Vernieuwenderwijs

20 inspiratiekaarten om aan loopbaancompetenties te werken

Leerlingen gaan na het behalen van hun diploma in het voortgezet onderwijs naar een vervolgopleiding. Hierbij hebben zij vaak de keuze uit meer dan 600 opleiding.. dat is nogal wat! Om leerlingen te helpen bij die keuze kunnen zij werken aan hun loopbaancompetenties.. maar hoe kunnen zij daar aan werken? In dit artikel 20 inspiratiekaarten om aan de 5 loopbaancompetenties te werken.

Loopbaanbegeleiding

In het kader van de ontwikkelingen op het gebied van loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB) hebben we de op vernieuwenderwijs aan de hand van uitgebreid literatuuronderzoek enkele artikelen met achtergrondindinformatie geschreven. Het kan handig zijn om deze artikelen te lezen om zo meer inzicht te krijgen in en hoe en waarom van loopbaanbegeleiding.

Loopbaancompetenties
In het eerste artikel in de reeks zijn we ingegaan op de achtergrond van de loopbaancompetenties. Zo gaan we in op de keuzedwang waar leerlingen mee te maken hebben, de arbeidsmarkt die continu verandert, de houding en vaardigheden die leerlingen kunnen hepen bij het maken van een weloverwogen keuze en de begeleiding die zij nodig hebben om daar toe te komen. Ook besteden we aandacht aan de loopbaancompetenties zoals die vanaf dit schooljaar gelden voor het vmbo. Het artikel kun je hier lezen: https://www.vernieuwenderwijs.nl/loopbaancompetenties-deel1/

Krachtige leeromgeving
In het tweede artikel in de reeks zijn we ingegaan op het creëeren van een leeromgeving waarin leerlingen goed aan hun loopbaancompetenties kunnen werken. De school dient een zogenoemde ‘krachtige’ leeromgeving te vormen. Het betreft een leeromgeving die aan drie condities voldoet (Kuijpers, Meijers, & Bakker, 2006, p. 9): een leeromgeving die; 1) transfer van theorie naar praktijk mogelijk maakt, 2) dialogisch is en 3) ‘participatief’ oftewel ‘vraaggericht’ is. In het artikel gaan we uitgebreid in op alle drie de condities. Het artikel kun je hier lezen: https://www.vernieuwenderwijs.nl/loopbaancompetenties-deel2/

Loopbaanreflectiegesprekken
In derde artikel in de reeks zijn we ingegaan op het voeren van gesprekken. Om leerlingen te laten werken aan hun loopbaancompetenties is het belangrijk dat je met hen regelmatig loopbaanreflectiegepsrekken voert. In de kern is dit aan de hand van de loopbaancompetenties reflecteren op situaties die bijzonder zijn geweest voor de leerling. In het artikel gaan we uitgebreid in op de elementen waar een goed (loopbaan)reflectiegesprek aan voldoet. Het artikel kun je hier lezen: https://www.vernieuwenderwijs.nl/loopbaancompetenties-deel3/

Vragenlijst
In het vierde artikel in de reeks zijn we ingegaan op de officiële loopbaanvragenlijst van Prof. Dr. Marinka Kuijpers. Aan de hand van 28 stellingen, waarbij leerlingen aan de hand van een 4-punts likert schaal antwoord op geven, scoren leerlingen punten bij de 5 loopbaancompetenties. Aan de hand van een het resultatenformulier kan  worden berekend hoe een leerling er voor staat bij de loopbaancompetenties. Op basis van het resultaat kan vervolgens samen met de leerlingen worden bekeken aan welke competenties hij of zij actief gaat werken. De vragenlijst kun je hier downloaden:
https://www.vernieuwenderwijs.nl/loopbaancompetenties-meten-vragenlijst/

Inspiratiekaarten

Om te werken aan de loopbaancompetenties hebben we 20 inspiratiekaarten gemaakt: 4 kaarten per competentie. Op iedere inspiratiekaart staat aangegeven aan welke competentie je werkt, wat de opdracht inhoudt en hoe je deze stap-voor-stap kunt uitvoeren. Daarbij hebben we de keuze gemaakt de opdrachten relatief open te laten. Op die manier zijn deze breed inzetbaar en is er veel vrijheid voor leerlingen om deze op hun eigen manier uit te voeren, wat in onze optiek het eigenaarschap vergroot.

De inspiratiekaarten zijn voor de helderheid verbonden aan één competentie, maar leerlingen werken door de opdrachten uit te voeren vaak aan meerdere competenties.

Hierbij bieden we een document aan met daarin het volgende:

1. Achtergrondinformatie over de loopbaancompetenties
2. Toelichting inspiratiekaarten (incl. startkaart)
3. 20 inspiratiekaarten (4 per competentie)

Download:

Mocht je vragen hebben over de inzet van deze inspiratiekaarten, laat dan gerust een reactie achter onder dit artikel.

In de komende weken zullen we ingaan op speciale loopbaanopdrachten en formulieren om loopbaanreflectiegesprekken te voeren. Ook bij deze artikelen zullen we het materiaal gratis beschikbaar stellen. Houd onze website dus goed in de gaten als je hier interesse in hebt!

Meer lezen over loopbaanbegeleiding? Kijk dan op onze thempagina: https://www.vernieuwenderwijs.nl/lob/

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige, daarvoor docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding in het voortgezet onderwijs. Alumnus master leren en innoveren. Veel bezig met en praat graag over curriculumontwikkeling, hersenen & leren, formatief evalueren, gamification en digitale didactiek. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

1 reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✉️ Nieuwsbrief

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Account maken →

🔎 Ook interessant: