Apps & Tools Artikelen HowTo

Loopbaancompetenties meten: een vragenlijst

Geschreven door Wessel Peeters

Leerlingen gaan na het behalen van hun diploma in het voortgezet onderwijs naar een vervolgopleiding. Hierbij hebben zij vaak de keuze uit meer dan 600 opleiding.. dat is nogal wat! Om leerlingen te helpen bij die keuze kunnen zij werken aan hun loopbaancompetenties.. maar aan welke competenties kunnen zij dan werken? en hoe krijgen zij inzicht in hun eigen voortgang? In dit artikel de officiële vragenlijst om de loopbaancompetenties te meten en bijbehorende achtergrondinformatie om de deze goed te kunnen inzetten.

Loopbaanbegeleiding

In het kader van de ontwikkelingen op het gebied van loopbaanoriëntatie- en begeleiding (LOB) hebben we de op vernieuwenderwijs aan de hand van uitgebreid literatuuronderzoek enkele artikelen met achtergrondindinformatie geschreven. Het kan handig zijn om deze artikelen te lezen om zo meer inzicht te krijgen in en hoe en waarom van loopbaanbegeleiding.

Loopbaancompetenties
In het eerste artikel in de reeks zijn we ingegaan op de achtergrond van de loopbaancompetenties. Zo gaan we in op de keuzedwang waar leerlingen mee te maken hebben, de arbeidsmarkt die continu verandert, de houding en vaardigheden die leerlingen kunnen hepen bij het maken van een weloverwogen keuze en de begeleiding die zij nodig hebben om daar toe te komen. Ook besteden we aandacht aan de loopbaancompetenties zoals die vanaf dit schooljaar gelden voor het vmbo. Het artikel kun je hier lezen: http://www.vernieuwenderwijs.nl/loopbaancompetenties-deel1/

Krachtige leeromgeving
In het tweede artikel in de reeks zijn we ingegaan op het creëeren van een leeromgeving waarin leerlingen goed aan hun loopbaancompetenties kunnen werken. De school dient een zogenoemde ‘krachtige’ leeromgeving te vormen. Het betreft een leeromgeving die aan drie condities voldoet (Kuijpers, Meijers, & Bakker, 2006, p. 9): een leeromgeving die; 1) transfer van theorie naar praktijk mogelijk maakt, 2) dialogisch is en 3) ‘participatief’ oftewel ‘vraaggericht’ is. In het artikel gaan we uitgebreid in op alle drie de condities. Het artikel kun je hier lezen: http://www.vernieuwenderwijs.nl/loopbaancompetenties-deel2/

Loopbaanreflectiegesprekken
In derde artikel in de reeks zijn we ingegaan op het voeren van gesprekken. Om leerlingen te laten werken aan hun loopbaancompetenties is het belangrijk dat je met hen regelmatig loopbaanreflectiegepsrekken voert. In de kern is dit aan de hand van de loopbaancompetenties reflecteren op situaties die bijzonder zijn geweest voor de leerling. In het artikel gaan we uitgebreid in op de elementen waar een goed (loopbaan)reflectiegesprek aan voldoet. Het artikel kun je hier lezen: http://www.vernieuwenderwijs.nl/loopbaancompetenties-deel3/

Vragenlijst

Om inzicht te krijgen in de loopbaancompetenties van studenten heeft Prof. Dr. Marinka Kuijpers een vragenlijst opgesteld. Aan de hand van 28 stellingen, waarbij leerlingen aan de hand van een 4-punts likert schaal antwoord op geven, scoren leerlingen punten bij de 5 loopbaancompetenties. Aan de hand van een het resultatenformulier kan  worden berekend hoe een leerling er voor staat bij de loopbaancompetenties. Op basis van het resultaat kan vervolgens samen met de leerlingen worden bekeken aan welke competenties hij of zij actief gaat werken.

Om het eigenaarschap van leerlingen te vergroten hebben wij aan dit document ook een resultatenkaart voor leerlingen toegevoegd. Op die manier kunnen leerlingen ook zelfstandig onderzoeken hoe hun loopbaancompetenties er voor staan.

Hierbij bieden we een document aan met daarin het volgende:

1. Achtergrondinformatie over de loopbaancompetenties
2. De vragenlijst loopbaancompetenties
3. Resultatenkaart

Download:

Mocht je vragen hebben over de inzet van deze vragenlijst, laat dan gerust een reactie achter onder dit artikel

In de komende weken zullen we ingaan op speciale loopbaanopdrachten en formulieren om loopbaanreflectiegesprekken te voeren. Ook bij deze artikelen zullen we het materiaal gratis beschikbaar stellen. Houd onze website dus goed in de gaten als je hier interesse in hebt!

Meer lezen over loopbaanbegeleiding? Kijk dan op onze thempagina: http://www.vernieuwenderwijs.nl/lob/

Over de schrijver

Wessel Peeters

Docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding, spelfanaat, gadgetfreak en alumnus master leren en innoveren. Actief bezig met onderwijsinnovatie: ik doe onderzoek, blog, verzorg workshops over onder andere gamification en flipping the classroom en ben actief in het ontwikkelen van onderwijsmateriaal zoals video's en activerende didactiek.

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Wekelijks een nieuwsbrief ontvangen met onze nieuwste artikelen én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!