Vernieuwenderwijs

4 interessante boeken voor in de meivakantie (2017)

De meivakantie is aangebroken! In deze vaak drukke examenperiode is het een week (of twee) die je goed kunt gebruiken om bij te komen, te genieten van het weer en voor veel docenten: om een boek te lezen. Welk boek is nu interessant om te lezen deze meivakantie? Hieronder vier tips.

The End Of Average

Mensen leren en gedragen zich op hun eigen manier. Toch is onze maatschappij, variërend van het onderwijs tot aan werk, zo ingedeeld dat we statisch gezien van het gemiddelde uitgaan. Standaard toetsen, cijfers, standaard banen, standaard beoordelingen: alles wordt langs een standaard meetlat gelegd. Hiermee gaan we voorbij aan individuele capaciteiten, die een sterke rol spelen bij het succes dat iemand kan hebben. Een interessant boek dat je aan het denken zet: duwen we mensen binnen onze maatschappij niet te veel door één tunnel, in plaats van hen hun eigen route te laten vinden?

Executieve functies versterken

Recent schreven wij een artikel over de executieve functies. Onder de executieve functies wordt in de literatuur het volgende verstaan: ‘(…) een containerbegrip voor de mentale processen die een superviserende rol hebben bij het denken en het gedrag. Ze omvatten een aantal functies met een neurologische basis, die samenwerken bij het leiden en coördineren van onze inspanningen om een doel te bereiken.’ (Cooper-Khan & Foster, 2014, p23).  Deze functies zijn vaak een belangrijke voorspeller voor het schoolsucces. Hoe kun je leerlingen hierbij helpen op school? In dit boek praktische tips en achtergrondinformatie.

Game Didactiek

Eerder schreven we een artikel over dit boek. In het boek, geschreven door Dr. Martijn C. Koops, wordt op een toegankelijke manier ingegaan op theorie rondom de inzet van educatieve spellen. Zo komt het DULVAFT model voorbij: Samengevat kun je stellen dat goede games in ieder geval bevatten: een Doel, Uitdaging, Levels, Voortgangsindicatie, Autonomie, Feedback en een Thema (Koops, M. 2017). Vervolgens wordt er in het tweede deel van het boek, op basis van eigen praktijkervaring, ingegaan op het zelf ontwikkelen en inzetten van educatieve spellen. Een boek wat prettig leest en veel nieuwe en leuke inzichten geeft in de inzet van game didactiek.

Hacking Leadership

10 Ways Great Leaders Inspire Learning That Teachers, Students, and Parents Love. Dit boek vormt de onderdeel van een ‘hacking reeks’: een reeks boek dat, aan de hand van zeer concrete, praktische tips, handvatten biedt bij zaken als lesgeven en veranderingen binnen de school voor elkaar krijgen. ‘In Hacking Leadership, award-winning school administrators Joe Sanfelippo and Tony Sinanis demonstrate how to increase learning by leaving the office and engaging directly with all teachers and learners. They identify 10 problems with school leadership and provide dynamic, right-now solutions.’

Met deze vier boeken heb je in de meivakantie ieder geval genoeg te doen. Zelf nog tips? Wat lees jij in de vakantie? Laat het weten via twitter, Facebook of een reactie hieronder. Fijne vakantie!

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding, alumnus master leren en innoveren, spelfanaat en gadgetfreak. Actief bezig met onderwijsinnovatie door te onderzoeken, bloggen en lezingen en workshops verzorgen over formatief evalueren, gamification digitale tools en het werken vanuit de kerndoelen.

Plaats reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✏️ Artikel plaatsen

Wil je ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak je eigen account aan, waarmee je artikelen kan maken, indienen en beheren.

Registreren

✉️ Nieuwsbrief

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!