Vernieuwenderwijs

4 interessante boeken voor in de meivakantie (2018)

De meivakantie is aangebroken! In deze vaak drukke examenperiode is het een week (of twee) die je goed kunt gebruiken om bij te komen, te genieten van het weer en voor veel docenten: om een boek te lezen. Welk boek is nu interessant om te lezen deze meivakantie? Hieronder vier tips.

Een geschiedenis van het onderwijs in Nederland

In dit boek neemt Emeritus Hoogleraar Piet de Rooy (oa. commissie de Rooy; de tien tijdvakken), je aan de hand van de geschiedenis mee langs alle onderwijsveranderingen sinds de start van het onderwijs. Er wordt, met de nadruk op de laatste 200 jaar, vanuit de maatschappij gekeken naar de ontwikkelingen binnen het onderwijs. Interessante ontwikkelingen zoals het Nut van ‘t Algemeen en de Lancasterschool komen voorbij; ontwikkelingen die, al hoewel lang geleden, soms niet eens zover afstaan van de huidige ontwikkelingen als je zou verwachten. Een mooi boek, wat je breder leert kijken naar het onderwijs – meer nog soms dan boeken die er juist voor zijn geschreven: geschiedenis zorgt er voor dat je dingen in perspectief kan plaatsen. Wel is het daarbij handig als je van geschiedenis houdt, aangezien de context waarbinnen het onderwijs plaatsvond uitgebreid aan bod komt. Een absolute aanrader!

Motiveren is te leren

In de praktijk van bevinden zich vaak ongemotiveerde leerlingen. Daarom staat de volgende vraag in dit boek centraal: hoe help je leerlingen hun motivatie (terug) te vinden?’ Een boek wat aan de hand van concrete situaties, op basis van wetenschap, suggesties geeft over wat je goed is om te doen en te laten. De essentie is terug te brengen tot enerzijds drie verhelderende vragen naar de persoonlijke doelen en dat op drie niveaus van diepgang (taak, proces, zelfregulatie) en anderzijds het aanpassen van de didaktiek aan de voor motivatie onmisbare en door elke mens gevoelde behoeften aan autonomie, verbondenheid en haalbaarheid van het doel. Ter ondersteuning van het boek is er deze website: http://motiverenisteleren.nl/ 

Breinvriendelijk onderwijs

Over hersenen en leren zijn de laatste jaren veel boeken verschenen, zo ook dit boek. Voor dit boek verzamelde Kagan talloze onderzoeken van hersenwetenschappers en haalde daaruit zes principes van breinvriendelijk onderwijs, op het gebied van voeding, veiligheid, socialiteit, emoties, aandacht en prikkels. Bij elk van deze zes principes biedt Kagan feiten, ‘tools’ om die kennis toe te passen en veel praktische tips. Als lezer kies je zelf waarmee je (het eerst) aan de slag gaat. Bovendien bevat dit boek 27 coöperatieve structuren om leerlingen gestructureerd te laten samenwerken. Deze coöperatieve structuren maken het je makkelijk om breinvriendelijk onderwijs te geven – aldus de omschrijving van dit boek. Mocht je geïnteresseerd zijn in hersen en leren, dan kan dit een interessant boek zijn.

Why Knowledge Matters

Twee jaar geleden verschenen, maar nog niet eerder door ons genoemd – een die zeker in je boekenkast mag staan! In het boek wordt ingegaan op het belang van kennis: al hoewel het onderwijs gevoelig is voor verhalen van personen als Michael Fullan, Sugata Mitra (hole in the wall), Sir Ken Robinson (creativiteit in het onderwijs) en Andreas Schleicher (PISA), is de schrijver van dit boek dat zeker niet. In tegenstelling tot hen die waarde hechten aan mensen zoals John Dewey en Rousseau (wat meer gaat over individualisering en generieke vaardigheden in plaats van aan hedendaagse psychologische inzichten), gaat Hirsch in op die inzichten en het belang van kennis daarbij. Een boek wat door veel mensen wordt aangeraden; een tegengeluid binnen een wereld waarin misschien soms iets te sterk wordt geluisterd naar mensen die mooie verhalen kunnen vertellen.

Met deze vier boeken heb je in de meivakantie ieder geval wat leuks te doen! Meer tips? Bekijk dan eens onze pagina met boekentips. Wat lees jij in de vakantie? We horen het graag via twitter, Facebook of een reactie hieronder!

Fijne vakantie!

Wessel Peeters

Wessel Peeters

Onderwijskundige, daarvoor docent maatschappijleer en loopbaanbegeleiding in het voortgezet onderwijs. Alumnus master leren en innoveren. Veel bezig met en praat graag over curriculumontwikkeling, hersenen & leren, formatief evalueren, gamification en digitale didactiek. Mede-oprichter van Vernieuwenderwijs.

Plaats reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✉️ Nieuwsbrief

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Account maken →

🌍 Andere sites

 

 

🔎 Ook interessant: