Apps & Tools HowTo

Motivatie meten: 2 vragenlijsten

motivatie vragenlijst
Geschreven door Wessel Peeters

Zoals we in een eerder artikel al bespraken is motivatie binnen het onderwijs een veelgehoorde term. Het containerbegrip kun je uiteenzetten in intrinsiek en extrinsiek en je kunt met name extrinsieke motivatie beïnvloeden door beloningen als badges, wat dan wel weer invloed kan hebben op de intrinsieke motivatie. In dit artikel bespreken we 2 gevalideerde vragenlijsten om motivatie te meten, die vaak worden gebruikt bij onderzoeken. Ook hebben we vragenlijsten toegevoegd, zodat je deze meteen kunt downloaden, aanpassen en afnemen bij je eigen leerlingen!

Update 14/12/2015: wil je de vragenlijsten digitaal afnemen? Dat kan met Google Forms!

Meer daarover in deze HowTo post en video

Motivatie meten

Het meten van motivatie is niet zo simpel als bijvoorbeeld het meten van je achtertuin: er zijn weinig vragenlijsten en over de vragenlijsten die er zijn worden soms discussies gevoerd; want kun je motivatie wel verbinden aan een score? Het is dan ook goed om te beseffen dat de uitslag van een vragenlijst ook als indicatie kan worden gezien anders dan een feitelijk gegeven. Ook is het goed om te benoemen dat het, alvorens je één van beide óf beide vragenlijsten gaat inzetten, je je goed inleest in de bijbehorende literatuur (zie downloads): op die manier kun je een uitslag beter interpreteren en vervolgens vertalen naar nieuwe acties, mocht je dat willen.

Vragenlijst 1: The Self-Regulation Questionnaire (SRQ)

De SRQ-A (Ryan, 1989) is een vragenlijst bestaande uit 32 vragen. Elke vraag begint met een stelling gevolgd door een antwoord waar een de leerling dan met een 4-punts Likertschaal op kan antwoorden in hoeverre hij of zij het er mee eens of oneens is. De test bestaat uit 4 subschalen, variërend van heel weinig tot heel veel zelfbepalende motivatiestijlen: extrinsiek (E), introjected (IN), geïdentificeerd (GE) en intrinsiek (I). Vaak gebruiken onderzoekers de twee (uiterste) schalen, extrinsiek en intrinsiek, om na te gaan of leerlingen meer extrinsiek of meer intrinsiek gemotiveerd zijn. Een voorbeeld van een vraag is: “Waarom maak ik huiswerk? Omdat ik wil dat mijn leerkracht denkt dat ik een goede leerling ben”. De subschalen kunnen apart worden gebruikt maar zijn ook samen te gebruiken als een samenvattende score ook wel de Relatieve Autonomie Index (RAI) genaamd (Relative Autonomy Scale) van (Ryan, 1989). Deze schaal geeft aan in hoeverre een leerling autonoom (intrinsiek) of onzelfstandig (extrinsiek) gemotiveerd is. Hoe hoger de score op de RAI, hoe meer de leerling intrinsiek gemotiveerd is. Het is daarbij niet mogelijk om aan te geven wanneer iemand sterk of juist niet sterk intrinsiek gemotiveerd is: de vragenlijst is vooral handig om een vergelijking te trekken dus intrinsieke en extrinsieke motivatie én tussen het verschil daar tussen als bij een tweede afname van de vragenlijst na bijvoorbeeld enkele structurele veranderingen in je lessen.

Lees hier meer over de theorie: http://motivatiespiegel.nl/self-determination-theory-onderwijs/
Hierbij bieden we de volgende bestanden aan:

1. Vragenlijst (origineel, kort): SRQ-A

2. Vragenlijst (origineel, uitgebreid): SQR Miller (1999)

3. Vragenlijst (Nederlands, kort) / SRQ-RAI (resultaten berekenen) / Literatuur:

Let op: deze dien je nog wel (mits gewenst) vak-specifiek te maken.

Weten hoe je de SRQ kunt inzetten? Lees dan dit artikel over het doen van praktijkonderzoek.

Vragenlijst 2: Dimensions of Mastery Questionnaire (DMQ)

De DMQ (Morgen et al., 2009) is een vragenlijst bestaande uit 45 vragen. Elke vraag begint met een stelling gevolgd door een antwoord waar een de leerling dan met een 5-punts Likertschaal op kan antwoorden in hoeverre hij of zij het er mee eens of oneens is. De vragenlijst wordt met name in de Verenigde Staten veel gebruikt. Het interessante aan deze vragenlijst is dat er ook versies zijn voor ouder en docenten: op die manier kun je (voorzichtig) conclusies trekken op basis van meerdere bronnen. Een omschrijving van de DMQ uit het onderstaande document: ‘(…) can be used to measure mastery motivation (Morgan et al., 2009). The DMQ distinguishes instrumental mastery motivationand expressive mastery motivation. Instrumental mastery motivation is subsequently divided in various concepts because it turned out that the persistence of the child was dependent on the type of the task (Yarrow, McQuiston, MacTurk, McCarthy, Klein, & Vietze; Yarrow, Morgan, Jennings, Harmon, & Gaiter, as cited in Morgan et al., 2009). In the DMQ, the expressive aspect of mastery motivation is also segmented into two concepts. Finally, the DMQ informs about the general competence of the child. The DMQ can be filled in by parents, teachers and children themselves to obtain their view on the mastery motivation of the child.’

Hierbij bieden we het volgende bestand aan:

Handleiding: DMQ manual (2009)

Let op: het betreft een Engelstalig onderzoek naar het gebruik van de DMQ. Op pagina 57 en 58 staat een al uitgewerkte versie van de vragenlijst voor leerlingen. Om deze af te nemen dien je dus de vragenlijst (secuur) te vertalen en in de goede volgorde te zetten (zonder de kopjes: die zijn alleen relevant voor de onderzoeker). Voor de vragenlijst voor docenten en ouders geld uiteraard het zelfde.

Heb je vragen of opmerkingen over de vragenlijst? Wil je misschien meer bijbehorende achtergrondinformatie (literatuur)? Laat hieronder dan gerust een reactie achter of neem contact met me op via een van de social hubs. Veel onderzoek plezier!

Over de schrijver

Wessel Peeters

Docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding, spelfanaat, gadgetfreak en alumnus master leren en innoveren. Actief bezig met onderwijsinnovatie: ik doe onderzoek, blog, verzorg workshops over onder andere gamification en flipping the classroom en ben actief in het ontwikkelen van onderwijsmateriaal zoals video's en activerende didactiek.

79 Reacties

  • Hoi Wessel,

    Hier word ik heel blij van. Ik ben bezig met een onderzoek naar de leesattitude van leerlingen in 4-havo en maak dankbaar gebruik van deze vragenlijsten!
    Merci!

    Groetjes,
    Eveline

  • Dag Wessel,

    Wat een interessante site heb jij gemaakt!
    Heb jij voor mij ook een suggestie voor een motivatievragenlijst die ik kan afnemen bij studenten op een HBO opleiding?

    groet,
    Frederiek

    • Dag Frederiek,

      Dank voor je compliment!

      Wat betreft je vraag: de enige, speciaal op volwassene gerichte vragenlijst die ik ken is de Prestatiemotivatietest (link). Verder achtergrondinformatie, een handleiding en de berekening van een score kun je hier vinden: link – al is meer info wellicht ook te vinden via Google..

      Verdere concrete vragenlijsten voor HBO studenten (jongvolwassene) ken ik niet. Ik zou je aanraden eens te kijken bij link (de theorie waar de SRQ ook op is gebouwd), zij hebben verschillende soorten vragenlijsten.

      Ook is er natuurlijk de mogelijkheid de SRQ (of DMQ) ietwat aan te passen zodat deze aansluit bij de studenten: zolang het type vraag en de samenstelling het zelfde blijft kan het nog als valide worden gezien. Zo heb ik de SRQ zelf ook aangepast zodat deze meer specifiek over één vak was.

  • Dag Wessel,

    Wat een fijne vragenlijst! Deze ga ik zeker afnemen in mijn groep. En de uitkomsten in SPSS invoeren 🙂

    Graag ontvang ik wat achtergrondinformatie van je, zodat ik mij kan verdiepen in de begrippen die gebruikt worden.

    Heb jij misschien ook de begrippen extrinsiek, intrinsiek, introjected en geïdentificeerd
    geoperationaliseerd in een tabel?

    Ik hoor het wel

    Alvast bedankt voor de moeite.

    Mvg, Jurriaan

      • Hoi Wessel,

        Zou ik die mail ook mogen ontvangen van jou? Ik doe namelijk onderzoek naar de motivatie van meer begaafde leerlingen.

        Groetjes, Merve

      • Hallo Wessel,

        Zou ik eventueel die informatie ook mogen ontvangen?
        Ben momenteel een onderzoek aan het doen naar het effect van het venieuwende onderwijs montessori op de motivatie van onderpresteerders.
        Ik gebruik beide tests om de intrinsieke motivatie van deze onderpesteerders te achterhalen.

        Groetjes,
        Jan

    • Hoi Juriaan, Wessel,

      Ik doe (met behulp van de SRQ-A) vragenlijst onderzoek naar de motivatie van onze leerlingen. Hoe verwerk je deze informatie in SPSS? Heb je hier informatie en/of voorbeelden van? Ik heb wel de beschikking over SPSS, maar ben hier nog niet echt handig mee.

      Met vriendelijke groet,
      René

  • Dag Wessel,

    Ik ben op zoek naar het artikel van Ryan (1989). Ik vind namelijk verschillende artikelen van Ryan uit 1989. Hoewel ik vermoed welke ik moet hebben, weet ik het niet helemaal zeker. Kun je mij daaraan helpen? Bij voorbaat dank!

    groetjes,
    Harmen

    • Dag harmen,

      Het artikel op basis waarvan geschreven is:
      Ryan, R. M. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains. Journal of Personality and Social Psychology (57).

      Mocht je meer artikelen willen lezen dan kan ik altijd een .zip sturen met een deel van de bronnen (die ik digitaal heb). Succes er mee!

  • Beste Wessel, ik volg een hbo opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en zoek een vragenlijst die kan vaststellen of ex werkzoekenden intrinsiek gemotiveerd waren voor de functie waarop ze solliciteerden. De ZDT zit in mijn theoretisch kader en een van Ryan en Deci zou daar mooi bij aansluiten maar lukt me (nog) niet om die te vinden. Heb je tips ?? nogal deadlinestresssss hier van 2 juli as….

    • Dag Nathalie,

      Ik help je graag, maar heb niet helemaal helder wat je zoekt. Wil je literatuur van Ryan en Deci, juist de SRQ-vragenlijst in het Nederlands of bedoel je dat je een andere vragenlijst zoekt?

      • Hoi Wessel, ik zocht een Nl SRQ gericht op werkzoekenden (onderzoek in hoeverre intrinsieke motivatie een doorslaggevende factor is voor succesvolle reintegratie in het arbeidproces). Heb echter begrepen van de docent dat de SRQ-A ook als meetinstrument genoemd kan worden met dien verstande dat die dan (secuur) vertaald moet worden uit het Engels en de variabelen uit mijn onderzoek operationeel moeten worden gemaakt. Als dat op de juiste manier gebeurd zal dit niet (veel) afdoen aan de validiteit van het onderzoek toch?

        • Dag Wessel,

          Op mijn basisschool ga ik onderzoeken of intrinsieke motivatie beinvloed kan worden door vergroten van competentie, autonomie en relatie (3 basisbehoeften volgens Luc Stevens). In de visie van de school staan deze centraal. Graag zou ik de nederlandse vragenlijsten van jou hiervoor willen gebruiken, mag dat? Daarnaast ben ik ook benieuwd of jij nog relevante achtergrondinformatie hierover bezit.
          Ik hoor graag van je!
          Groet Nardy

          • Beste Wessel,

            Zou ik de Nederlandse vragenlijsten en informatie (voor po) ook van je ontvangen?
            Ik begeleid een school die er erg mee geholpen zou zijn!
            Vanzelfsprekend vermeld ik daarbij je naam en mooie site.

          • Goedemorgen Wessel,

            Ik zou graag de nederlandse vragenlijst willen gebruiken voor het onderzoek naar de motivatie van leerlingen in groep 7 op onze basisschool. Wij oriënteren ons op portfolioleren, maar willen eerst de motivatie in beeld brengen,
            Kan ik deze vragenlijst en/of meer informatie over dit onderwerp toegestuurd krijgen? Alvast bedankt!

          • Dag Romkje,

            Als het goed is kun je de vragenlijst rechtstreeks downloaden (3. bovenaan de pagina). Naast de vragenlijst vind je in het bestand ook relevante literatuur over zowel de vragenlijst als het ondewerp.

  • Ha Wessel,
    Voor mijn afstudeeropdracht docent 2e graad Nederlands, wil ik onderzoek doen of activerende werkvormen de motivatie bevorderen bij het vak Nederlands in de bovenbouw van het VMBO (basis en kader). Ik ben nog in de oriëntatiefase en kwam al zoekende jouw site tegen. Heb jij tips voor literatuuronderzoek, meetinstrumenten en wellicht tips om leuke activerende werkvormen toe te passen?

    • Dag Paulien,

      Dat klinkt als leuk en ook breed onderzoek. Wat betreft literatuur denk ik dat het interessant is naar boeken als: The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education (2012) en The Multiplayer Classroom: Designing Coursework as a Game (2011). Beide boeken over gamification – een interessant iets als je bezig wilt gaan met activerende werkvormen en motivatie. Ook zou ik je aanraden om video’s van bijvoorbeeld Deterding of Zichermann te gebruiken in je literatuuronderzoek. Verder kun je kijken naar een boek als: Het didactische werkvormenboek (2014), het is maar net wat je aanspreekt en wat je wilt dat leerlingen leren.

      Activerende werkvormen zijn er in veel soorten en maten en ook de manier waarop je deze inzet hebben uiteraard invloed op de motivatie bij leerlingen. Ook wat betreft meetinstrumenten is het afhankelijk van wat je wilt meten. Ik denk dat, als je motivatie wilt meten, de SRQ vragenlijst (zie bovenaan post) erg goed kan werken om te meten in hoeverre leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn (wat over het algemeen als krachtiger wordt gezien).

      Het belangrijkste is dat, zoals ik al schreef, een activerende werkvorm onlosmakelijk verbonden is met de manier waarop je deze inzet: bepaal jij de werkvorm? moet iedereen het zelfde doen? doe je het systematisch of sporadisch? etc. etc. Succes met je onderzoek en mail gerust als je ergens hulp bij nodig hebt.

  • Hallo Wessel,

    Dit jaar doe ik een onderzoek naar de opstart van samenwerkend leren binnen een basisschool. In teamverband werken wij aan diverse deelvragen. Mijn deelvraag dit jaar is: in hoeverre kan een leerkracht het vermogen tot samenwerkend leren van leerlingen vergroten door bij te dragen aan de intrinsieke motivatie? Nu zag ik jouw meetinstrument en deze leek mij erg geschikt om een voormeting te doen in twee klassen. Het vertalen in het Engels hoeft geen probleem te zijn, maar ik hoopte stiekem dat jij ook een Nederlandse versie hebt. Heb jij deze in bezit? En ben je gemachtigd om deze te delen? Graag zou ik er gebruik van maken!

    Vriendelijke groeten,
    Milou

  • Hallo Wessel,

    Ik start binnenkort met een onderzoek over blended-learning in het voorgezet onderwijs, niveau vmbo. Graag zou ik de motivatie en ervaring van de leerlingen willen weten. Ik ga een aantal lessen geven met behulp van blended-learning gedurende een semester. Hoe zou jij de motivatie en ervaring van de leerlingen meten? Voor en na het onderzoek? Hopelijk heb je een idee!

    Groetjes,
    Tessa

    • Dag Tessa,

      Dat hangt er vanaf wat je wilt weten? of de leerlingen meer intrinsiek gemotiveerd worden door je blended-aanpak? Een algemene aanpak is: vragenlijst, veranderen (blended werken), nogmaals vragenlijst en dan groepsinterview op basis van de tweede meeting, om opvallende zaken te verhelderen. Sterker wordt het nog als je op basis van literatuur veranderingen aanbrengt om vervolgens tijdens het interview te kijken of deze aspecten naar voren komen (gesprek opnemen, kijken welke woorden/dingen vaak terug komen, kijken of dat terug te koppelen is naar je oorspronkelijk doel (literatuur)).

      De SRQ dien je dan aan te pasen naar je vak bv. ‘ … waarom doe je bij geschiedenis..’.

      Heb ik je zo op weg geholpen? Laat maar even weten als je de SRQ documentem wilt hebben.

  • Beste Wessel

    Ik ben bezig met het tweede jaar van de Master Sen en ga dit jaar mijn praktijkgericht onderzoek uitvoeren. Ik ga onderzoek doen naar de motivatieproblemen in de bovenbouw op onze VMBO school. Ik wil er achter komen welke factoren invloed hebben volgens leerlingen en docenten in leerjaar 3 en 4 op de motivatie van leerlingen bij de theorievakken. Aan de hand hiervan hoop ik handreikingen te kunnen geven aan de docenten.
    Ik ben benieuwd welke vragenlijst jij zou adviseren. Ik wil graag een vragenlijst afnemen bij leerlingen en docenten.
    (De DMQ lijkt me zo op het eerste gezicht een goed instrument. Heb jij daar ook een kant en klare lijst van voor leerlingen en docenten? )
    Hopelijk kun je me op weg helpen.

    Groeten, Karin

    • Dag Karin,

      Lezend over je onderzoek zou de DMQ inderdaad ingezet kunnen worden, al denk dat de SRQ ook kan: ik beide gevallen geven de vragenlijst namelijk een indicatie van de manier waarop de leerlingen gemotiveerd zijn en zul je volgens mij aan de hand van de uitkomst daarvan (groeps)interviews moeten afnemen om de factoren duidelijk naar boven te halen; factoren die je volgens mij eerst vanuit de literatuur haalt, om vervolgens met de vragenlijst/een interview (transcriberen) te kijken welke factoren bij jullie leerlingen een sterke rol spelen, om vervolgens te kijken welke interventies helpen.

      De DMQ geeft daarbij meer informatie over doorzettingsvermogen, terwijl de SRQ meer gaat over in hoeverre de leerling op wat voor manier gemotiveerd is: extrinsiek (E), introjected (IN), geïdentificeerd (GE) en intrinsiek (I). Persoonlijk heb ik meer ervaring de SRQ. Het is vooral belangrijk dat je precies bedenkt wat je te weten wilt komen met je vragenlijst. Mocht je de SRQ willen gebruiken, laat dit dan even weten: ik kan je altijd de bestanden sturen.

      • Hoi Wessel

        Dan ga ik aan de slag met de SRQ. Zou je mij de bestanden willen sturen?

        Alvast bedankt!

        Groeten, Karin

      • Hallo Wessel,

        Ook ik ben bezig met een onderzoek voor mijn HBO scriptie over het motivatieproces mbt leren onder 12 tot 18 jarigen. Ik zit nog in de opzet fase.
        Ik wil graag expert-interviews gaan afnemen onder 18 plussers met motivatieproblemen in het verleden die ze overwonnen hebben. Ik ben benieuwd naar de factoren die volgens deze experts een rol speelden in het afnemen/ toenemen van hun eigen motivatie mbt leren.
        Mij lijkt de DMQ vragenlijst het meest geschikt.
        Welke vragenlijst is volgens jou het meest geschikt?
        En heb je deze voor mij in het Nederlands?

        • Dag Elly,

          Wil je alleen een interview afnemen, of bedoel je dat je voorafgaande aan het interview een vragenlijst wilt afnemen? De DMQ lijkt mij geschikt als vragenlijst voor datgene wat je omschrijft. Helaas heb ik geen Nederlandse versie daarvan, maar kijkend naar hoe deze is opgebouwd zou je deze volgens mij makkelijke valide kunnen vertalen (wel even laten dubbelchecken).

        • Hallo Wessel,

          Ik ben zeer nieuwsgierig in de achtergrondinformatie van deze testen over motivatie. Met name over de verschillen in motivatie tussen jongens en meisjes in de leeftijd van 10 tot 12 jaar. Kan jij voorzien in deze nieuwsgierigheid?

          Met vriendelijke groet,

          Iris Heikens

          • Dag Iris,

            Bij het download bestand (SRQ 3.) zit literatuur toegevoegd over motivatie. In hoeverre dit ingaat op jouw vraag weet ik niet precies, daarvoor zou je het zelf even kunnen doorkijken.

  • Hoi Wessel,
    voor het tweede jaar voor de master leren en innoveren ga ik een onderzoek uitvoeren bij ons op school in de groepen 6-8. Hoe kunnen de leerkrachten meer autonomie aan de leerlingen geven, zodat de intrinsieke motivatie wordt verhoogd. Hierbij ga ik me toespitsen op de autonomie-ondersteunende leerkrachtvaardigheden. Vorig jaar heb ik de IMI gebruikt om de motivatie te meten. Daarnaast heb ik zelf 2 vragenlijsten en 1 observatielijst gemaakt over de autonomie-ondersteunende leerkrachtvaardigheden. Ik zag hierboven beschreven dat Nardy een onderzoek doet naar intrinsieke motivatie en de 3 basisbehoeftes. Ik ben erg benieuwd welke vragenlijsten jij haar hebt gestuurd. En of je misschien nog een tip hebt voor mij. Natuurlijk maak ik liever gebruik van gevalideerde vragenlijsten :-).

    Alvast bedankt! Groetjes Maartje

      • Hoi Wessel,

        Ik doe een soortgelijk onderzoek, zou je mij deze bestanden ook willen sturen?
        Alvast bedankt!

        Groetjes Danielle

          • Hoi Wessel,

            Ik heb even gekeken, maar ik kom er niet helemaal uit hoe ik de antwoorden kan onderbouwen. Dus welke subschaal van motivatie bij welk antwoord hoort. Heb jij dit toevallig in een Nederlandse versie staan?

          • Ik heb de vragenlijsten nu gedownload en ik wil ze graag onderbouwen. Alleen ik kan niet echt terugvinden welke subschaal nu bij welk antwoord hoort, dit kan ik ook niet terugvinden in het excel bestand. (ben ook niet echt een held met excel) Ik vroeg me af of je dat toevallig ergens hebt staan?

          • Dag Danielle,

            Excuses voor de late reactie. In het SRQ.zip bestand vind je naast de vragenlijst, het excel bestand en literatuur als het goed is ook de onderbouwing van de subschalen (SRQ Miller.pdf). Hopenlijk lukt het zo, mail anders!

    • Hallo Maartje,

      Zelf ben ik bezig met een soortgelijk onderzoek. Autonomie vergroten van leerlingen bij het vak natuur en techniek. Ik ben erg nieuwsgierig naar je onderzoek. Wellicht dat ik meetinstrumenten kan gebruiken in mijn klas. Ik hoor graag van je 😉

      Met vriendelijke groet,

      Angela

  • Hoi Wessel,
    Leuke website!
    Ik ben bezig om een vragenlijst op te stellen voor een bedrijf om de motivatie van deelnemers (doen een sport/voedingsplan) te kunnen meten.
    Ik geloof dat de SRQ hier denk ik het beste voor bedoeld is, denk je niet?
    Ik heb veel moeite met het vertalen van een vragenlijst in Nederlands. Heb jij misschien een voorbeeld voor me, zodat ik die kan aanpassen aan mijn doelgroep?

    Ik hoor graag,
    Alvast bedankt!

    Lavina

    • Dag Lavina,

      In hoeverre de SRQ vragenlijst te gebruiken is voor het door jou omschreven onderzoek weet ik niet (sterk onderwijs gerichte vragenlijst). Wellicht kun je deze wel aanpassen (maar vragen wel intact laten ivm validiteit). Alles zit als het goed is in je mailbox!

  • Hallo Wessel,

    Zou ik de vragenlijsten ook in het Nederlands mogen ontvangen? Ik denk dat ik deze erg goed kan gebruiken voor mijn onderzoek welke ik aan het opzetten ben binnen mijn Master EN studie.

    Alvast bedankt!

    Groeten Marije

  • Hoi Wessel,

    Wat een super interessant onderzoek! Ik ben net begonnen met mijn opleiding Master Leren en Innoveren. Graag doe ik onderzoek op welke manier gamification kan bijdragen aan de motivatie van de leerlingen. Ik ben net gestart met mijn literatuuronderzoek.

    Heb je wat tips?

    Groetjes,
    Tessa

    • Dag Tessa,

      Wat toevallig: zelf heb ik ook de MLI gedaan waarin ik een literatuur- en praktijkonderzoek heb gedaan naar de impact van motivatie door de inzet van gamification, precies de reden waarom ik destijds op deze vragenlijst ben gekomen. Als je het leuk vind kan ik je wel mijn scripties, literatuur en vragenlijsten sturen. Mail maar even als je interesse hebt.

  • Beste Wessel,

    Ik heb de SQR afgenomen in mijn derde klas en de resultaten ingevoerd in de verwerkingsmodule. Wat ik me afvraag is of ik ook een grafiekje kan maken per leerling met dit excelblad? Zoals je kunt lezen, ben ik geen held met dit soort zaken.

    Vriendelijke groet, Clasine

    • Dag Clasine,

      Wat voor soort grafiekje wil je maken? De SRQ laat één uitslag zien; bedoel je dan een grafiek na, bijvoorbeeld, een tweede meting? Het is zeker mogelijk, maar afhankelijk van wat je precies wilt hebben in de grafiek.

  • Hallo Wessel,

    Voor mijn afstudeerscriptie ga ik onderzoeken of leerlingen (brugklas mavo) voor het vak geschiedenis meer gemotiveerd raken door projectmatig werken. Omdat dit uiteraard gericht is op intrinsieke motivatie zijn de vragenlijsten die jij beschrijft perfect. Vanuit mijn opleiding melden echter meerdere docenten dat motivatie slecht meetbaar is (er zijn gelukkig ook docenten die vinden dat het wel degelijk meetbaar is). Om sterker te staan in mijn scriptie en in het overtuigen van deze docenten zou ik graag de literatuur ontvangen die jij hebt gebruikt voor dit artikel.

    Ik zou je erg dankbaar zijn! Alvast bedankt.

    Groeten,
    Elke

    • Dag Elke,

      Motivatie meten staat altijd ter discussie. Zoals ik ook omschrijf geeft het eerder een indicatie dan een uitslag waar je harde conclusies aan kan verbinden. Volgens mij hebben je docenten gelijk als ze zeggen dat de sterke van motivatie niet te meten is (als in hoe: meer of minder gemotiveerd). Wel kun je meten of leerlingen intrinsiek, extrinsiek of anders gemotiveerd zijn – dat is een andere manier van meten, wat wel degelijk vaak in onderzoek wordt gebruikt.

      De literatuur zie bij de download van de SRQ (zie bovenaan pagina: 3. Vragenlijst (Nederlands, kort) / SRQ-A / Literatuur).

      Succes toegewenst!

      • Hallo Wessel,

        Bedankt voor je reactie. Het lukt mij echter niet om de Nederlandse vragenlijst te downloaden. Zou je deze kunnen toezenden?

        Alvast bedankt,
        Elke

  • Hallo Wessel,

    Is het mogelijk een vertaalde vragen lijst SRQ te ontvangen of kan ik deze op je site vinden..

    Met vriendelijke groet,

    Greta Jansen

  • Hoi Wessel,

    Op dit moment ben ik bezig voor mijn afstudeeronderzoek waarin ik wil onderzoeken of motivatie van kinderen verhoogd wordt door het werken met coöperatieve werkvormen. Is de SRQ daar een goede vragenlijst voor? Natuurlijk wil ik hem wel aanpassen zodat het aansluit bij kinderen van de basisschool en bij het vakgebied.

    Ik vraag me ook af waarom de originele vragenlijst (in het PDF-bestand) 63 vragen heeft en de Engelse en Nederlandse Word-bestanden 32 vragen hebben. Is hier een reden voor?

    Groeten,
    Anne

    • Dag Anne,

      De SRQ meet niet of de motivatie hoger wordt, maar of deze meer intrinsiek of extrinsiek is (waarbij intrinsiek over het algemeen als ‘hoger’ wordt gezien). Je kunt deze volgens mij prima gebruiken, als je wilt meten of leerlingen meer intrinsiek gemotiveerd worden en je je hier ook bij je conclusie van bewust bent.

      De SRQ heeft 2 versies: die met 63 vragen en die met 32 vragen. Ryan en Connell hebben in 1989 de korte versie uitgebracht. In 1999 hebben Miller ea. een langere versie uitgebracht. Ik heb heb nooit kunnen vinden waarom er een nieuwe versie is uitgebracht en of deze dan meer accuraat is. Dit zie je overigens wel vaker bij onderzoeken: voor grote papers wordt dan de uitgebreide versie gebruikt (want meer accuraat, zo is de gedachte) en voor korter ‘veldwerk’ wordt dan de kortere versie gebruikt.

  • Hoi Wessel,

    Ik heb hierboven al een soortgelijke vraag gezien (gesteld door Nardy). Ik doe voor mijn scriptie onderzoek naar de motivatie van kinderen waarin ik gebruik maak van de basisbehoeftes van Luc Stevens. Zou je mij ook de Nederlandse vragenlijsten en relevante achtergrondinformatie kunnen sturen zodat ik deze kan gebruiken? Zou super zijn!

  • Hoi Wessel,
    Zou u mij ook de Nederlandse bestanden kunnen sturen?
    Ik wil dit graag voor mijn onderzoek gebruiken.
    groeten Chantal

  • Hallo,
    Ik vraag me af hoe ik de RAI score moet lezen?
    Wat kan er gehaald worden voor score en wat is het laagst wat gehaald kan worden?
    Ik heb met mijn leerlingen een gem score van 0.17 en een stan. def 0.88 wat houdt dit precies in?
    Alvast bedankt
    Groeten Chantal

    • Dag Chantal,

      In het bestand dat je hebt gedownload zit een pdf (SRQ-A Ryan RAI). Deze heb ik voor de zekerheid nog even naar je gemailt, scheelt weer zoeken. Hierin staat uitgelegd hoe de score tot stand komt en dit inhoud (de 0.17 waarover je schrijft).

      De Standaarddeviatie geeft de spreiding aan (dus verschill tussen leerlingen). 0 = allemaal het zelfde (eigenlijk nooit), 0.88 = behoorlijke spreiding: http://www.wiskunde.net/standaarddeviatie#.WG_pWrbhCRs. Hopenlijk ben je zo geholpen, laat het anders gerust weten!

      Hopenlijk ben je zo geholpen?

  • Hallo Wessel,

    Ik ben nieuwsgierig naar de derde vragenlijst, maar kan deze helaas niet openen. Ook de verkorte versie van de motivatie vragenlijst kan ik niet openen. Ik wilde er graag gebruik van maken voor mijn onderzoek in mijn afstudeerjaar van de ALO.

    Alvast bedankt

  • Beste Wessel,
    Ik heb dezelfde vraag als Annika hierboven. Ik ben benieuwd naar de derde vragenlijst, zou je mij deze ook kunnen sturen?
    Alvast bedankt!

  • Hallo!
    Ik ben begonnen aan mijn afstudeeronderzoek dat zich richt op het verhogen van de motivatie tijdens de meet-en meetkunde lessen binnen het vakgebied rekenen. Deze vragenlijsten zouden me daar goed bij kunnen helpen! (Nulmeting en eindmeting).
    Ik krijg echter een foutmelding als ik de bestanden uit laat pakken. Is er een mogelijkheid om de vragenlijsten (en literatuur!) per mail te krijgen?
    Groetjes Laura

  • Beste Wessel, heel blij dat jij dit deelt, motivatietesten zijn inderdaad haast niet te vinden. Heb je voor mij ook een Nederlandse versie? Ik begreep dat je die wel hebt. Ik ga een meisje van 7 jaar testen omdat ze wenselijk gedrag laat zien op school maar het vermoeden bestaat dat zij sterk gedemotiveerd is. Ik neem alle slagen om de arm die jij al aangeeft qua afname en interpretatie. Toch is het hebben van een handvat prettig om meer zicht te krijgen op haar situatie. Bij voorbaat dank, Marieke

    • Dag Marieke,

      Een heldere casus. Wel vraag ik mij af in hoeverre de SRQ hier geschikt voor is, al houd je daar wel rekening mee, zoals je zelf al schrijft. Volgens mij in ieder geval belangrijk dat je de vragen zover mogelijk zo laat zoals ze zijn (vakgebied daar gelaten), om zo de validiteit niet aan te tasten. Je zou de bestanden moeten kunnen downloaden via Sociale Share. Lukt dat? Mail anders gerust.

  • Hallo Wessel,
    Ik doe mijn onderzoek over het verbeteren van het zelfregulerend gedrag van de leerlingen. Hiervoor wil ik eerst hun (intrinsieke en extrinsieke) motivatie in kaart brengen, omdat dit invloed kan hebben op het gedrag van het kind. Maar ik kan hiervoor de Nederlandse versie niet openen.
    Alvast bedankt.

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Wekelijks een nieuwsbrief ontvangen met onze nieuwste artikelen én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!