Vernieuwenderwijs

4 Boeken om in de herfstvakantie te lezen (2018)

Het is weer zover… Herfstvakantie! Een tijd van rust en reflectie, of van avontuur en activiteiten. Wat je ook doet, als docent is het een mooi moment om je opnieuw op te laden. Goede boeken kunnen daar bij helpen, dus hebben we een overzicht van 4 verschillende boeken die je helpen om na de herfstvakantie weer vol energie aan een nieuwe periode te beginnen.

Visible Learning: Feedback

John Hattie is bekend van zijn grote meta-onderzoek. Hij probeert te ontdekken wat nu precies de grootste bijdragen van docenten zijn bij het versnellen van het leerproces. Een van de punten die het hoogste scoort was (en is!) ‘feedback’. In dit nieuwe boek van Hattie gaat hij hier verder op in. Dit doet Hattie door verschillende onderzoeken te gebruiken en te vergelijken, om vervolgens met praktische manieren te komen om dit in de les toe te passen.

Meer info & Bestellen

 

De Sluipende Crisis

Rene Kneyber is bekend van zowel zijn docentschap als van de boeken en columns die hij schrijft. In zijn laatste boek betoogt hij dat het onderwijs eigenlijk niet beter kan worden, omdat het fout zit in het bestuur en het ministerie. Korte termijn oplossingen, slechte randvoorwaarden, moeilijk te verklaren investeringen… het beeld is niet echt positief. Is het echt zo zwart wit? Of valt het toch mee?

Meer info & Bestellen

 

Zelfregulerend leren

Zelfregulatie is een van de belangrijkste vaardigheden om een leven lang te kunnen leren. Maar hoe leer je dit nu precies aan? Pieternel Dijkstra heeft onderzoek gedaan naar verschillende leerstrategiëen die je kunt toepassen in de klas, maar ook daarbuiten. Met behulp van de verschillende manieren leren leerlingen beter hoe ze moeten leren, en hoe ze dit ook in hun verdere loopbaan kunnen gebruiken. Interessant dus, en erg praktisch te gebruiken.

Meer info & Bestellen

 

Computer Science Education

Binnen het onderwijs wordt veel gewerkt met computers en andere digitale middelen. Er schuilt vaak een grote belofte in: met behulp van deze technologie wordt het leren beter/leuker/sneller/enzovoorts. Maar werkt dat echt zo? En wat weten we eigenlijk over programmeren in de les? In dit verzamelwerk wordt gezocht naar de laatste onderzoeken en best-practices op het gebied van deze thema’s. Een goed overzicht dus, met veel praktische voorbeelden en aanbevelingen.

Meer info & Bestellen

 

 

Michiel Lucassen

Michiel Lucassen

Docent Innovatie & Prototyping, alumnus master leren en innoveren, maar bovenal een enthousiaste en gedreven leraar met veel ideeën over hoe onderwijs beter, leuker en mooier kan. Veel bezig met en praat graag over makersonderwijs, creativiteit, 21st century skills en onderwijs voor de toekomst.

Plaats reactie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Volg ons

Makkelijk op de hoogte blijven van onze activiteiten? Volg ons op social media of via onze RSS feed!

✉️ Nieuwsbrief

✏️ Artikel plaatsen

Ook een artikel plaatsen op Vernieuwenderwijs? Maak dan je eigen account aan:

Account maken →

🔎 Ook interessant: