Apps en Tools Onderwijsontwikkeling

10 tools om een digitaal portfolio te maken

Geschreven door Wessel Peeters

Het hebben van een goed portfolio wordt steeds belangrijker voor leerlingen. Met ontwikkelingen als loopbaanbegeleiding, gepersonaliseerd leren, een sterkere focus op softskills en leren dat altijd en overal plaatsvindt, wordt het steeds belangrijker om vaardigheden en nevenactiviteiten zichtbaar te maken. Leren gaat immers om meer dan cijfers. Het is belangrijk dat leerlingen hun voortang ten alle tijden kunnen aantonen, zodat zij ook inzicht krijgen in hun eigen capaciteiten: een digitaal portfolio kan daar goed bij helpen.

Digitaal Portfolio

Het digitale portfolio heeft veel voordelen ten opzichte van het papieren portfolio, zo komt ook naar voren in dit artikel van Kennisnet. Bij het invoeren van een digitaal portfolio is het wel goed om te bedenken welke functie het moet gaan hebben. Eerder schreven we al aan artikel met 4 tools voor een digitaal portfolio. Er zijn sinds dien echter veel nieuwe tools bijgekomen. Hieronder in willekeurige volgorde 10 tools die je (gratis) kunt inzetten als digitaal portfolio voor je leerlingen.

digitaal portfolio wordpress

1. WordPress

https://nl.wordpress.com/ 

WordPress is een gratis platform waar veel websites op draaien. Zonder benodigde kennis van coderen kun een gratis blog met unieke url (bv. vernieuwenderwijs.wordpress.com) aanmaken, uit duizenden thema’s kiezen en de website vervolgens geheel naar wens vullen in inrichten: je maakt knoppen aan, kiest lettertypes en kleuren etc. Als school kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om één thema en structuur te hanteren die leerlingen vervolgens personaliseren, om leerlingen vervolgens in de bovenbouw meer vrijheid te geven. Tegen betaling kun je de url veranderen (bv. vernieuwenderwijs.nl) en kunnen uitgebreidere thema’s worden gekozen – dit alles is echter zeker niet noodzakelijk voor leerlingen. Wat ons betreft toch wel een favoriet, mits je als school bereid bent leerlingen WordPress te leren en hen relatief veel vrijheid te geven bij het vormgeven en inrichten van hun portfolio.

Weebly

2. Weebly

https://education.weebly.com/?lang=nl

Past ook in het rijtje van WordPress en Edublog, al is het instap niveau relatief laag. De website bied net als WordPress thema’s, maar die kunnen vervolgens gevuld worden middels ‘drag-and-drop’, waardoor leerlingen snel en makkelijk hun eigen digitale portfolio in elkaar kunnen zetten, wat toch erg persoonlijk is. Veel op de website wijst zich vanzelf en dat ook nog eens in het Nederlands, wat met name voor leerlingen in de onderbouw erg handig is. Voorbeeld van Weebly websites kun je hier vinden.

Simulisebanner

3. Simulise

https://www.simulise.com/

Simulise is een op WordPress gebaseerd portfolio-platform dat onder anderen gebruik van Gamification en de 21st Century Skills om leerlingen te motiveren om hun talenten, al dan niet met behulp van social media, te ontdekken en profileren. Het is echter meer dan dat: leerlingen kunnen via dit platform ook werkgroepen aanmaken waarmee zij bestanden kunnen uitwisselen en kunnen communiceren. Ook kunnen leerlingen een blog bijhouden, elkaar van feedback voorzien, doelen stellen om aan te werken, badges verdienen en zo zijn er nog wat interessante opties – dit alles zit verwerkt in een (simpele versie van) SCRUM. Het prettige aan het platform is dat leerlingen, op het moment dat zij van school gaan, hun portfolio met zich mee kunnen nemen: het wordt dan losgekoppeld van de andere onderdelen van het systeem. Toekomstige bestendig dus. Interessant? Vraag dan vooral een gratis proefaccount aan.

Boardfolio

4. Bordfolio

https://bordfolio.nl/

Boardfolio is een onderwijssysteem dat bestaat uit Planboard en Leerlingenportfolio, wat beide met name is gericht op het basisonderwijs (maar voor de onderbouw in het VO wellicht wel handig kan zijn). Via een relatief simpele interface kunnen leerlingen bestanden toevoegen (aan meerdere accounts tegelijkertijd), tags toevoegen aan werkstukken en dingen delen met hun ouders. Als docent kun je ten alle tijden alles inzien, waardoor het leren erg zichtbaar wordt. Ook kun je als school leerlijnen aanmaken waarbinnen zij dingen plaatsen, rooster aanmaken waarbinnen zij aan activiteiten werken en leerlingen indelen in groepen. Middels ‘like’ knoppen kunnen leerlingen, ouders en docenten leerlingen complimenten geven. Een zeer laagdrempelig systeem wat zeker potentie heeft voor het VO – we zijn benieuwd of zij nog die kant op gaan.

Jimdo

5. Jimdo

http://nl.jimdo.com/portfolio-website/

Een portfolio website-builder. Het heeft een erg lage instap (meer afschermt dan bijv. WordPress) en bied in de basis enkele bruikbare templates. Het is geheel gratis, zolang leerlingen hun eigen account hebben. Wil je als school meer zeggenschap dat betaal je daar iets meer voor – maar dan nog blijven de kosten relatief laag. Het prettige aan Jimdo is dat er ook een Android an IOS app beschikbaar is, waardoor leerlingen ook een tablet of telefoon makkelijk aan hun portfolio kunnen werken. Hier kun je enkele voorbeelden bekijken die zijn gemaakt met Jimdo. Een echte aanrader – dat is zeker!

Schoolpoort

6. Schoolpoort

http://www.schoolpoort.nl/

Schoolpoort is een talentportfolio dat nog volop in ontwikkeling is. Het bestaat op het moment van schrijven onder andere uit een informatieportfolio (gezin, medisch, diploma’s e.d.), leerportfolio (skills, cijfers, planning), presentatieportfolio (tekeningen, documenten, werkstukken) en analyseportfolio (CITO, cijfers, benchmark). Het is dus één systeem waarmee schoolpoort wilt ondersteunen bij het verwezenlijken van gepersonaliseerd leren. Momenteel bestaat de samenwerking van het platform uit 25 scholen en om de ontwikkeling voort te zetten is het bedrijf op zoek naar meer scholen die willen mee denken: co-creatie, zoals zij het omschrijven. Ook de 21st Century Skills krijgen de aandacht in dit platform. Kortom: een zeer uitgebreid platform met veel mogelijkheden dat nog volop in ontwikkeling is.digitaal portfolio edublog

7. EduBlogs

http://help.edublogs.org/getting-started-with-edublogs/

Edublogs is gebaseerd op WordPress, maar speciaal opgezet voor leerlingen en met een lagere instap. Een andere voordeel is dat de website op privé kan worden gezet. Over het algemeen zijn de twee platformen redelijk gelijk wat betreft de basis functies, al bied Edublogs personalisatie-mogelijkheden. Edublogs is alleen in het Engels beschikbaar, al moet dit geen probleem zijn voor de meeste leerlingen. Een interessante website om eens nader te bekijken.

maxresdefault

8. Evernote

https://evernote.com/intl/nl/

Evernote is een voor velen bekend platform waarop je makkelijk, op welke device dan ook, aantekeningen en bestanden gratis en overzichtelijk kunt bewaren. Al hoewel het visueel minder aantrekkelijk is dan bijvoorbeeld WordPress, geeft het leerlingen wel de mogelijkheid om makkelijk middels de app foto’s te maken en daar direct iets over te schrijven. Daarnaast kunnen de verschillende aantekeningen en bestanden makkelijk worden gesorteerd middels tags. Meer informatie om het als Portfolio in te zetten kun je hier vinden.

Peppels

9. Peppels

https://peppels.net/app?o=Algemeen::Home

Peppels is een platform dat is gebouwd om leerlingen dingen te laten delen. Het is een portfolio waar je documenten op kunt zetten, feedback kunt ontvangen, plannen mee kunt maken etc. Je kunt er blogs op schrijven, een visuele CV op maken, dingen publiceren, 360 graden feedback vragen etc. Ook spelen de makers in op de vernieuwingen die gaande zijn in het VMBO. Een erg interessante tool om nader te bekijken, zeker met het oog op de LOB vernieuwingen die aanstaande zijn. Meer daarover kun je hier lezen.

Blogger

10. Blogger

https://www.blogger.com/

Blogger is een gratis blogsite van Google. In de eerste instantie lijkt dit een erg basis en wellicht saaie website, maar je kunt gebruik maken van een breed scala aan templates, waardoor de blog er erg professioneel uit komt te zien. Veel leerlingen hebben al een Android telefoon, dus een Google account en kunnen dus zo aan de slag met hat maken van hun blog (en anders is een account snel gemaakt). Het prettige is dat blogger geheel gratis én makkelijk om te gebruiken is. Al hoewel het officieel geen portfolio is, kan het zeker zo gebruikt worden. De kans is aanwezig dat leerlingen het al kennen, daar waar het één van de meeste gebruikte blogsites is.

Hopelijk zitter er nuttige tools tussen, mocht je daar als school naar op zoek zijn. Missen we tools? We vullen deze lijst graag aan – een reactie is dus zeker welkom. Veel portfolio-succes!

Over de schrijver

Wessel Peeters

Docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding, spelfanaat, gadgetfreak en alumnus master leren en innoveren. Actief bezig met onderwijsinnovatie: ik doe onderzoek, blog, verzorg workshops over onder andere gamification en formatief evalueren en ben actief in het ontwikkelen van onderwijsmateriaal zoals video’s en activerende didactiek.

5 Reacties

  • Ik ben een groot voorstander van het gebruik van een digitaal portfolio, maar toch een kanttekening bij deze post. Alle tools die beschreven worden…behalve schoolpoort, zijn tools waarvan de data op servers staan waar wij…lees leerling geen eigenaar is. Wanneer je bijvoorbeeld het portfolio ook zou willen gebruiken om “iets te vinden over de ontwikkeling” zou ik…en ook in het kader van privacy ..toch beter kiezen. Er is een eportfolio standaard nen 2035 en daarmee zouden we in ons nl onderwijs meer kunnen doen. Dan is het portfolio veilig, portabel en importabel in systemen. Maar met name de plaats waar de data staan en bewaarplicht vind ik het overdenken en nadenken waard.

    • Dank voor je reactie en terechte opmerking wat betreft eigenaarschap: een vraagstuk wat ook in andere lagen van het speelt zoals itslearning, Google Apps for Education, Edmodo etc. etc. – bij digitalisering van het onderwijs wordt er inderdaad vaak aan het vraagstuk voorbij gegaan, al is het natuurlijk ook een feit dat extern eigenaarschap inherent is aan de huidige manier van werken: we gebruiken Google Drive, hosten deze website extern, onze mail staat weer ergens anders etc.: zelfs onze leerlingen data staat op een externe server van Magister. Wat dat betreft zijn de genoemde portfolio tools niet anders, Ik denk zelfs dat het belangrijk is dat leerlingen daar mee om leren gaan – al blijft staat dan het wel beter zou zijn als we er meer bij stil zouden staan. Ken jij ook portolio’s die werken met de NEN 2035 standaard?

    • Het gebruik van o.a. WordPress is niet gebonden aan bepaalde server. Binnen het Mediacollege verzorgen wij zelf hosting en op basis van Shared Hosting kunnen alle studenten en medewerkers zelf als eigenaar bepalen wat ze daarmee doen. Portfolio’s worden zodoende opgebouwd in WordPress, Joomla, Magento etc.

    • Bij Bordfolio is de school eigenaar van de data. Als school heb je het recht om op ieder moment de data op te vragen en om ons te vragen de data te vernietigen.
      Tot nu toe heeft nog geen school dit gevraagd maar we gaan kijken of wij nen 2035 kunnen implementeren.
      Ook hebben wij het Privacyconvenant Onderwijs ondertekend.

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Net als meer dan 1000 anderen wekelijks een nieuwsbrief ontvangen, met onze nieuwste artikelen
én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!