Vernieuwenderwijs

Verschil moet er niet zijn: een oproep voor meer kansgelijkheid

Kansenongelijkheid is een groot probleem, zo blijkt uit verschillende rapporten van de laatste  jaren. Niet elk kind heeft dezelfde mogelijkheden om zich te ontwikkelen, en daar zouden scholen veel beter bij kunnen en moeten helpen. Op welke manier kunnen scholen dat doen? Dat lees je in dit artikel.

Gelijke kansen op de middelbare school

In 2016 verschenen er rapporten van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) en de Inspectie van het Onderwijs waarin werd gewaarschuwd voor toenemende kansenongelijkheid in het Nederlandse onderwijs. Leraren, schoolleiders en besturen hebben een verantwoordelijkheid om juist kinderen met een minder kansrijke afkomst, zo goed mogelijk onderwijs op maat te bieden. Het benutten van de talenten van alle leerlingen, ongeacht afkomst, is een kernopdracht van het onderwijs. Niet alleen voor de eigen toekomst van jongeren, maar ook voor de toekomst van Nederland. Daarom is het goed om jezelf soms af te vragen:

  • Wat doet je school momenteel om de sociale gelijkheid onder leerlingen te vergroten?
  • Wist je, dat je de sociale gelijkheid onder leerlingen kunt verhogen met behulp van slimme talent-uitwisseling en goedkopere bijlessen?
  • Wist je dat het verhogen van sociale gelijkheid hand in hand kan gaan met extra aandacht voor talentontwikkeling?

Peer tutoring, bewezen effectief

Een van de dingen die leerlingen helpt bij meer kansengelijkheid is peer tutoring. In het algemeen resulteert peer tutoring in een leerwinst van gemiddeld vijf maanden. Er worden positieve effecten gevonden voor zowel de tutors als de tutees en voor een grote leeftijdsgroep. Alle leerlingen lijken te profiteren, maar leerlingen met een lage sociaal economische achtergrond en laagpresterende leerlingen profiteren meer.

Peer tutoring is in het bijzonder effectief als de tutors begeleid worden om te zorgen dat de kwaliteit van de peer interactie hoog is. In cross-age tutoring tonen sommige studies dat een leeftijdsverschil van twee jaar het meest optimaal is en dat intensieve blokken effectiever zijn dan langere program- ma’s. Peer tutoring is minder effectief als het het normale lesgeven vervangt en dit suggereert dat het het beste als aanvulling gebruikt kan worden. Education Endowment Foundation. (2018, 19 juli)

Gelijke kansen met de Savvy Learning methode

Samen met middelbare scholen in Nederland en de Gelijke Kansen Alliantie werkt Savvy Learning er aan om de sociale gelijkheid onder leerlingen te verhogen en meer aandacht te besteden aan talentontwikkeling. Deze methode werkt als volgt: een leerling die goed is in wiskunde en Engels wilt verbeteren, matcht je met een andere scholier die wiskunde wilt verbeteren en goed is in Engels. Binnen de school, op hetzelfde niveau en leerjaar. De leerlingen komen bij elkaar en gebruiken hun talent om de ander te helpen en zichzelf te ontwikkelen. Met als resultaat betere cijfers.

Jij als docent kan daar in de klas direct mee aan de slag, open een document in excel en maak een tabel met vijf kolommen. In de eerste kolom zet je de namen van de leerlingen, je kan zoveel leerlingen toevoegen als je wilt, zolang ze les krijgen op hetzelfde niveau en in hetzelfde leerjaar zitten. Vervolgens vraag je alle leerlingen twee vakken op te schrijven waar ze zelf van vinden dat ze er talent voor hebben en twee vakken waarvan ze vinden dat er ruimte is voor verbetering. De tweede en derde kolom zijn gereserveerd voor talenten, de vierde en vijfde kolom zijn gereserveerd voor verbeterpunten (zie afbeelding). Als alle kolommen zijn ingevuld is de tabel klaar voor gebruik, je kan snel overeenkomende talenten en verbeterpunten vinden door de zoekfunctie te gebruiken, op een windows computer gebruik je daarvoor CTRL+F en op een mac CMD+F.

In de afbeelding zien we dat Siward en Josepha een goede match zijn op informatica en Engels en dat Siward ook matched met Emogene op Biologie en Aardrijkskunde. Deze manier werkt het best als er veel leerlingen mee doen!

Scholieren hebben met op deze manier gratis toegang tot hulp voor de moeilijkere vakken en onbewust zijn ze met talentontwikkeling bezig. Daarnaast leren ze andere leerlingen kennen op basis van talent. Dit is belangrijk omdat op scholen waar leerlingen elkaar beter kennen, er meer sociale cohesie is en leerlingen aardiger voor elkaar zijn. Het is een win-win situatie voor alle leerlingen.

Jerom Kok

Jerom Kok staat voor gelijke kansen verbeteren en het stimuleren van talentontwikkeling. Vanuit eigen ervaring ontwierp hij de 'Savvy Learning methode' en de bijbehorende app om te zorgen dat leerlingen zich samen beter ontwikkelen. Meer weten over de Savvy Learning methode? Kijk op https://getsavvy.nl

Plaats reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✉️ Nieuwsbrief

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Account maken →

🌍 Andere sites

 

 

🔎 Ook interessant: