Vernieuwenderwijs

3 effectieve werkvormen om van elkaar te leren

Op iedere school werken docenten die ergens goed in zijn: of het nu gaat om het bewaken van een prettig leerklimaat, het begeleiden van leerlingen met de nodige bagage, het werken met ict tools zoals Formative of het toepassen van een onderwijsconcept als gamification. Op scholen waar wij komen zien wij vaak dat collega’s dit niet van elkaar weten en zo voorbij gaan aan hun grootste leerbron: hun collega’s. In dit artikel enkele effectieve, leuke werkvormen om van elkaar te leren.

Als professional is het belangrijk om jezelf te blijven ontwikkelen. Om dit mogelijk te maken kun je gebruik maken van bijvoorbeeld de lerarenbeurs en een studie gaan of van je persoonsgebondenbudget en daarmee een masterclass volgens of naar een conferentie gaan. Een andere, vaak erg effectieve manier is direct leren van je collega’s. Hieronder 3 werkvormen die in de praktijk erg veel opleveren, zo bemerken wij.

Edcamp

1. EdCamp

Bij dit concept kan iedereen een workshop of lezing pitchen die ter plekke op een lijst wordt gezet. Vervolgens kunnen mensen stemmen waar wij bij aanwezig willen zijn. Resultaat is vaak dat er 3-5 workshops dan wel lezingen door gaan (afhankelijk van de groepsgrote) en dat de andere pitchers zich ergens bij aansluiten. Het prettige van deze werkvorm is dat je weet dat je als groep inspeelt op de behoefte: mensen sluiten zich bij iets aan waar zij geheel zelf voor kiezen en als pitcher weet je dat een groep hebt die er zin in heeft en dat je niks overbodigs aanbied. In praktijk hebben wij er vaak voor gekozen om 3 rondes te houden: 2 rondes vullen aan het begin om vervolgens, na een pauze, nieuwe pitches te geven en de laatste ronde te starten. Wij bemerken dat vaak mensen, na het bijwonen van een bijvoorbeeld een lezing, ook graag wat willen delen en zo ter plekke een pitch afsteken. Een leuke en effectieve manier van samen kennis delen die wij al regelmatig hebben georganiseerd. Meer lezen kan hier.

2. World Café

Een informele, doch erg effectieve manier van werken. In de kern is dit een concept concept waar verschillende statafels (café setting) zijn waar onderwerpen worden besproken. Vaak zie je in de praktijk dat er voor wordt gekozen om mensen gedurende 20 minuten bij een tafel te laten blijven om daar, samen met een ‘gastheer, een vraag of probleem te bespreken. Vervolgens wisselen mensen van tafel. Tussendoor kunnen er pauzes worden gehouden om dingen na te bespreken. Een effectieve manier om kennisdeling te sturen. Een variant hierop is dat het tijd concept wordt losgelaten en dat mensen vrij kunnen loslopen. Al hoewel mensen zo vaak onbewust minder diep op onderwerpen in gaan, zorgt het wel voor meer informaliteit en verassende gesprekken, die ook erg leerzaam kunnen zijn. Ook kunnen vragen of problemen worden vervangen door presentaties: een tafel over virtual reality, een tafel over 3D printen, een tafel over instructievideo’s opnemen etc. waar kennis over de onderwerpen wordt uitgewisseld. Uiteraard zijn een drankje en een hapje meer dan welkom bij deze werkvorm! Meer lezen kan hier.

TeachMeet

3. TeachMeet

Een TeachMeet is een unconference: een informele, dus zeer leerzame professionaliseringsbijeenkomst over onderwijs en technologie die een creatief en innovatief alternatief wil zijn naast al die andere onderwijscongressen en conferenties. Leren gaat het beste als je plezier hebt en dat is de kern van een TeachMeet. Het idee van dit concept is dat mensen, onder het genot van een hapje en een drankje, in 2 (nano-presentatie) of 7 (micro-presentatie) minuten een idee of ervaring kunnen delen met de andere aanwezigen. Dit resulteert een inspirerende reeks presentaties. Tussendoor kunnen er pauzes worden gehouden met de sprekers verder op het onderwerp in te gaan. Meer lezen kan hier.

Het zou mooi zijn als er meer- en meer organisaties komen die dergelijke werkvormen aanbieden én beschikken over een accreditatie voor het lerarenregister.

Zelf ook ervaring met een leuke en effectieve werkvorm? We lezen het graag in de reactie!

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige bij de Pabo en toegepaste psychologie, docent maatschappijleer en coördinator in het voortgezet onderwijs. Alumnus master leren en innoveren. Veel bezig met en praat graag over curriculumontwikkeling, leerstrategieën, leermythes, effectieve didactiek en leernetwerken. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

Reageer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Registreren →

📧 Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks onze nieuwsbrief met onze nieuwste artikelen én interessante linkjes.

Please wait...

Bedankt, je staat op onze mailinglijst!

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →