelijk hanteren) tool uit het rijtje. Meer leer je via: https://learn.wordpress.com/get-started/. Ook kun je handig gebruik maken van deze Engelstalige maar erg behulpzame website: http://websitesetup.org/.

digitaal portfolio wordpress

Evernote

Evernote is een voor velen bekend platform waarop je makkelijk, op welke device dan ook, aantekeningen en bestanden gratis en overzichtelijk kunt bewaren. Al hoewel het visueel minder aantrekkelijk is dan bijvoorbeeld WordPress, geeft het leerlingen wel de mogelijkheid om makkelijk middels de app foto’s te maken en daar direct iets over te schrijven. Daarnaast kunnen de verschillende aantekeningen en bestanden makkelijk worden gesorteerd middels tags. Meer informatie: http://blog.evernote.com/blog/2012/02/28/how-to-create-a-portfolio-with-evernote-education-series/.

Edublogs

Edublogs is vergelijkbaar met WordPress, maar speciaal opgezet voor leerlingen en met een lagere instap. Een andere voordeel is dat de website op privé kan worden gezet. Over het algemeen zijn de twee platformen redelijk gelijk wat betreft de basis functies, al bied Edublogs personalisatie-mogelijkheden. Edublogs is alleen in het Engels beschikbaar, al moet dit geen probleem zijn voor de meeste leerlingen. Give it a try: http://help.edublogs.org/getting-started-with-edublogs/

Weebly

Past ook in het rijtje van WordPress en Edublog, al is het instap niveau relatief laag. De website bied net als WordPress thema’s, maar die kunnen vervolgens gevuld worden middels ‘drag-and-drop’, waardoor leerlingen snel en makkelijk hun eigen digitale portfolio in elkaar kunnen zetten, wat toch erg persoonlijk is. Veel op de website wijst zich vanzelf en dat ook nog eens in het Nederlands, wat met name voor leerlingen in de onderbouw erg handig is. Voorbeeld van Weebly-websites: http://divtagtemplates.com/weebly-showcase/
Hieronder tot slot een kort en handig filmpje over het gebruik van Weebly.

Uiteraard zijn er veel meer opties, daarover meer in een volgende post!

Update 3 (19/4/2016): meer tools? In deze nieuwe post hebbende lijst aangevuld tot 10 tools:
https://www.vernieuwenderwijs.nl/10-tools-om-een-digitaal-portfolio-te-maken/

Update 2 (8-12-2015)
:
Bezig met het loopbaandossier (LOB)? In deze post gaan we in op de achtergrond er van.

Update 1 (7-12-2015):
Bedenk voordat je een digitaal portfolio inzet ook goed naar over de functies van een digitaal portfolio.

Avatar

Wessel Peeters

Onderwijskundige aan de Pabo en Toegepaste Psychologie. Daarvoor oa. docent Maatschappijkunde en coördinator Havo. Genomineerd voor leraar van het jaar 2018. Praat graag over en is graag bezig met didactiek, leerstrategieën, curriculumontwerp en veranderkunde. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

3 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Hallo Wessel,

    Bordfolio is een digitaal portfolio speciaal gemaakt voor het onderwijs.
    Leerlingen en leerkrachten kunnen in een afgeschermde omgeving o.a. foto’s, video’s uploaden.
    Werkstukken zijn aan tags of leerlijnen te koppelen.

    Als leerlingen trots zijn op een werkstuk kunnen ze dit delen met andere leerlingen die dit werk weer kunnen liken.
    Het portfolio is te delen met ouders na een portfoliogesprek. Zo kunnen ouders van huis uit de ontwikkeling van hun kinderen volgen.

    Daarnaast hebben we rapportages, verslaglegging, een keuzebord, … en er is meer op komst.

  • Dag Petrik,

    Dank voor je bijdrage aan het artikel! We waren nog niet bekend met het jullie systeem, maar het ziet er interessant uit! Leuk en goed om te zien dat er ook een digitaal planbord aan gekoppeld zit. We gaan het zeker in te gaten houden en blijven graag op de hoogte.

  • Dag Wessel,

    Wat leuk om te lezen dat u WordPress als eerste tool beschrijft voor digitale portfolio’s. Wij van Leerpodium geloven zelf sterk in dit publicatieplatform. Daarom hebben wij portfolio.education ontwikkeld. Dat is een nieuw platform, waarin onze ervaringen met verschillende scholen in po, vo en ho zijn gecombineerd. Het doel is om scholen laagdrempelig kennis te laten maken met digitale portfolio’s. Wij bieden ook maatwerktrajecten.

    Wij hebben verschillende ict-toepassingen voor het onderwijs ontwikkeld met WordPress. Wij kunnen snel en eenvoudig allerlei toepassingen implementeren waarmee scholen aan de slag willen. Zo gebruiken scholen alleen toepassingen die zij echt willen. Voor meer informatie verwijzen wij graag naar leerpodium.nl

    Wij zijn erg benieuwd wat u van ons platform vindt en kijken uit naar uw reactie.

    Hartelijke groet,
    Eva Leurink
    Namens Leerpodium

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met onze nieuwste artikelen én interessante linkjes.

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →
Darrell Henderson Womens Jersey