Vernieuwenderwijs

2D3D: een verzameling gratis software voor creatieve toepassingen

Veel docenten zijn elke dag bezig met het ontwikkelen van eigen materiaal om zo beter aan te sluiten bij de leerlingen of de leerdoelen. Soms zit daar materiaal bij wat zo goed is dat het andere docenten en leerlingen kan helpen. In dit artikel een mooi voorbeeld van materiaal wat het verdient om gedeeld te worden.

Creativiteit is niet iets wat alleen een kunstenaar heeft. Creativiteit is veel breder. Het is iets nieuws zien, iets nieuws vinden en iets nieuws doen of maken (zie ook: makersonderwijs). Dat heeft te maken met waarnemen, denken en doen. Je ziet iets dat je opvalt, dat roept gedachten, associaties en ideeën op en zet aan tot actie. Dit proces moeten we als docenten bij onze leerlingen initiëren, begeleiden en belonen. Kortom, dat moeten we koesteren. En dan maakt het niet uit of dat een vak als wiskunde, Nederlands of kunstvakken is.

Gevaren voor creativiteit

Ik denk dat er 3 grote gevaren zijn die creativiteit belemmeren. Snelheid, afleiding en uniformiteit. Als eerste snelheid. We willen alles tegenwoordig snel. Film en series zijn snel. We kunnen overal snel bij. En als iets te lang duurt haken we af en skippen weer door naar het volgende. Eigenlijk een soort luiheid om ergens in te duiken en bij te blijven hangen. En dan afleiding. Via vele kanalen komen constant prikkels op ons af die ons weghouden van dat ene toffe idee dat net in ons naar boven popte. En dan uniformiteit. Alle leerlingen hetzelfde boek, maak dezelfde opdrachten, doen het zelfde. Dus in één groep is het ‘creatieve’ resultaat veel te uniform, te eenduidig. En we lopen met z’n allen veel te veel achter die ene populaire vlogger aan, achter die ene populaire serie of game.

Misschien dat ik daarom zo ontzettend blij word van als ik soms iets creatiefs zie wat een leerling heeft gemaakt. Wat voorkomt uit een waarneming, waaruit een idee is ontstaan en wat ook daadwerkelijk een product of oplossing oplevert. Die anders is dat de rest. Dat wil ik vaker zien en daar niet lui op wachten maar zelf actief aan de slag gaan om die creativiteit uit mijn leerlingen te ‘trekken’. Juist in deze alles vormende levensfase die puberteit wordt genoemd.

Het idee

Ik ben docent op TalentStad VMBO beroepscollege en geef lessen in het nieuwe VMBO Praktijkvak Dienstverlening en Producten met daarin de route Media en Vormgeving. Daarbinnen zijn veel vakken die alles te maken hebben met media. Illustratie, werken met materialen, film, website, 3D printen, en nog meer. Ik laat in mijn lessen veel van mijn eigen werk zien, met name 3D animaties.

Drie jaar geleden ging er bij mij een creatief lampje branden. Want wat ik waarnam was dat veel leerlingen dat interessant vonden en vroegen in welk programma ik dat gemaakt had. Ik zag in hun ogen al die eerste creatieve vonk ontstaan met de vraag: zou ik dat ook kunnen? Helaas moest ik toen zeggen dat ik dit in software had gemaakt wat veel geld kost, waar school geen licenties voor heeft. En als je het zou willen leren dan staat de training overal en is in het Engels. Poef, weg eerste digitaal creatieve vonk!

Dus ik ging nadenken. Wat heb ik er eraan als alleen ik toegang heb tot de software en mijn leerlingen niet? Zou ik hetzelfde kunnen maken in gratis software? En als ik die vind, op wat voor plek kan ik die dan bij elkaar brengen? Hoe zou die plek er dan uit moeten zien zodat leerlingen direct geïnspireerd raken (waarnemen) training en inspiratie vinden (denken) en direct zelf aan de slag kunnen gaan omdat de software allemaal gratis is (doen)

Doen

En toen ging ik doen. Ik hoorde van het Leraren Ontwikkel Fonds (LOF). Je kan een project bij dit fonds indienen. Daar gaat een jury heel goed naar kijken en als zij jouw project goedkeuren dan krijgt je school het geld om jou les vrij te plannen zodat jij het project kan gaan uitvoeren. Ik ging naar hun website en ontdekte dat de deadline voor de eerstvolgende aanvraag ronde de volgende dag was. Ik ben die nacht tot 3 uur doorgegaan omdat ik niet wilde wachten op de volgende ronde. In mij brandde iets want ik had ontdekt wat voor plek het moest worden: een website!

Goede gratis software waarmee leerlingen in direct aan de slag kunnen en technieken leren die ze later ook tegenkomen in betaalde software zoals die van het Adobe pakket. Er staan meer dan 90 video’s met training en inspiratie in gratis software, ingedeeld in 7 thema’s: fotobewerking, illustratie, video, animatie en 3D printen. Maar ook een thema handig. Met handige tips en links naar allerlei handige tools. Alles in het Nederlands.

En zo is www.2D3D.gratis ontstaan. Mijn plan dat ik naar het LOF stuurde was om deze website te starten. Op zoek te gaan naar goede gratis software, die uit proberen, inspirerende video’s opnemen en training ontwikkelen. Dat alles bij elkaar te zetten op één site met een aansprekende huisstijl die aansluit bij jongeren. Om zo de belemmering van taal en geld weg te nemen die het digitaal creatieve proces in weg staan. Dat is nu zo’n drie jaar geleden en in die tijd ben ik een heleboel wijzer geworden van gesprekken met docenten en leerlingen, heb ik een heleboel video’s gemaakt en heb ik het gevoel dat dit nog maar het begin is.

Platform en poster

Zoveel verschillende toffe gratis programma’s, maar waar moet je beginnen? Naast het platform 2D3D.gratis heb ik daarom ook =een MEGA POSTER gemaakt met alles overzichtelijk bij elkaar. Bij elk programma heb ik thema picto’s gezet van 1 van de 7 2D3D categorieën. De groene balk geeft aan hoe snel je het onder de knie hebt en de gele hoe uitgebreid het programma is.

Klik op de poster voor hoge resolutie

Een voorbeeld: HitFilm is een video bewerking programma die hebben ingezet bij het praktijk examen D&P. En dat is uitstekend verlopen. En omdat het een gratis programma brengt het geen extra kosten mee voor TalentStad en kunnen leerlingen het zo op hun eigen laptop downloaden. Natuurlijk leg ik er in mijn lessen van alles over uit, maar omdat de training ook op 2D3D staat kunnen de leerlingen er in hun eigen tijd, tempo en stijl mee aan de slag.

Maar naast de creativiteit van leerlingen bevorderen merk ik dat docenten ook erg veel baad hebben bij 2D3D.gratis. Ze hoeven niet zelf op zoek naar goede software, die uitproberen, training zoeken of maken, het staat kant en klaar op de site. Met inspirerende voorbeelden erbij. Dus ben ik ook gestart met een speciale nieuwsbrief gericht op docenten. Met leuke links, extra info over hoe je de software van 2D3D in kan zetten in je lessen en praktische tips die het werken op een school leuker, efficiënter en beter maken. Met ook tips training voor Office programma’s.

Meer weten?

Wil je nog meer weten? Ook maak ik een nieuwsbrief speciaal voor docenten. Met natuurlijk alles over 2D3D maar ook handige tips en trucs voor Office en werken in de klas en voor je school in het algemeen. Op deze manier hoop ik docenten te ondersteunen. Ze hoeven niet zelf allemaal programma’s te vinden, onderzoeken en te leren. En alles kan direct gedownload worden door de leerlingen omdat alles gratis is. Laten samen onze leerlingen vanaf de eerste digitaal creatieve waarneming tot iets komen waar ze trots op kunnen zijn!

Avatar

Bart Valkenier

Docent NaSK en ‘D&P’ op TalentStad VMBO in Zwolle. Ik geef les in film en media maar ook buiten school ben ik altijd met media bezig. Mijn missie is om jongeren te inspireren hun creativiteit digitaal uit te leven.

Reageer

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

💡 Meer weten?

Als docenten en onderwijskundigen bieden we actieve workshops, inspirerende lezingen en innovatietrajecten. Bekijk onze diensten voor meer informatie!

Ga naar →