Vernieuwenderwijs

Kunskapsskolan EDucation: gepersonaliseerd leren in Zweden

In onze zoektocht naar goed gepersonaliseerd leren is iedereen sterk op zoek naar goede voorbeelden, zo kwam ook weer naar voren bij een brainstormsessie van de Klankbordgroep Doorbraakproject Onderwijs & ICT van leerling 2020, waar wij gisteren bij aanwezig waren: docenten willen graag van én met elkaar leren over dit soort onderwerpen. Eén van de onderwijsconcepten waar we veel van kunnen leren én dat sinds september 2015 ook Nederland te vinden is, is het Zweedse Kunskapsskolan EDucation (KED).

Kunskapsskolen EDucation (KED)

De Kunskapsskolen Education (de kennisschool) is een uit Zweden afkomstige scholengroep die het onderwijs vorm geeft vanuit het idee dat iedere leerling op een andere manier en op een ander tempo leert. De manier van werken wordt KED genoemd. Inmiddels zijn er 50 scholen, verdeeld over Zweden, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Saudi-Arabië, India en sinds het begin van dit schooljaar, in samenwerking met SENS, dus ook in Nederland.

Wat is KED?

Bij KED werken leerlingen met behulp van hun coach aan persoonlijke leerdoelen. Uitgangpspunt is dat zij daarbij het maximale uit zichzelf halen. Zij plannen op basis van hun eigen sterke- en zwakke punten. Kernpunt bij dit geheel is dat leerlingen iedere week een gesprek hebben met hun coach, waarbij zij aan de hand van hun logboek terugblikken, bespreken hoe het gaat en afspraken maken over hun leerdoelen. Het is de bedoeling dat leerlingen op die manier de ambitie blijven houden om te blijven leren, er wordt sterk ingezet op de growth mindset.

Eigenaarschap is een belangrijk gegeven bij KED. Leerlingen moeten zich verantwoordelijk voelen om te werken aan hun vaardigheden, kennis, flexibiliteit en moeten in staat zijn om daarbij succesvol samen te werken. Op die manier worden zij klaargestoomd voor de moderne samenleving.

Schermafbeelding 2016-04-14 om 20.36.10
Afbeelding afkomstig uit een infographic van Kunskapsskolan.nl

De bouwstenen van KED

De bouwstenen van KED zijn als volgt:

  • Persoonlijke coaching om leerlingen doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen te geven
  • Leerlingen de verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces geven
  • Het curriculum afstemmen op het kunnen van de leerling
  • Samenwerken zodat leerlingen als onderdeel van een groep leren functioneren
  • Maatschappelijke topics thematisch bespreken aan de hand van diverse waarden
  • Leerlingen blootstellen aan uitdagende situaties en problemen waardoor zij kritisch, creatief en flexibel leren denken.
  • Leerlingen lesmateriaal aanbieden dat er voor zorgt dat leerlingen vragen leren formuleren en probleem-oplossend vermogen aanleren.

Om dit mogelijk te maken het volgende model (Engels en Nederlands):
Kunskapsskolan BouwstenenSchermafbeelding 2016-04-14 om 20.08.09

Nederland

Sinds september 2015 is er een aantal scholen in Nederland die volgens de KED methode, zoals de Stanislas College in Delft. De officiële partner in Nederland is SENS. De scholen werken er samen aan dit concept sterker te maken, zoals op een bijeenkomst 14 en 15 maart jl. Soms kiest een school er voor om het gehele onderwijsconcept te adopteren, soms kiezen scholen er voor om enkele elementen over te nemen.

Meer weten?

Wil je meer weten van het KED concept? Allereerst is er de Nederlandse Kunskapsskolan website, waar veel informatie staat. Ook kun je er voor kiezen om, mocht je je echt willen verdiepen, mee te gaan op een studiereis naar Zweden. Ook bied KED-SENS trainingen en diensten aan, mocht je als school er meer mee willen gaan doen en daarbij hulp zoeken.

Economic Co-operation and Development (OECD) heeft ook een stuk geschreven over dit onderwijsconcept. Het kan interessant zijn verslag te lezen, daar waar het om een meer objectieve kijk op het geheel gaat. Bekijk het hier (PDF).

Ken jij nog meer interessante onderwijsconcepten als het gaat om gepersonaliseerd leren? Laat dan gerust een reactie achter – we zijn erg benieuwd!

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige, daarvoor docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding in het voortgezet onderwijs. Alumnus master leren en innoveren. Veel bezig met en praat graag over curriculumontwikkeling, hersenen & leren, formatief evalueren, gamification en digitale didactiek. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

1 reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✉️ Nieuwsbrief

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Account maken →

🌍 Brein en leren

Leer.tips
Deze website is gemaakt om te helpen bij leren.  Je vindt er leertips, leerstrategieën, docententips, leertheorieën, boeken en meer rondom het brein en leren.

Ga naar site →

🔎 Ook interessant:

✉️ Net als meer dan 2500 anderen wekelijks een nieuwsbrief ontvangen, met onze nieuwste artikelen
én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!