Vernieuwenderwijs
onderwijsinnovatie boeken

3 top boeken voor onderwijsinnovatie

De examenperiode is een drukke periode. Gelukkig heb je daarna vaak meer tijd voor dingen waar je normaal niet snel aan toe komt; achterstallig werk, de voorbereidingen van het nieuwe schooljaar, het schrijven van een blogpost en.. zeker nu het beter weer wordt, het lezen van een inspirerend boek! Die-hard lezers zijn wij niet, maar de afgelopen jaren zijn wij door onze interesse in onderwijsinnovatie en de studie leren en innoveren in aanraking gekomen met enkele boeken die je volgens ons zeker gelezen moet hebben!

Leren zichtbaar maken (Visible Learning for Teachers)

leren-zichtbaar-makenDe basis van dit boek wordt gevormd door meer dan 800 meta-analyses van meer dan 15 jaar onderzoek waarbij miljoenen leerlingen zijn betrokken. John Hattie gebruikt deze data om te onderbouwen hoeveel effect zaken als blijven zitten, microteaching en het jezelf becijferen hebben op de leerprestaties van leerlingen. Hij presenteert zo een top 130 waarbij hij uitgebreid op de verschillende dingen in gaat en middels een graad meter het effect laat zien. Vervolgens geeft hij in het boek tips over hoe je bepaalde dingen succesvol kunt vertalen naar de praktijk, zoals microteaching. Het is typisch een boek wat je even snel uit de kast pakt om te kijken wat de effectiviteit van iets is. Het boek is erg leesbaar geschreven en zeker voor docenten (in opleiding) erg herkenbaar. Van het boek zijn verschillende versies, waarvaan deze een recente vertaling (2014) is van een Engelstalig origineel uit 2011. Verschil tussen deze versie en een eerdere uit 2008 is, is dat in deze versie de vertaalslag naar de praktijk is toegevoegd, anders dan alleen maar de onderzoekresultaten.visible learning Tevens is er het boek ‘Visible Learning and the science of how we learn‘ waarin, zoals de titel al doet vermoeden, meer wetenschappelijk wordt ingegaan op de vraag waarom bepaalde dingen wel of niet werken in het onderwijs.

Professioneel Kapitaal (Professional Capital)

professional-kapitalIn dit boek omschrijven Andy Hargreaves en Michael Fullan, twee bekende onderwijskundigen, op welke manieren scholen volgens hen kunnen werken aan het professionaliseren van medewerkers om daarmee ‘top onderwijs’, oftewel ‘professioneel kapitaal’ te realiseren. Centraal daarbij staat volgens hen het investeren in de langere termijn winst, bestaand uit het menselijk- (kwaliteit van docenten), sociaal- (samen met docenten, leerlingen, ouders) en besluitvormingskapitaal (op het juiste moment de juiste beslissingen nemen). Het wordt gepresteerd als tegenhanger van het ‘bedrijfskundige kapitaal’, waarbij veelal wordt geïnvesteerd in de korte termijnwinst door de voorkeur te geven aan jonge, flexibele, getalenteerde, hardwerkende en tijdelijke leraren die zoveel mogelijk vervangen kunnen worden door technische hulpmiddelen en vervangbaar zijn wanneer zij vermoeid raken (Steve Jobs Scholen). Een verfrissend tegengeluid. Het is een zeer prettig geschreven boek wat makkelijk weg leest, vooral de naar Nederlandse vertaalde versie die vorig jaar is uitgekomen. Diverse collega’s van ons hebben het boek gelezen en waren er zeer over te spreken. Het boek inspireert en zet je aan het denken. Een duidelijk aanrader voor iedereen die interesse heeft in onderwijsinnovatie.

Klaar voor de 21ste eeuw (Teaching and Assessing 21st Century Skills)

marzano-klaar-voor-de-21ste-eeuwIn twee achtergrondartikelen zijn we al ingegaan op wat de de 21st Century Skills precies zijn en hebben we kort uiteen gezet hoe de voor en tegenstanders erover denken: moeten we er actief mee bezig zijn in het onderwijs? Volgens Marzano en co-auteur Heflebower moeten we dat zeker, een standpunt wat zij onderbouwen met veel data uit een groot aantal onderzoeken. De auteurs presenteren een onderwijsmodel dat is gebaseerd op vijf essentiële vaardigheden, de 21st Century Skills. Ze onderscheiden daarbij cognitieve vaardigen (kennis die leerlingen nodig hebben) en conatieve vaardigheden (goed kunnen omgaan met anderen). Klaar voor de 21e eeuw biedt vele concrete aanbevelingen voor de onderwijspraktijk, gebaseerd op de data. Hierbij gaat het zowel over tips en achtergrondinformatie als iets concreets als beoordelingsofmulieren voor de vaardigheden. Een erg handig boek wat direct toepasbaar in je eigen les praktijk. Om alvast een voorproefje te krijgen van het boek raden we je aan om te kijken op http://www.klaarvoorde21eeeuw.nl/, de website van het boek. Bij het onderdeel downloads staat enkele onderdelen uit het boek, zoals richtlijnen die je aan leerlingen kunt geven om te checken of een internetbron betrouwbaar is. Een handig boek wat je er gemakkelijke even bij kunt pakken!

Uiteraard zijn er nog meer top-boeken voor docenten.. heb je zelf nog aanbevelingen? We horen het graag! Post het hieronder en wellicht kunnen we een digitale-boekenplank aanleggen waar alle docenten wat aan hebben.

Hopelijk hebben we een duidelijk beeld gegeven van de boeken en ons enthousiasme kunnen delen. We wensen je veel leesplezier!

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige, daarvoor docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding in het voortgezet onderwijs. Alumnus master leren en innoveren. Veel bezig met en praat graag over curriculumontwikkeling, hersenen & leren, formatief evalueren, gamification en digitale didactiek. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

Plaats reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✉️ Nieuwsbrief

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Account maken →

🌍 Andere sites

 

 

🔎 Ook interessant: