Vernieuwenderwijs

Wat kunnen leerlingen en docenten leren van TED?

Ieder jaar spreken een groot aantal (on)bekende sprekers op TED en TEDx bijeenkomsten over een onderwerp, variërend van technologie en design tot wereldpolitiek en onderwijs. Deze presentaties zijn vaak inhoudelijk enorm interessant en miljoenen keren bekeken. Behalve de inhoud is er nog iets wat erg sterk is aan de presentaties: de manier van presenteren, iets waar zowel docenten als leerlingen veel van kunnen leren.

Wat is TED

Technologie, Entertainment en Design (TED) is een in 1984 opgericht platform wat als doel had om de verbinding tussen de drie gebieden een podium te geven. Vooraanstaande personen worden gevraagd om door middel van een presentatie van maximaal 18 minuten hun idee, visie, ervaring of iets soortgelijks te delen. Het platform is vanaf de jaren ‘90 snel gegroeid en heeft inmiddels veel bekende spreker gehad, waaronder Bill Gates, Dan Pink, Monika Lewinsky en Sir Ken Robinson. De laatste speech van Sir Ken Robinson, is een presentatie die volgens ons iedereen die interesse heeft in onderwijs gezien zou moeten hebben. Inmiddels is er ook jaarlijks een plaatselijke bijeenkomst in Nederland (TEDxAmsterdam), wat zeker de moeite waard kan zijn om te bezoeken.

Een belangrijk aspect van deze presentaties is de manier van presenteren: De TED methode (Anderson, C. 2016). De organisatie begeleid iedereen die een presentatie geeft voor, om zo een succesvolle presentatie neer te zetten. De huidige directeur van TED, Chris Anderson, schreef hierover een boek waarin hij toelicht hoe iemand impactvol kan presenteren. De tips die hij geeft kunnen erg nuttig zijn voor het onderwijs.

De TED Methode

In zijn boek geeft Chris Anderson, in samenwerking met enkele collega’s van zijn organisatie, diverse tips, do’s en dont’s om een goede prestatie neer te zetten. Behalve het feit dat je zelf wat kunt met deze punten als je wat vertelt aan de klas of een presentatie geeft aan collega’s, kan het ook erg interessant zijn om ze te bespreken met leerlingen: kijk eens een TED speech en bespreek wat er opvalt een de manier van presenteren.

Hieronder, bij wijze van een samenvatting, 10 concrete punten die in het boek naar voren komen:

  1.  Neem je toehoorders mee op reis: kies een beginpunt waar het publiek in kan stappen en maak geen onlogische sprongen, dan raak je hen kwijt. Zie het als een boomstam met takken.
    A. Introductie: wat wordt er behandeld?
    B. Context: waarom doet het onderwerp er toe?
    C. Voornaamste concepten
    D. Praktische implicatie
    E. Conclusie
  2.  De taak van de spreker is om te geven, niet te nemen (houd geen verkooppraatje)
  3.  Snoei je onderwerp terug tot één groot idee (een kern)
  4.  Bouw je verhaal stap voor stap op, begin bij wat de toehoorder al weet
  5.  Er is geen vaste formule: als je iets presenteert wat jij vind dat de moeite waard is en dat op een authentieke manier doet
  6.  Non-verbale communicatie is niet krachtiger dan verbale communicatie: woorden zijn belangrijk
  7.  Je presentatie woord-voor-woord oefenen kan werken, maar zeker niet voor iedereen!
  8.  Let op met humor: dit moet je goed kunnen of helemaal weg laten
  9.  Toon kwetsbaarheid; mensen zijn sociaal, het maakt je menselijk
  10.  Maak oogcontact, vanaf het begin

Checklist

Ook komt in het boek een checklist naar voren om jet verhaallijn te ontwikkelen:

  •  Gaat het onderwerp je naar het hart?
  • Worden mensen er nieuwsgierig van?
  • Heeft het publiek er iets aan?
  • Is mijn verhaal geschenk of een vraag?
  • Is het nieuwe informatie?
  • Kan ik het verhaal goed neerzetten in de beschikbare tijd?
  • Weet ik er genoeg over?
  • Kan ik geloofwaardig over vertellen?
  • Kun je je verhaal in 15 woorden samenvatten?
  • Zijn die 15 woorden interessant?

Prima om te vormen als checklist voor je les, voor een presentatie van je leerlingen of een presentatie aan een team.

9200000053099984Wil je je verder verdiepen in de zojuist omschreven punten dan is het boek zeker een aanrader: het is in Nederlandse verkrijgbaar, luchtig geschreven en staat vol met (verwijzingen naar) concrete voorbeelden van goede en minder goede presentaties en diepgaande onderzoeken, die het een prettig en leerzaam boek maken om eens te lezen.

Succes met presenteren!

Boek bestellen

 

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige, daarvoor docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding in het voortgezet onderwijs. Alumnus master leren en innoveren. Veel bezig met en praat graag over curriculumontwikkeling, hersenen & leren, formatief evalueren, gamification en digitale didactiek. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

3 reacties

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✉️ Nieuwsbrief

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Account maken →

🌍 Brein en leren

Leer.tips
Deze website is gemaakt om te helpen bij leren.  Je vindt er leertips, leerstrategieën, docententips, leertheorieën, boeken en meer rondom het brein en leren.

Ga naar site →

🔎 Ook interessant:

✉️ Net als meer dan 2500 anderen wekelijks een nieuwsbrief ontvangen, met onze nieuwste artikelen
én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!