Onderwijsonderzoek

Deze trends in het onderwijs zijn bewezen door onderzoek

Geschreven door Michiel Lucassen

Het onderwijs van tegenwoordig is erg in beweging. Elke week lijken er weer nieuwe trends te ontstaan en andere te verdwijnen. Maar wat werkt nu echt? Gelukkig zijn er veel onderzoekers bezig met het uitzoeken van deze vraag. Hieronder een overzicht van 5 verschillende trends waar het bewijs voor is dat het werkt.

Brein leren

De afgelopen jaren zijn er veel nieuwe inzichten over hoe het brein werkt. Denk aan boeken als ‘Het puberbrein‘, wat veel nieuwe (en later ook ontkrachtte) inzichten heeft opgeleverd. Een van de belangrijkste onderzoeken op dit moment gaat over de ‘Growth Mindset’, waar Carol Dweck zich vooral op richt. Uit deze onderzoeken blijkt de grote inloed die een positieve blik op leren heeft.

Leerlingen die een ‘Growth Mindset’ hebben denken over vaardigheden en intelligentie als een spier: het is te trainen en te verbeteren. Voorbeelden van programma’s die hiermee werken zijn bijvoorbeeld Brainology en Brainworks. In Nederland is de website ‘Hersenen en Leren’ erg interessant!

Doordat we steeds meer over het brein leren weten we ook steeds beter hoe leerlingen het beste kunnen leren. Voorbeelden van het gebruik van mindmaps of het leren op basis van muziek laten zien dat dit echt werkt.

Game-based leren

Games en spellen zijn altijd gezien geworden als iets leuks, maar niet als iets nuttigs. De laatste jaren is er steeds meer onderzoek dat het tegendeel bewijst: games helpen leerlingen beter te leren. Ook het gebruik van spel-elementen hoort hierbij. Er is dus een duidelijke meerwaarde voor het leerproces! Zowel het MIT als Harvard zijn erg actief met het onderzoeken hiervan.

game based learning en gamificationOok websites als Squla werken met deze principes, waardoor leerlingen het leuk vinden om hier mee aan de slag te gaan. Door deze spelelementen oefenen ze zo hun aandacht, inzet en hun doorzettingsvermogen. Deze elementen kun je ook in de les inzetten, dan noemen we dit ‘Gamification‘.

Veel gebruikte spellen in de les zijn Minecraft of SimCity, maar ook het maken van spellen is erg nuttig voor leerlingen. Door zelf na te denken over de verschillende elementen in een computerspel stimuleer je verschillende belangrijke vaardigheden van leerlingen.

Technologie in de klas

Computers, iPads, telefoons, maar ook camera’s en 3D printers hebben steeds meer een plek in het onderwijs. En dat is maar goed ook! Er is steeds meer bewijs uit onderzoek dat dit een positieve invloed heeft op het leren van leerlingen. Door technologie goed in te zetten wordt het leren uitdagender, beter en leuker.

Er zijn veel voorbeelden van het inzetten van ICT die het leren versterken. Leerlingen digitale portfolio‘s laten maken helpt bijvoorbeeld bij het reflecteren, het gebruik van ‘Makerspaces‘ verdiept het leren en programmeren helpt bij logisch denken. Door gebruik te maken van veel verschillende soorten ICT wordt daarnaast een rijke leeromgeving geboden, en dit helpt bij het stimuleren van het leren.

Bij deze trend zijn er ook veel moeilijkheden: een teveel aan inzet kan zorgen voor een averechts effect. Door goed na te denken over het gebruik van technologie kan dit echter voorkomen worden.

Project Based Learning

Project Based Learning is een manier van onderwijs waarbij leerlingen uitgedaagd worden om door middel van projecten te leren. Door actief te werken aan ‘echte’ problemen worden leerlingen gestimuleerd om het geleerde direct toe te passen. Onderzoek bewijst dat door samenwerking en het toepassen van kennis het leren verdiept wordt.

project based learning oftewel project onderwijsDaarnaast is Project Based Learning ook goede manier voor het aanleren van vaardigheden. Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat deze manier erg bruikbaar is bij het werken aan 21st century skills. Het levert daarbij meer op dan andere manieren van onderwijs. Het grootste succes is daarbij te halen wanneer leerlingen niet alleen inhoud en vaardigheden leren, maar vooral ook leren hoe ze dit moeten leren.

Kleine elementen uit ‘PBL’ kun je ook direct in de les toepassen, vaak met direct goed resultaat. Zo hoef je niet het hele onderwijssysteem om te gooien om toch te profiteren van deze manier van werken. Veel goede tips zijn te vinden bij het Buck Institute for Education.

Dit is een greep uit het beschikbare onderzoek van deze trends in het onderwijs. Interessant dus om te kijken wat je kunt toepassen in de les, want de resultaten zijn positief. Zo kun je daarnaast gebruik maken van het onderzoek wat gedaan wordt en zo je onderwijs beter maken. Zelf nog tips voor interessante trends of onderzoeken, laat het dan weten!

 

Over de schrijver

Michiel Lucassen

Docent Innovatie & Prototyping, maar bovenal een enthousiaste en gedreven leraar met veel ideeën over hoe onderwijs beter, leuker en mooier kan. Veel bezig met en praat graag over makersonderwijs, creativiteit, 21st century skills en onderwijs voor de toekomst.

3 Reacties

Laat een reactie achter

Pin It on Pinterest

Net als meer dan 1000 anderen wekelijks een nieuwsbrief ontvangen, met onze nieuwste artikelen
én interessante linkjes? Vul hier je gegevens in:
Je hebt je succesvol geabonneerd!